14 February 2008, 11:00
Hij/zij ? Staat wel onder een afdakje ingepakt in doeken en zeil + af en toe wat TLC, gaat wel prima.
Maar inderdaad niet bevordelijk
Maar inderdaad niet bevordelijk
Goed motorblok herkennen / B20
|
14 February 2008, 11:00
Hij/zij ? Staat wel onder een afdakje ingepakt in doeken en zeil + af en toe wat TLC, gaat wel prima.
Maar inderdaad niet bevordelijk
14 February 2008, 11:07
Even een korte andere vraag over B20 blokken (mag wel even je topic hiervoor lenen toch Dop?)
Volgens mij heeft Marc wel veel verstand van dit soort blokken, dus wellicht kan hij mijn vraag beantwoorden. Op mijn onderblok staan de volgende cijfers/letters: B20 49 8250 12705 Dit moet dan een B20A zijn. Aleen heb ik er dubbele SU H6S carburateurs op zitten en (volgens mij )een dunne pakking, wat het dus een B20B maakt ??? 1) heb ik nu een B20A of een B20B? 2) moet ik de ontsteking afstellen op 10o@750RPM (B20B) of op 21-23o@1500RPM (B20A) voorontsteking? 3) moet ik kleppen stellen op 0,4-0,45 (B20A) of 0,5-0,55 (B20B) Ik weet het nog steeds niet en ook op v44 konden ze me hier geen uitsluitsel over geven. ![]()
14 February 2008, 11:48
Mijn originele blok was een B20B, ooit vervangen voor iets anders, het geheel lijkt op een B20A met versleten boring en olieschraapveren en een grillige nokkenas.
- Onderblok: B20F, type 498285, met benzinepomp erop geplakt. - Carburateur en spruitstuk: B20A, Stromberg 175 CD-2 SE, naald versleten door LPG. - Cilinderkop: B20A of F, 87.0 mm, nooit gevlakt. - Nokkenas: 2x kleplift gemeten, 8.2 en 9.9 mm, dus A valt af, ws. van de B20F dus D of K (lift 10.7 mm), of overgezet van de orig. B20B, dan een C (lift 9.9 mm). Een goede A nokkenas heeft 8.9 mm lift, zie http://1800philes.com/ianr/_superlist_grinds.html - Stroomverdeler: B20A, Bosch JFUR4, 0 231 146 077 De nokkenas is redelijk bepalend voor de vervroeging, maar ik heb geen idee welke ik heb. Vervroeging heb ik dus puur op gehoor afgesteld. Motor warmdraaien, stroomverdeler wat verdraaien, beetje gas geven, luisteren of de uitlaat ploft, eindje rijden, luisteren, dat werk. Auto wil nu best optrekken, komt goed op toeren, en haalt de 140, verbruik in orde, dus ik ben er blij mee.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
14 February 2008, 11:51
Bij dit soort exotische combies is dat inderdaad het beste, luisteren naar ploffen en pingelen.
14 February 2008, 12:00
DopdeDouwer schreef:Laatst was er een topic over de juiste prijs voor een B20. ik heb even gekeken in de encyclopie van de V44(een cd met 700+mb gegevens) motornummers hebben ook 68 of 69 in het nummer 68 slaat op B18 en 69slaat op B20 de volgorde is dus niet helemaal herkenbaar. op de nokkenas staat geslagen wat het er voor een is dat kan je als het goed is zien wanneer je de distributiedeksel eraf haalt zet een startmotor erop en laat hem zonder bougies even ronddraaien, er moet nog wel een beetje olie inzitten??? dan kan je prima de compressie meten... wel even goed ondersteund neerzetten. ik heb het al vaak zo gedaan. klein beetje WD40 in het bougiegat voor de smering. er zijn twee diktes pakking, de dunne werd meestal gebruikt in de B20B @rob heb je een ontsteking met vacuum vervroeging of verlating(raar woord), dat kan je zien aan de manier waarop het vacuumpotje op de ontsteking zit, dat maat het verschil, dat van de 20 graden hoort bij de verlating.
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
14 February 2008, 12:18
Maar eh, Rob, die waardes kloppen ook niet, heb je de B18A en de B20A door elkaar? In mijn Haynes staat de B20A op 14 BTDC @ 600-800 rpm, en de B op 10 BTDC @ 600-800 rpm. Met de vacuumlijn los afstellen, dus de vervroeging/verlating doet er niet toe.
Mijn B20 had eerst (nog exotischer) een versleten B20B stroomverdeler mÃt verlating, en kwam daarmee ook nog vooruit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
14 February 2008, 12:49
@Marc: ik heb de waardes van VLVWorld
Daar staat echt : B20A => 22 @ 1500 RPM B20B => 10 @ 700 RPM Maar 10 @800 komt volgens mij overeen met 21-23@1500 rpm Op V44.nl wordt ook consequent gesproken over 23 @ 1500 rpm voor een B20A Btw, geen vacuumvervroeger (dubbele SU's) ![]()
14 February 2008, 15:08
Ik persoonlijk zou in een B20 motorblok zoiezo geen geld steken.
Zeker als je op LPG wilt rijden ben je met een B21 of B23 veel beter af.
14 February 2008, 15:21
Ja, die waardes zullen wel overeenkomen. In een groen boekie ook 22-33 @ 1500 gevonden, waarom Haynes dan iets anders moet beweren is weer een raadsel.
Conclusie: voorontsteking B20A en B ontloopt elkaar niet zoveel.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|