Berichten: 177
Topics: 20
Lid sinds: Nov 2005
Vraagje
Na vervanging van de (lekkende) radiator van mijn 245GL uit '80 voor een "nieuw" exemplaar lijkt de motor niet meer helemaal op temperatuur te komen. Dat wil zeggen, de meter blijft eigenlijk altijd ergens onder de N hangen. afgelopen zomer was dat niet zo'n probleem, toen stond de meter misschien iets aan de lage kant maar wel normaal, nu het koud wordt..... blijftie onder de N hangen... :? Idee??
Groeten Harm
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriam

245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
check de thermostaat. Deze zal misschien open blijven staan. Zo niet kun je m meteen vervangen. Volgens mij niet zo duur.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Sterker, misschien hebben ze de thermostaat er wel uitgehaald.
Berichten: 237
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2005
dat heb ik ook! Toch typisch. Thermostaat is vervangen (zegt de garage), maar heeft niets uitgehaald. Garage heeft iets gedaan waardoor meter inmiddels bijna op "N" staat en laat ik het nu maar even zo. Wat ze gedaan hebben weet ik helaas niet. Hou me op de hoogte als je het opgelost hebt?!
79-er 242 GT B23e
Berichten: 237
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2005
He jakkes Ticcie, niet van dat slechte nieuws brengen he :lol:
Waar zit dat ding? (lui he? Geen boekje bij de hand om t op te zoeken).
79-er 242 GT B23e
Berichten: 417
Topics: 15
Lid sinds: Mar 2005
Ticcie schreef:Sterker, misschien hebben ze de thermostaat er wel uitgehaald.
Ja, ook hier is de "echte vakman" aan het werk geweest. Te hoge temperatuur los je het snelst op door de thermostaat te verwijderen.
Ook kan de nieuwe radiator een groter koelend vermogen hebben dan de oude. Dan is de oplossing een andere thermostaat met een hogere open- en sluittemperatuur.
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Berichten: 1.404
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2005
metertje kan ook wel beetje kuren hebben
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Berichten: 177
Topics: 20
Lid sinds: Nov 2005
Thermostaat is in elk geval aanwezig... heb hem er namelijk zelf al uit gehad om te checken, weer terug gezet met nieuwe rubber ring, thermostaat opent ook pas een tijdje na starten (wordt slang warm) en staat dus kennelijk niet altijd open... :? hmz, in elk geval bedankt voor de suggsties, ik ga ff verder klussen :roll: als ik het gevonden heb-> lees je het hier!
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriam

245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Berichten: 417
Topics: 15
Lid sinds: Mar 2005
De Kater schreef:Thermostaat is in elk geval aanwezig...
Mooi.
De Kater schreef:thermostaat opent ook pas een tijdje na starten (wordt slang warm) en staat dus kennelijk niet altijd open... :?
Dat hoort zo! Pas als het warm genoeg is gaat de thermostaat open. Op dat moment heeft de motor ook pas koeling nodig.
En als de koelvloeistof te koud wordt, zal de thermostaat weer sluiten.
Zo blijft de motor temperatuur optimaal.
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Berichten: 177
Topics: 20
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:Dat hoort zo! Pas als het warm genoeg is gaat de thermostaat open. Op dat moment heeft de motor ook pas koeling nodig.
En als de koelvloeistof te koud wordt, zal de thermostaat weer sluiten.
Zo blijft de motor temperatuur optimaal.
Hieruit heb ik ook half om half de conclusie getrokken dat de thermostaat in elk geval in grote lijnen zijn werk ok doet...
Ideeen of ik kan checken of de thermostaat ook bij de juiste temperatuur open gaat??
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriam

245GL '80 420000+km (Still under severe construction)