Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Niet het makkelijkste onderwerp om iets over te vinden, nee. Korte spreekbeurt.
B21: ca. 1975-84, RON 95, 97 pk
B23: ca 81-84, RON 98, 112 pk.
Cijfer 7 en 8 op chassisnummer: 41 voor B21, 81 voor B23
Visueel: de carterventilatie vd B21 loopt recht van het kleppendeksel naar het luchtfilter, bij de B23 is de constructie onder het inlaatspruitstuk toegepast.
En het inlaatspruitstuk zelf schijnt anders te zijn, maar ik kan geen foto's ervan vinden. En er schijnt een ingeslagen no. bij de stroomverdeler of onder inlaat #1 te staan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 415
Topics: 67
Lid sinds: Nov 2007
Bedankt ik zal dit eens checken.
groet.
Berichten: 1.724
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Marc1970 schreef:B21: ca. 1975-84, RON 95, 97 pk
Weet je dit zeker?
Heb zelf een B21A, maar schijnt officieel RON 98 te moeten krijgen.
Klopt ook beter met de tankdop=kleur. Die is rood, de kleur van 98 bij het tankstation.
Er schijnt ook een groene dop te zijn, voor de 95-rijders...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ik weet het niet zeker, het verschilt per bouwjaar. In het begin 93, later 96-98, heb ik onderbewust gemiddeld tot 95. Ik lees en type soms sneller dan de waarheid. Was ook meer bedoeld om wat de epibreren over de verschillen tussen b21 en b23.
Maar het staat allemaal wat preciezer op deze tabel:
http://www.volvo200.org/modellen/motoren.htm
Edit: de tankdop zit natuurlijk niet aard- en nagelvast aan de auto, in 1976 draaide de B21A nog op 93 (vlgs bovenstaand tabelletje). YMMV.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.724
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Tja, 93 is er niet meer als ik me niet vergis....

En zeker gelode 93 niet....
Twijfel zelfs of er nog 95 met Pbvervanger is...
Trouwens, volgens mij is wel de telling ooit veranderd is, omdat deze niet overal gelijk liep.
Daarom ooit gestandaardiseerd volgens RON systeem en EURO normen....
Maar toen reed ik nog geen auto (maar reed mijn Volvo al wel in Zweden ;D ).
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
In Geijsteren was het enkele maanden geleden nog te tanken (95 + vervanger).
Volgens mij is het niet helemaal duidelijk welke benzine in welke auto hoort (er worden veel verschillende dingen gezegd). Ik merk geen verschil tussen 95 of 98 in de B21a.
Bepaald ÃÃn klep die niet helemaal goed staat ook heel het rijgedrag van de auto? (lees: schudden, hoog verbruik, slecht stationair lopen, slecht starten met warme motor)
Berichten: 6.729
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Dirk242 schreef:Bepaald ÃÃn klep die niet helemaal goed staat ook heel het rijgedrag van de auto? (lees: schudden, hoog verbruik, slecht stationair lopen, slecht starten met warme motor)
Misschien niet alle punten die je opnoemt hebben te maken met slechte klepspeling, maar schudden en misschien slecht stationair lopen kunnen er wel mee te maken hebben.