Berichten: 88
Topics: 9
Lid sinds: Jun 2007
Elke volvo 240 lijkt het wel te hebben,
en ik vraag me nog steeds af waarom.
Dus mijn achterkant hangt ook lekker door,
en als ik op m'n achterbank 2 volwassenen zet en wat bagage in de koffer,
heb ik soms schrik (mss onnodig) dat ik ergens mijn onder-achterkant zou schroeven...
Waarom hebben ze dat zo gedaan?
en is daar een simpele oplossing voor?
(het lijkt mij ook mooi om de wagen symmetrisch te hebben :p )
Berichten: 644
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2007
Mij is het ook al opgevallen en sommigen hebben me der ook al over aangesproken. Ondertussen heb ik het gevoel dat het bij een 240/140 hoort; Het geeft hem nog meer dat iets wat anderen niet hebben. Ik zou me der toch geen zorgen over maken want zelfs doorhangend kun je hem bijna niet overladen.
Berichten: 291
Topics: 31
Lid sinds: Aug 2007
De reden hiervan kan zijn: - de veren die hun beste tijd hebben gehad
-schokdempers die aan vervanging toe zijn ( die nivomats of hoe heten ze)
Het kan ook helpen om de kofferbak eens leeg te maken ;D
245 GL => B230F aka De Rooie
Berichten: 644
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2007
Veren en schokdempers zijn perfect bij mijn 240, ik blijf erbij dat het eigen is aan een 240
Berichten: 88
Topics: 9
Lid sinds: Jun 2007
binnenkort nog eens testje doen :p
wat volk in de vulva en de koffer met wat bagage vullen en zien wat het zegt,
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
Hallo
De reden van het doorzakken is doordat de wielbasis achter bij 240 wel een meter van de achterzijde van de auto zit. Met name als je er een aanhanger achter hangt die een beetje op de trekhaak drukt, gaat je auto nog sterker stijgeren.
Daar valt wat aan te doen.
Van goedkoop naar duurder:
- Je kunt vulblokken onder de veren aanbrengen.
- je kunt extra zware veren er onder zeten
- caravanveren aanbrengen (die zitten dan in de grote veren aangebracht)
- luchtveren (leveling) die je (niet eens zo duur bij volvo) kunt kopen en plaatsen i.p.v van de bestaande schokdempers. Voordeel is
dat je zelf kunt bepalen hoe hoog de kont van de auto komt te staan. Hoe meer druk des te stugger de achteras wordt.
Grt
maar dat zijn gedeeltelijk symptoombestrijdingen:
- het zijn vlgs mij of je veren die hun beste tijd hebben gehad of
- je rubbers van je wielophanging.
Je schokdempers kunnen misschien niet zo goed meer zijn, maar bij een lege auto zou ie dan nog wel recht moeten staan.
Berichten: 92
Topics: 10
Lid sinds: Jan 2008
262C ‘78 | Amazon Combi ‘67 | V90 ‘98 | 245GLT ‘87 | 245GL ‘78 | 244GL Classic ‘93 | 245GL Classic ‘93 | 244GL ‘86 | 1800ES ‘73 | Saab 9-3 2.0T Cabrio ‘07 | XC70 2.5T ‘05 | XC70 2.5T ‘04 | XC90 V8 ‘07 | 245GL ‘82 | 265GLE ‘78 | 245DL ‘76 | 745GLE ‘86 | V90 T6 CC OR '19
Berichten: 625
Topics: 25
Lid sinds: Aug 2006
ik heb eens gelezen dat alle latere 240`s een automatische nivoregeling hebben. waar kan ik dat zien?
ik merk wel dat de wagen met caravanrijden niet veel meer door is gezakt dan normaal.
[img width=800 height=600]http://i244.photobucket.com/albums/gg20/claus13_photos/DSCF0864.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i244.photobucket.com/albums/gg20/claus13_photos/IM000280.jpg[/img]
Volvo 240 1993 b200f 275.000km
Lomp maar lekker.
Berichten: 3.247
Topics: 173
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:ik heb eens gelezen dat alle latere 240`s een automatische nivoregeling hebben. waar kan ik dat zien?
Volgens mij niet standaard op alle latere 240's, wel op de duurdere uitvoeringen; tenminste alsje het over Nivomats het.
Waar je het kunt zien: kruip onder de auto en check de dempers
Een nivomat-schokdemper is wat dikker dan een normale demper en heeft aan de onderkant een rubber beschermhoesje (harmonica-vorm).
en iseen heel stuk duurder; wel een heel stuk beter dan standaard btw.
Citaat:ik merk wel dat de wagen met caravanrijden niet veel meer door is gezakt dan normaal.
Als de caravan correct is beladen, geeft hij weinig druk op de kogel (50 tot 75 max geloof ik )
Als je alles voorin de caravan ligt; ja, dan zakt de achterkant van je wagen wel richting wegdek.
(Nivomats kunnen wel een hoop compenseren).