Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
blok B23E zelfde als B23a of B230 ?
#1
Ik ben bezig met de sloop van mijn vorige 244 GLE (B23E). Wat ik kan gebruiken haal ik er af en sla ik op. Ik zit nog te dubben over de motor. Sowieso haal ik de specifieke onderdelen van het k-jetronic injectiesysteem eraf, maar mijn vraag is of het ook slim is het motorblok zelf te bewaren. In verband met ruimte/opslag e.d. zou ik het liever niet doen, maar is een B23E-blok in de basis hetzelfde als een B23a en/of B230-blok ? Wanneer dit hetzelfde is kan ik beter de hele boel bewaren, zo niet dan lijkt me dat onzin; B230-blokken zijn er nog genoeg.
Wie weet raad ?
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
#2
B23A is met cab. B230K ook. B23E en B230F is injectie.
De "opbouw" van de motor zelf is nagenoeg gelijk volgens mij.
Als je de ruimte hebt, bewaren. Al lees ik dat dat moeilijk is.
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord
#3
Funsdaf schreef:Heeft de E motor ook niet een hogere compressie dan de andere typen motoren?

Zo is het althans bij de B27/B28 versies

Ja inderdaad, klopt
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord
#4
het zijn stevige blokken, die B23's. Sommige waren compleet gesmeed qua bewegende delen. Natuurlijk niet echt belangrijk als je niet gaat tunen maar toch mooi om te hebben 8)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#5
..... en nu weer terug naar mijn vraag: is de basis van alle B23/ B230-blokken hetzelfde. Anders gezegd: mocht mijn huidige motor het ooit begeven, zou ik dan ook een willekeurige B23/B230 kunnen pakken en daar het K-jetronic injectiesysteem op kunnen schroeven ?
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
#6
De hele bende past zowieso en is zo'n beetje met elke andere 4-cilinder uit te wisselen, echter is een B23E wel een ander blok; schijnt steviger uitgevoerd te zijn op de lagers en de kop wijkt ook af zover ik gehoord heb...
Antwoord
#7
koppen passen niet altijd!!!let op de Heron kop!!
waar is Kaasie als je 'm nodig hebt?? Big Grin Big Grin
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
#8
misschien staat de computer van kaasie wel weer op z'n kop , heb hem al de hele week niet gezien , gehoord of gelezen :lol:
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
#9
bedoel je :

1. iets dat schreeuwt / stinkt , en luistert naar de naam jr. 8)

2. iets op 4 wielen met veel pk's en herrie,dat luisterd naar de naam volvo :wink:
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
#10
halllooo allemaal

idd druk druk druk Big Grin

mijn comp. draait als een volvo (zal alleen niet zoveel km. maken als een volvo denk ik) :lol: :lol: :lol:

ff heel druk gehad voor zandvoort en op het werk

maar goed , de speeldag van kaasie is geweest en voorlopig de 242 weer in de hoek.

na 3 auto's op de baan te hebben gezet is mama van het spul weer aan de beurt.

beetje op de achtergrond geraakt snapje.

maar nu maar ff paaien en wat klusjes in en om het huis doen om de vrede te bewaren. :lol: :lol: :lol:

de vraag was wat is het verschil tussen b23 en b230

de krukas
krukas lagers
drijfstangen.
zuigers?
oliepomp
carterpan
opbouw distributie.
latere 240 modellen met een ander type dis.butie snaar.
cil.kop
ontsteking achter in de cil.kop (740/940)
laatste 240 serie heeft daar een dekseltje in (dus geen ontsteking achterin de kop)

alle cil.koppen zijn uitwisselbaar en hebben allemaal dezelfde klepdiameter.

!!!!! let op !!!!! de motoren met mech.inj.(k-jetronic) hebben boringen naar de inlaat kanalen toe , degene met carb. of elektrische inj. hebben die boringen niet , terwijl de nummers op de zij van de kop (bijv.1000405) hetzelfde aan geven.

voor tuning de 1000405 en 1000531 gebruiken.

voor turbo degene nemen met de kleine koelkanalen , dit om het meeste vlees van de koppakking te krijgen "tussen verbrandingkamer en koelkanalen in de kop.

voor turbo gebruik andere uitlaatkleppen gebruiken (met vulling voor xtra koeling van de klep).

er zijn b23e en b230e met mech.inj. (k-jetronic) geweest.

er zijn b230 motorblokken met 2 type krukassen.

het eerste type heeft de axiaal lagers in het midden , deze word afgeraden bij de tuners .
absoluut niet sterk.

later zijn ze gekomen met de axiaal lager aan vliegwielzijde , dit zijn de goeie.

maar de sterkste zijn de oude types want deze hebben bredere lagers.

de b234 dus de b230e met 16v kop heeft een totaal andere onderblok.

deze heeft balans-assen op de zij van het motorblok gebouwd

maar de kop is wel op elk type onderblok toepasbaar

en er zijn idd heron motors

b230k met de 1000631 kop.

van de k is nix van uit te wisselen.

deze motor is verkeerd om , vlakke kop / diepe zuigers.

dus ook niet te gebruiken met een andere kop.

ik heb zo'n motor staan die zal ik volgend jaar eens uit elkaar halen.

dan weet ik waar ik over praat.

zo eerst maar eens

kan je ff vooruit :wink:

hey gerben

ik wil die b23e wel overnemen als hij bij jou in de weg staat 8)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230 FK hulpas Volvo240 2 655 10 July 2024, 09:50
Laatste bericht: sludge
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 715 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 785 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  schuddende b23e pepijnwk 33 10.367 17 March 2023, 21:05
Laatste bericht: pepijnwk
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 1.521 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
Question B230 in 1974 244 DiedelsonKustoms 28 23.318 6 September 2022, 08:40
Laatste bericht: skidje
  B230 motor alleen op lpg rijden? gydomatra 19 15.010 2 March 2021, 12:20
Laatste bericht: Mark244
  940 blok in 240 Nicolaas H 15 9.020 17 April 2020, 17:36
Laatste bericht: Grey240Polar
  Verschil geluid B200/B230 Grey240Polar 2 3.040 16 April 2020, 22:11
Laatste bericht: Grey240Polar
  B23E start niet goed. polestar-volvo 1 2.070 18 January 2020, 13:28
Laatste bericht: Arjen508

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)