Berichten: 493
Topics: 51
Lid sinds: Mar 2006
Hee das mooi, ik heb kortgeleden ook zo'n veiling gewonnen. heb ik ook zo'n turbotje die ligt te wachten tot hij mag, maar ik dacht dat hij er gelijk in zou passen,
moet ik nu ook een ander uilaathuis??
gilles
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Weet niet veel van turbo's. De B21ET heeft een T3(aansluiting!?)
Maar als ik nu gewoon een goed koppel over een breed toerenbereik wil hebben is de T3 niet de meest optimale (keuze van koud huis daargelaten zoals hierboven beschreven). De T3 schiet er naar mijn mening ineens in en geeft de bekende zet in de rug hoewel het slechts 155 pk is.
Wat is een goede turbo om eerder te beginnen fluiten (lees in lager toerenbereik werkt) en lekker lang doortrekt? Nogmaals: Veel pk's is niet nodig. Mag wel iets meer. Maar ik zie het ook als uitdaging om het verbruik zeer laag te krijgen in de richting van getallen zoals bossie ergens met zijn 700-glt beschrijft.
Geeft een latere turbo van een V70R enige verbetering? Is dat iets van een TD04 en geeft dat weer een conflict met de uitlaat(-flens)
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
Hier
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?View...:IT&ih=016
staat er nog 1. Was van plan te bieden maar zoek meer een verbetering zoals skidje het bedoeld. Een turbo monteren om zuiniger te rijden...
[img][/img]
Berichten: 4.340
Topics: 257
Lid sinds: Mar 2005
Hij lijkt exact dezelfde inderdaad, ben benieuwd wat het eindbod wordt :-)
De mijne was 405 dollar...zo'n 260 euro.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
is een revisie bij Jelmar niet goedkoper?
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 4.340
Topics: 257
Lid sinds: Mar 2005
Geen idee eigenlijk :-) Vast wel.
Maar een splinternieuwe heeft ook wel wat.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
skidje schreef:Weet niet veel van turbo's. De B21ET heeft een T3(aansluiting!?)
Maar als ik nu gewoon een goed koppel over een breed toerenbereik wil hebben is de T3 niet de meest optimale (keuze van koud huis daargelaten zoals hierboven beschreven). De T3 schiet er naar mijn mening ineens in en geeft de bekende zet in de rug hoewel het slechts 155 pk is.
Wat is een goede turbo om eerder te beginnen fluiten (lees in lager toerenbereik werkt) en lekker lang doortrekt? Nogmaals: Veel pk's is niet nodig. Mag wel iets meer. Maar ik zie het ook als uitdaging om het verbruik zeer laag te krijgen in de richting van getallen zoals bossie ergens met zijn 700-glt beschrijft.
Geeft een latere turbo van een V70R enige verbetering? Is dat iets van een TD04 en geeft dat weer een conflict met de uitlaat(-flens)
Een nieuwere turbo van een moderne volvo kan als je het goede type kiest een mooie upgrade zijn qua rijdbaarheid. Dat komt vooral door het wat moderne ontwerp en de lagere A/R verhouding (verhouding tussen intreedoppervlak van de gassen waar het slakkenhuis het turbinewiel begint te raken en de straal van het midden van dat oppervlak. zoals in jelmars post al staat uitgelegd). Wat een nadeel is aan een lage verhouding is dat de turbo de motor flink afknijpt qua uitlaatgasstroom. En flink afknijpen is slecht oor het verbruik. Wat dat betreft is een kleine turbo zoals de 13C van een 940 funest. voor gewoon gebruik gaat het goed, maar ik kan me goed voorstellen dat een turbo die een hogere A/R verhouding wat dat betreft beter is.
Een T3 is ook een hele mooie turbo en je kunt er veel leuke onderdelen op zetten. Veel meer opties dan een turbo van een nieuwere volvo. Ik heb zelf een turbo van een nieuwere (16T) en daar ga ik binnenkort een flens voor maken. Is niet al te moeilijk. Afhankelijk van het type kun je zelfs dezelfde flens hebben als de standaard flens van een 940. Ook olieleidingen passen zo als je ze van de goede 940 neemt of custom besteld zoals ze hier worden aangeboden.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
En wat is er te zeggen van de 19T. Eenvoudige met aanpassingen aan een 240 blok te hangen zoals JW hierboven beschrijft? Welke prijs mag er betaald worden voor een gereviseerde met garantie?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
een 19T sneller spoolen als een T3.... ;D ;D ;D ;D ;D
Je zoekt niet veel vermogen, wel snel spoolen, en lang doorgaan...
Volgens mij kun je beter een compressor monteren.
Als je perse een mitsu wilt, neem dan een 15G van een standaard T5 heb je dan meer dan voldoende aan.
Mag het geld kosten?
Neem een Garrett GT2554R die zal op een 2100 motor echt wel erg snel spoolen, en kan je zo'n 260 pk (volgens garrett zelfs iets meer nog) geven.