Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kilometerheffing vs Oldtimer
Over enkele jaren gaat de kilometerheffing in.
Wat gaat dat inhouden voor onze belastingvrije wagens?
Heeft iemand hier al iets over gehoord?
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
Nog niks gehoord maar het lijkt me dat het dan over is.

Met een oldtimer rijdt je heel weinig km's dus je betaalt zoiezo weinig km. heffing, zal de redenering worden,vrees ik.
Antwoord
Maar weinig heffing is altijd nog meer dan niks natuurlijk... >Sad
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
ik vind het wel een eerlijke oplossing
voordelig voor mij als 'verzamelaar' : ook youngtimers worden interessant!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
De FEHAC is een overkoepelende oldtimerclub, en is al een stuk verder:

FEHAC-standpunt rond de kilometerheffing

De Tweede Kamer heeft belanghebbende partijen gevraagd hun mening te geven over de plannen tot invoering van het systeem van “beprijzing per kilometer”.
De hoofdpunten van de reactie van de FEHAC zijn als volgt:

1) voor een definitief standpunt is het nog te vroeg, zolang er nog weinig bekend is over de technische kenmerken van het systeem en de financiële aspecten

2) sinds 1995 zijn oldtimers (motorvoertuigen van 25 jaar of ouder) vrijgesteld van de houderschapsbelasting; aan deze uitzonderingspositie moet bij “km-beprijzing” recht worden gedaan, ook omdat klassiekers niet of nauwelijks bijdragen aan het fileprobleem, waar de km-heffing een oplossing voor moet zijn

3) milieukenmerken mogen geen rol spelen, omdat klassiekers daaraan per definitie niet kunnen voldoen en zeer beperkt worden gebruikt

4) geen aantasting van originaliteit / authenticiteit van het voertuig

5) klassiekereigenaren niet opschepen met hoge aanschafkosten voor een on-board-unit (“kastje”)

6) in ieder geval gÃÃn kilometerheffing voor motorfietsen (aan dit verlangen is de minister al tegemoet gekomen)

We staan zowel in contact met het Ministerie (de projectorganisatie) als met een aantal politieke partijen. Wanneer we in gesprek gaan zal zeker ook de positie van de bedrijfsvoertuigen aan de orde komen. Historische vrachtwagens en militaire voertuigen mogen niet op ÃÃn lijn worden gesteld met vrachtwagens die bedrijfsmatig worden ingezet.

bron: http://www.fehac.nl/home/_site/actueel.html
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ik hoor het daar mee eens te zijn (in m'n voordeel), maar ben het niet helemaal. Er zijn zat klassiekers die worden gebruikt als hoofdvervoermiddel.
Antwoord
Ja, maar dat zijn vooral de Mercedes Benzen en omgekatte Land Rovers.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
En wat dacht je van Volvo's. Een vriend rijdt 50.000 per jaar met een Amazone voor z'n werk, al 6 jaar lang ??? ??? ???
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
Zwarte Flirt schreef:En wat dacht je van Volvo's. Een vriend rijdt 50.000 per jaar met een Amazone voor z'n werk, al 6 jaar lang ??? ??? ???
Nou en, een enkele freak die een oldtimer gebruikt als dagelijks hok, de onderhoudskosten zijn altijd hoger dan de
belasting! Een Amazone moet bij mijn weten toch echt elke 5000 km doorgesmeerd worden en elke 10000 km een grote beurt. Elk voordeel hep zijn nadeel.
Trouwens, wie wil er nou 50.000 per jaar rijden in een Amazone? Da's een echte liefhebber! ;D
Antwoord
Ik rijd mijn volvo's ook voor dagelijks gebruik. Voordat de kilometerheffing overal een feit is, zijn we denk ik wel een kleine tien jaar verder. Wellicht worden oldtimers vrijgesteld van de kilomaterheffing, dus geen kastje in de auto. Dat het systeem op kenteken filtert wie wel of niet moet betalen. Als ik de minister was zou ik gaan voor oldtimers van 30 of 35 jaar of ouder. Het is erg gemakkelijk geworden om een relatief goede auto van 25 jaar en ouder te kopen. Dit zie je aan de toename van het aantal oldtimerbezitters in NL. Volgens mij is dat nu zo rond de 620.000, maar dat weet ik niet zeker. Waren oldtimersbezitters vroeger hoofdzakelijk alleen bezig met het in concourstaat brengen van hun geliefde auto, tegenwoordig zijn er enorm veel belastingrijders bijgekomen. Ik ben er ook zo een; ik vind de oude volvo 2- en 7-serie prachtig (ben ermee opgegroeid), maar als het belastingvoordeel er niet in het gezeten had ik een vele jongere volvo gekocht, bijv. een vroege '90-er.
Volvo 740 tic '84.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Oldtimer regeling sander69 3 3.714 31 March 2018, 17:03
Laatste bericht: sander69
  Hoe en wat voor de drie maanden niet rijden met oldtimer L.Nijhuis 5 8.248 11 November 2014, 22:30
Laatste bericht: Arjan.
  HOE oldtimer beveiligen tegen diefstal ? Willy Wortels aanwezig? MartjeB 22 23.273 25 August 2012, 21:41
Laatste bericht: Jambon
  Oldtimer verzekering 23 jarige? Wittelimo 23 19.297 13 September 2011, 23:16
Laatste bericht: Boele
  oldtimer (20+) verzekeringen jero 10 9.038 19 February 2011, 10:10
Laatste bericht: volvosvenska
  Goed Oldtimer zoekprogramma Hogie 9 7.868 21 November 2010, 14:07
Laatste bericht: Jambon
  CO Waarde meten van een oldtimer bij APK ? Bassius 5 9.239 3 October 2010, 14:24
Laatste bericht: Bassius
  Oldtimer geruchten Dutch John 10 10.197 2 May 2010, 19:24
Laatste bericht: Dutch John
  Tip voor de snelle beslisser. APK+GAS+oldtimer €800 aRjen.T 9 11.402 19 March 2010, 13:10
Laatste bericht: aRjen.T
  Kosten oldtimer invoeren henqui 27 18.594 22 December 2007, 03:57
Laatste bericht: Baby

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)