Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
Heb wat ruimte op de kruiskoppelingen bij mijn aandrijfas. Hierdoor heb ik bij vol optrekken in de eerste 2 versnellingen een resonantie in de auto.
Was dus van plan deze kruisen te vervangen (geen idee of zoiets te doen is trouwens). Maar op de rest van de aandrijfas zitten ook nog lagers in rubbers, volgens de garage hoef ik deze niet te vervangen (zitten volgens hem ook geperst) maar deze zitten er dus al 28 jaar op,... zou toch ook moeten slijten en deel uit moeten maken van de resonantie.
Iemand ervaring dan wel tips in deze klus? :
Berichten: 3.259
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Volgens mij heb jij een nieuwe 'Knutkors' nodig
Citaat:Om du har kraftiga vibrationer i kardanaxeln eller hör ett klickande ljud just när du startar, kan det bero på slitna knutkors.
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
Maar welke knutter? 3 1/8" 3" of toch de 2 7/16"? ???
http://www.fcpgroton.com/volvo240driveline.htm
Berichten: 3.259
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Ãls het de knutkors is natuurlijk; er zijn hier vast wel mensen die er meer verstand van hebben dan ik.
(Had je toch de Bentley op Ebay moeten kopen; is voor â¬12 weggegaan)
Verplicht leesvoer voor vanavond:
TP11404-2 Clutch and Propeller Shaft Repairs and Maintenance 240, 260 1976-Pag 6-7: Rebuilding U-joints
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
(Zag het idd had max 10 geboden, voor meer kan je ook bijna een nieuwe kopen, zijn volgens mij weer in voorraad bij FCP voor nog geen â¬25,-. Bij zo´n 2e handsje altijd weer afwachten hoe die er van binnen uitziet)
Zal vanavond eens lezen idd
Maar wat moet je trouwens opmeten om te kijken wat voor knukkels je hebt? Iemand?
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Knut Knutson! Bij scandcar verkopen ze knutkorsen aan de hand van de diameter van de aandrijfas zelf, handig! Ws. zit je met een 240 aan de 2" oftewel 50,8 mm.
Leuk werkje om zelf te doen, serieus. Gewoon met een bankschroef uit te voeren. Oh, en als er speling op de kruiskopp. zit kan je dat gewoon voelen, as weerskanten grijpen en doen alsof je hem uitwringt. Mensenhand kan 0,001 mm speling voelen.
De as moet van opzij gezien met een helling van 5 graden in een rechte lijn naar achteren lopen. Dat middenlager hoor je wel als het kapot is, en in dat rubber zit een simpel veertje, kan ook geplet zijn door de jaren. Van onderaf gezien zit er een knikje bij het middenlager.
Ik heb een hele poos gezocht en gestudeerd op trillingen in mijn 240 aandrijflijn, maar het bleken verschillend afgesleten voorbanden te zijn. Zoek maar in dit forum.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.259
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:maar het bleken verschillend afgesleten voorbanden te zijn
Hmm, volgens mij heb jij daar ook last van Jan? of niet?
Berichten: 1
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2008
Als je toch eea uit elkaar heb vervang dan ook het centrale lager en de bijbehorende rubber steun.
Kost ca. 70 euro meer maar vermindert resonantie/trillen vd aandrijas.
Lager zit met licht eperspassing, kan met gewone driepuntstrekker eraf gehaald worden.
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
@ Rob
Banden zijn weer uitgelijnd ed. De resonantie treedt vooral op wanneer ik in 1 en 2 vol gas geef. Boven de ± 3000 rpm verdwijnt de resonantie 8)
@ Tijs
⬠70,- is wel duur. bij FCP kost de volgende set $15,- : Driveshaft Bearing Kit 75-93 Models (includes bearing, support, spring, and washer) for 50.8 mm diameter drievshaft
@Marc
Thnx voor de tip zal die Knakker Knut van Scandcar eens vragen welke knut ik moet hebben, kan het maar lastig opmeten. Had zelf het idee dat ik de 3 1/8" moet hebben. Misschien dat iemand dit kan bevestigen bij een asdikte van 50,8 mm.
Nog een vraag mijn achterste asdeel lijkt wel uit tweestukken te bestaan,... dit kom ik verder niet tegen in de greenbooks Kjet.org. Iemand een idee?