Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cursus kleppen stellen Volvo 244 turbo
#31
Geweldig topic, mooi duidelijk met al die foto's en uitleg.
Ik vraag me na het lezen alleen nog een ding af.

Kun je ook de dikte van de plaatjes bepalen als die er nog in zitten, dus zonder de speciale klem-tool?

Of zijn er andere manieren om de staat van een kop te onderzoeken?
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#32
Zoals je kunt zien zit het plaatje voor meer als de helft in de bucket, no way kan je zo het meten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#33
Even een mooie quote van volvo-forum, erg goei foto's van de officiele manier.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=353415#353415

MaGNeT schreef:Zaterdag met m'n oom de klepspeling gemeten, zodat ik de juiste klepstelplaatjes kan bestellen.

Goed gereedschap is het halve werk.
Er zijn natuurlijk verschillende manieren om je kleppen naar beneden te drukken, maar met dit tooltje heb je alle handen vrij om de stelplaatjes te verwijderen.
[Afbeelding: DSC00007.jpg]

Eerst de volgorde van de bougiekabels genoteerd, daarna de kabels verwijderd. Ook de bougies eruitgedraaid zodat je de krukaspoelie gemakkelijker kan ronddraaien (geen compressie).
Vervolgens de slang van het "pulsair" systeem losgehaald.
En het kleppendeksel verwijderd.
[Afbeelding: DSC00002.jpg]

Auto uit de versnelling en op de handrem.
Nu kunnen we de krukaspoelie ronddraaien en het merkteken zoeken.
[Afbeelding: DSC00000.jpg]

Het is handig om het merkteken Ãn 180 graden daar tegenover te markeren met Typex, zodat je goed kan zien wat de stand is.
[Afbeelding: DSC00001.jpg]

Nu draaien tot de markering op de poelie naar de "0" op de timingschaal van de ontsteking wijst (bijna recht naar boven).
Staan de kleppen van de 1e cilinder zo? Dan heb je de juiste stand gevonden.
De klep naar je toe (links op de foto) is de uitlaatklep, de klep naar het schutbord toe (rechts op de foto) is de inlaatklep. Meet bij beiden de speling met een voelermaat (0,05mm nauwkeurig) en noteer dit op een briefje.
[Afbeelding: DSC00003.jpg]

Vervolgens open je de kleppen met een handige tool en verwijder je het uitlaat klepstelplaatje (voorzichtig met een schroevendraaier omhoog wippen). Meet de dikte met een micrometer (of nauwkeurige schuifmaat), schrijf deze op en plaats hem terug.
[img width=624 height=600]http://i146.photobucket.com/albums/r254/MaGNeT76/klepstellen/DSC00004.jpg[/img]

[img width=635 height=600]http://i146.photobucket.com/albums/r254/MaGNeT76/klepstellen/DSC00005.jpg[/img]

Herhaal deze stap voor het inlaat klepstelplaatje.

[Afbeelding: DSC00006.jpg]

Alles op zijn plek?
Draai nu de krukaspoelie 180 graden rechtsom, zodat de 2e (met Typex aangebrachte) markering naar de "0" op de timingschaal wijst.
Als het goed is staan nu de kleppen bij cilinder 3 goed en kan je bovenstaande stappen herhalen.
Daarna cilinder 4 en als laatste 2.

Nieuwe klepdekselpakking geplaatst, alles vastgezet en we waren klaar voor vandaag.

Om overzicht te houden hebben we daarna alles in Excel gezet:
[Afbeelding: genoteerd01.jpg]

Ik kan voor de uitgaande kleppen nog net de bij de dealer beschikbare 3,30mm plaatjes gebruiken. Bij de volgende keer zal ik aangewezen zijn op dunnere (en dat kan nog tot 2,70 zonder aanpassingen).
Ingaande kleppen zijn nog geen probleem.
Morgen 7 plaatjes bestellen, 1 kan ik hergebruiken (inlaat van 4 naar 3).

update: let niet op de kleuren van de foto's; die motorolie is in het echt goudgeel Wink Iets te enthousiast geweest en verkeerde monitor instelling tijdens bewerken Tongue
Antwoord
#34
Mooi verhaal en bijna compleet:

- je hebt ook een micrometer nodig om de dikte van de plaatje te meten
- 2.70mm is echt te dun, dat weet ik helaas uit ervaring, 2.90 is het minimum
- je hoeft niet zo moeilijk te doen om het merkteken te zoeken: zorg er gewoon voor dat de nokken in een V-vorm naar boven wijzen, dan kun je ze prima meten.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#35
Gisteren eens bij de FIAT gekeken voor stelplaatjes, 3.25 was de dunste die ze hadden liggen. Volgens de man werden deze plaatjes in de FIRE motoren gebruikt, gebruikt in alle raggen-tot-de-kleppen-stuiteren FIAT modellen vanaf 1985.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#36
Vandaag de speling weer eens opgemeten:

Cyl 1: 0,45/0,45
Cyl 2: 0,40/0,40
Cyl 3: 0,40/0,45
Cyl 4: 0,45/0,45

Ergens eerder in deze post las ik dat de klepspeling op LPG 0,4 mm moet zijn.

Is het raadzaam 5 plaatjes te vervangen zodat alles weer op 0,40 zit? of valt mijn klepspeling nog binnen toelaatbare toleranties?
(m.a.w., moet ik wachten toto de klepspeling merkbaar groter wordt).

Klepstelhistorie tot nu toe:
330.000km juni 2003 5 plaatjes
350.000km dec 2003 1 plaatje
410.000km mrt 2006 3 plaatjes
454.000km aug 2007 7 plaatjes

Huidige stand: 488.000km


Ben ik nou gek, of zit ik fout te redeneren? als ik alles weer op 0,4 mm wil hebben, moeten er dus 5 dikkere plaatjes in; ik dacht altijd dat de plaatjes dunner werden, tot je niet meer dunner hebt ???
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#37
Volgens mij heb je ofwel niet goed gemeten of je hebt ze de vorige klepstelbeurt te ruim gezet.

Met je gemeten speling liet ik het zoals het nu is,mits de motor niet te veel tikt.
Antwoord
#38
Ik heb goed gemeten, dat dan wel weer, dus dan zijn ze vorige beurt waarschijnlijk te ruim gezet.

Ik meet zo nu en dan de speling op, het kleppenstellen laat ik altijd doen.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#39
Ik mik op 0.40-0.45 warm (na een stukje rijden dus) gemeten, net als Volvo, waarbij ik het niet erg vindt als de inlaatkleppen meer ri. 0.35-0.40 gaan en de uitlaatkleppen meer ri. 0.45-0.50 (LPG motor). Dat komt ook omdat ik niet genoeg plaatjes in alle maten heb.

Je klepspeling is prima zoals-ie is. Volvo geeft voor controle, warm, 0.35-0.45 mm.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#40
mijn trouwe volvomotortje schudt erg als hij stationair loopt, kunnen kleppen de oorzaak zijn?
Het zou in ieder geval wel eens tijd worden dat de kleppen worden gesteld.
Ik heb echter zelf geen gereedschap. Heeft iemand dit gereedschap en een partij plaatjes liggen?
En heeft diegene zin om dit uit te lenen voor een vergoeding?
Ik woon in Wageningen maar mijn vierwieler brengt mij overal naartoe. ;D

Groeten,

Julius
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Question Volvo 240 aandrijfas monteren Thomas Driessen 7 1.705 22 August 2023, 21:05
Laatste bericht: Thomas Driessen
  Onderdelen Volvo 144 1971 Pludoris 18 7.522 9 June 2023, 11:16
Laatste bericht: Jambon
  Verwarming Volvo 240 2.3i (1992) Biopowerenschede 1 2.372 21 January 2020, 20:32
Laatste bericht: Marc1970
  thermostaat vervangen volvo 244 diesel h.vdweetering 2 4.373 6 January 2017, 11:14
Laatste bericht: h.vdweetering
  Volvo site met exploded views en onderdeelnummers van alle modellen DanielR 2 6.866 4 January 2017, 11:28
Laatste bericht: DanielR
  Vervuilde brandstoftank Volvo 142 schoonmaken Bavadi 2 5.200 4 October 2016, 18:51
Laatste bericht: Marc1970
  Kleppen tool TransferSmout 4 6.680 15 July 2016, 19:38
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Onderhoud Volvo 145 van 1973 Bram met een 245 11 15.141 24 February 2016, 11:30
Laatste bericht: oudevolvo
  Volvo s80 2.4 comfort (bj 2000) verschillende problemen. JermaineS 34 33.439 6 February 2016, 07:17
Laatste bericht: Dirk342
  Uitlijnen Volvo 142 '73 Bavadi 9 8.474 12 November 2015, 15:27
Laatste bericht: Bavadi

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)