Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
accu laad niet bij......
Frans245 schreef:
Citaat:Nu met de fiets en de trein naar t werk is een kriem!

Of een leuke uitdaging ;D
Hoop trouwens wel dat je turbo binnenkort weer volledig betrouwbaar is om te gaan gebruiken.

ja, maar denk dat ie er toch uit gaat. Helaas. :'(
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
...never ending story....

Als vervolg op het door mij geschreven over de oplaad problemen:

De koolborstels heb ik zo'n 2 week terug vervangen, accu wordt weer opgeladen. Althans voldoende om te starten. Ik heb het niet na gemeten. Tot vandaag ook geen problemen.
Nu heeft vandaag een zoon van mij even in de auto de radio aan gehad met , waarschijnlijk, daarbij de verlichting.
Gebeurd wel eens vaker (waarschijnlijk niet in de afgelopen 2week), 10minuutjes was nooit een probleem. Echter vanmiddag deed de startmotor geen slag. Alleen de controle lampjes brandden vrij helder. Met start kabels starten ging prima. Ook thuis gekomen ging starten ook goed, dus schijnbaar wordt er toch iets bij geladen.

Wat is het meest waarschijnlijk:

* dynamo toch nog niet goed
* accu aan het eind van z'n latijn
* ik lees wel eens wat over een spanningsregelaar???
* ....???....

Met meten kom je er denk ik wel achter, maar daar heb ik (nog)geen verstand van.
Wellicht heeft iemand al een antwoord wat het zou kunnen zijn?

Groet,

Abel
Antwoord
denk dat na vervangen koolborstels en deze probs toch echt je accu de geest heeft gegeven, kijk een met een multimeter wat voor spanning erop staat als je motor loopt: 13-13.7 volt en het is in orde, minder Voltage= OF accu op OF dynamo de geest, maar accupolen schoonborstelen met staalborstel wil ook nog weleens helpen
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
ok, thanks.

Zal proberen ergens een multi meter op te duikelen. Of ik laat het ergens meten. Als die waarde < 13Volt, hoe kun je dan vast stellen of het probleem door de accu, cq dynamo wordt veroorzaakt?

Abel
Antwoord
Zitten je accupolen goed vast?
Klinkt gek, maar heb een keer het zelfde euvel gehad. Tijdens het klussen wilde ik de motor even starten, dus polen om de accu gedaan, niet starten. Daarna goed vastgedraaid, toen startte hij wel.
Antwoord
dat klopt als je de accuklemmen er gewoon los opdoet zonder aan te draaien heb je een hele hoge weerstand dat zelfs de lampjes niet op kunnen branden
ken het probleem zelf ook (ervaring)
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
Die accupoolbevestiging ga ik morgen even controleren.
Wellicht een beetje stom dat ik het niet eerder gezien en gemeld heb:
In het dashboard heb ik een voltmeter, als de motor loopt en alle stroom vragers staan zoveel op "uit", dan staat de meter behoorlijk rechts richting 14. Zet ik het contact aan, zonder te starten, dan staat de meter onder de 12 (net in de gevarenzone)...

De accu wordt denk ik dan niet goed opgeladen: OF hij heeft (bijna) de geest gegeven, OF... het is (hopelijk) toch een accupoolbevestiging..... Met die waarde ± "14" is een dynamo probleem uitgesloten??

Accu is zo'n beetje 5 jaar oud:
Kan hij "aan het eind" zijn
Kan hij ook aan het eind zijn door dat de dynamo een tijd niet goed gewerkt heeft?
Antwoord
Inmiddels de accu laten doormeten. Spanning was goed, amperage niet (was minder dan50% van wat het zou moeten zijn) .Volgens de expert betekent dat de accu wel op spanning gebracht wordt door de dynamo, maar niet voldoende power kan vasthouden.

Ik heb de accu dan ook vervangen. Dat brengt de onderhoudskosten (incl APK) voor dit jaar toch op een totaal van bijna €250,= !!
Antwoord
Na (tijdelijke)reparatie van de dynamo en vervangen van de accu zijn er gelukkig geen electrische problems meer.
Destijds heb ik bij het vervangen van de koolborstels gezien, dat er behoorlijke groeven in de, sleepring heet dat geloof ik, zitten.
ook lees ik regelmatig wat over een (te) dun massakabeltje.

- Is zo'n sleepring makkelijk te vervangen?
- Ik zie aan de kant van de dynamo een dun kabeltje aan het motorblok zitten, bevestigd met een draaibaar stekkertje(?).
Is dit het bewuste kabeltje en hoe maak je dat "stekkertje" los?

Antwoord
In de herhaling....

Net een nieuwe dynamo-sleepring gekocht (€11,70).
Nu nog even monteren...
Ook de lagers wil ik gaan vervangen, die heb ik zelf liggen.

Heeft iemand ervaring, tips, vwb het vervangen van die sleepring?

Ik hoor het graag.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Knipperlicht en alarmlichten doen het niet meer Linde en koen 1 172 24 May 2025, 21:56
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.386 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  B230F start soms niet Van Schellen 4 1.218 12 September 2023, 20:11
Laatste bericht: BartJu
  V40 2002 binnenverlichting werkt niet RemcoStarterV40 0 915 13 April 2023, 18:58
Laatste bericht: RemcoStarterV40
  Dim verlichting doet het niet - OPGELOST - Boet 2 1.821 17 November 2022, 18:11
Laatste bericht: Boet
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 5.058 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Achterlicht werkt niet, remlicht wel Bart240 5 5.608 5 September 2022, 12:00
Laatste bericht: Bart240
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.810 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  - OPGELOST - Bestuurderskant achterlicht werkt niet - Volvo 240 1993 Polar Pholsius 5 3.163 12 February 2022, 15:38
Laatste bericht: Pholsius
  accu loopt leeg met licht aan hun 20 7.061 4 December 2021, 15:08
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)