Berichten: 459
Topics: 18
Lid sinds: Aug 2005
Ik heb vandaag een poging gewaagd om de geventileerde remschijven + remklauwen van een 86er volvo 240 op mijn 244 van 1976 over te zetten.
De remleidingen krijg ik echter niet in de remklauw geschroefd; er is een miniem verschil in de nippels. Misschien dat ik daar morgen nog iets op verzin maar eerst wil ik wat advies vragen of het uberhaupt zin heeft om ermee door te gaan.
De reden dat ik de schijven en klauwen wil wisselen is dat ik de 86er Volvo veel beter vond remmen dan de mijne.
Komt dit door de geventileerde schijven dat ie beter remt of denk ik dat maar en is het misschien zo dat de remmen van mijn eigen 244 gewoon wat meer versleten zijn?
Berichten: 1.404
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2005
heb zelf ook een remprobleem, en twijfel dus ook of ik voor geventileerde wil hebben.
wat is trouwens het verschil tussen Girling en ATE?
en past dat zonder meer qua klauwen/blokken?
en dus idd ook de vraag net zoals Jos of je op "normale"schijven/blokken/klauwen zomaar geventileerde kunt zetten??
hier trouwens de prijzen van Estateservices>
Citaat:R E M M E N
Volvo serie 200
Omschrijving
Bouwjaar Ref.code Opmerking
Prijs in ?uro's
excl. btw incl. btw
Handremschoenset
1978-93 274268 19,33 23,00
Remblokset voor
1975-93 271739 Girling 16,81 20,00
Remblokset achter 1975-93 271668 ATE 15,13 18,00
Remblokset achter 1975-93 270164 Girling 13,87 16,50
Remschijf voor 1975-78 270738 ATE gevent. 26,05 31,00
Remschijf voor . 1975-87 270737 Girling mass 24,79 29,50
Remschijf voor 1975-93 270739 Girling gevent. " "
Remschijf achter
1975-93 270736 Alle typen 23,11 27,50
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Berichten: 459
Topics: 18
Lid sinds: Aug 2005
PP schreef:........... of je op "normale"schijven/blokken/klauwen zomaar geventileerde kunt zetten??
[/quote]
De breedte van het gedeelte waar de remblokken in geplaatst worden, is niet hetzelfde.
Ik heb het vandaag even opgemeten: bij de remklauw van de geventileerde remschijf is het ongeveer 65 mm en bij de gewone 59 mm.
Het lijkt me dus niet mogelijk (alhoewel ik het niet geprobeerd heb) om geventileerde schijven in combinatie met je oude remklauwen te monteren.
een vriend van me heeft zonder veel moeite een stel geventileerde schijven + klauwen van een '91-er op een '78-er overgezet, dus het zou moeten kunnen. OF..... zo rond 1978 was het jaar dat ze van ATE naar Girling zijn overgegaan.
Misschien dat een set nieuwe remleidingen de uitkomst biedt?
Kan je helaas niet een meer precies antwoord geven, maar ik houd het op het ATE - Girling verschil.
PS. het remt wel een stuk beter met de geventileerde schijven.
PS 2. PP, ik kan me niet voorstellen dat jouw GLT nog massieve schijven heeft???????
Berichten: 1.404
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2005
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
stelletje goede verlagingsveren E 150 bij Nordicar. Daar hebben ze voor niet teveel geld ook de originele Sachs dempers. 200 euro oid voor 4 dempers. hoekt ie de bochies al een stuk beter.
maar dat van die massieve schijven is vreemd, vlgs mij kun je niet zomaar geventileerde schijven vervangen door massieve?
Berichten: 459
Topics: 18
Lid sinds: Aug 2005
Ticcie schreef:OF..... zo rond 1978 was het jaar dat ze van ATE naar Girling zijn overgegaan.
Kan je helaas niet een meer precies antwoord geven, maar ik houd het op het ATE - Girling verschil.
Ik vermoed dat je gelijk hebt.
Remleiding veranderen is niet zo'n probleem maar dat houdt wel in dat ik straks een hoofdremcilinder heb die van een ander merk is als de rest van het remsysteem. Ik weet niet of dat van invloed op het remmen is; diameters van ATE en Girling wijken onderling af zo is mij verteld
Berichten: 459
Topics: 18
Lid sinds: Aug 2005
Ticcie schreef:maar dat van die massieve schijven is vreemd, vlgs mij kun je niet zomaar geventileerde schijven vervangen door massieve?
Van geventileerde schijven overstappen op massieve , zonder andere remklauwen te monteren, moet volgens mij gaan (andersom niet!) maar de zuigers komen wel een stukje verder naar buiten om de remblokken tegen de schijf te drukken. Lijkt me niet geweldig.
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Ik moet trouwens nog een setje remschijven achter hebben. Is het verstandig om dit nieuw te kopen of kan ik beter ff naar de sloop scheuren en er daar een paar vandaan halen.
En wat gaan me die remschijven nieuw kosten?
Greetz
Berichten: 1.726
Topics: 34
Lid sinds: Mar 2005
lj_dekker schreef:Ik moet trouwens nog een setje remschijven achter hebben. Is het verstandig om dit nieuw te kopen of kan ik beter ff naar de sloop scheuren en er daar een paar vandaan halen.
En wat gaan me die remschijven nieuw kosten?
Greetz
Als je lid bent van het 240-260 register krijg je bij diverse dealers korting. Dan zou ik nieuwe, originele nemen. Daarnaast, waarom zou je op een veiligheidsaspect 2e-hands spul willen gebruiken. Het is een keuze uiteraard, maar zeker met zulke dingen zou ik liever voor nieuw gaan.
Laatst een aanbieding bij Hooftman: 4 schijven met remblokken voor ? 210,- euro met clubkorting.
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen