Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
LPG installatie stroomvoorziening
Denk je een simpele volvo te hebben (144 uit '70) zit er toch nog een ingewikkeld stukje techniek in. :-\

Vandaag liet de LPG installatie me in de steek. Ik heb namelijk vandaag de dashboard verlichting in orde gemaakt. Dit is allemaal voor elkaar (lampjes vervangen). Maar ik heb blijkbaar tegen een en ander aan zitten duwen waardoor de auto niet meer start.

Dit komt volgens mij omdat de LPG installatie geen stroom meer krijgt, de leds branden niet meer en ik hoor ook de afsluiters niet klikken. Ook de "choke-knop"voor lpg werkt niet (weet niet hoe dat precies heet en werkt; maar normaal gesproken hoor je dan een afsluiter opengaan en gas door de leidingen gaan).

Helaas was het net donker toen ik hierachter kwam, maar morgen hoop ik het weer in orde te hebben. Liefst zo snel mogelijk. Wie weet waar normaal gesproken de stroom voor de installatie vandaan komt? ???

Voor de duidelijkheid het gaat om een volvo 144 uit 1970
Antwoord
Hahaha Robbert, je bent wel weer lekker aan het sleutelen geweest. Kapotte schroeven en geen brandstof meer.
Toch wens ik je veel succes, kus.
Antwoord
Waarschijnlijk heeft elke 144 ondertussen zo zijn eigen stroomschema. Origineel zitten de linker 4 zekeringen achter stand II van het contactslot, komt van onder een dikke gele draad aan, daarboven kan je stroom pakken voor de LPG toestand.
Ik heb ook nog niet onderzocht hoe het bij mij werkt, laat de stroom liever met rust.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Heb je niet een draad losgedrukt achterop de schakelaar die kiest voor LPG of benzine?
Ik denk dat je moet uitzoeken war je spanning vandaan komt (zekeringkast of zwevende zekering), het simpelst kun je beginnen bij voornoemde schakelaar en (afhankelijk of je hier spanning hebt) naar het begin of het eind van je stroomkring meten.

Succes, ik hoop dat het morgen niet al te slecht weer is
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
De stekkertjes acherop de schakelaar zaten nog goed.

Ik was inderdaad van plan vanaf het begin van de stroomkring na te lopen, maar kan het begin niet vinden. Dan maar de schakelaar als uitgangspunt nemen. (altijd lastig een begin van een cirkel vinden Wink)

Morgen wordt het inderdaad ruk weer, parkeer garage is een beetje ver duwen, daarnaast is het daar vooral schemerig.
Vandaag ben ik ook niet onder de motorkap geweest, dus hopelijk hoef ik morgen niet in de regen te staan.
Antwoord
Suc 6 Dop altijd weer vervelend,... Hobby zullen we maar zeggen 8)
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
Anders pak je wat van al die loze stroomdraden die je in je auto gevonden hebt en zet rechtstreeks 12V op alle relais vd gasinstallatie (behalve dan misschien de gas-choke). Kan je in elk geval weer rijden tot zonniger dagen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Geen doorgebrande zekering?

De voedingsdraad voor de lpg-schakelaar is vanaf de zekeringkast meestal makkelijk te herkennen omdat deze meestal niet in de kabelboom is verwerkt maar "los" erbij is gehangen.
Antwoord
Nou wat een takkeweer was het. Toch maar in de auto gekropen en binnen alles gechecked.
Regende me iets te hard om onder de motorkap te kijken.
[Afbeelding: LPGschema003.jpg]

Als eerst maar eens de tellerunit eruit gehaald. Gister had ik nogal pech, na nieuwe lampjes erin gedaan te hebben brak bij het vastzetten de schroef (eigenlijk is het een bout). Ik was bang dat het stukje plastic ergens diep in zou zitten, maar het stukje schoef kon ik na het weghalen van de unit zo bereiken. Met wat superlijm is het nu weer voor elkaar:
[Afbeelding: LPGschema011.jpg]

Allemaal erg bedankt voor het meeleven en meedenken ;D
Zo zit het dus in elkaar achter de schakelaar:
[Afbeelding: LPGschema012.jpg]

Wees niet bang ik heb het zelf zo bloot gelegd dat was nog niet zo Wink
Er staat dus nergens stroom op.
Op een gegevenmoment maar de gok gewaagd en wat stroom op de draadjes gezet. Als ik stroom zet op de grijze en rode draad (rechtsboven op plaatje), springt er acherin een relais. Als ik stroom zet op de rode-gele-rode (linker knoop), dan hoor ik achterin de delfde relais en ik meen voorin ook wat te horen en ook de "gas-choke" werkt dan. Ik weet niet of ik hiermee alle afsluiters te pakken heb, hoeveel zijn het er normaal gesproken? 1 bij de tank en een voorin, of zijn er nogmeer?

Helaas het starten ging niet want na mistlampen testen, radio, interieurverlichting en een aantal keer starten was de accu leeg.
Nu is het droog, dus kan ik iemand staan laten luisteren naar waar de klikjes vandaan komen.
Antwoord
Hij doet het.
Het is waarschijnlijk de gele draad, die de afsluiters stroom geeft. Even zelf een draad getrokken vanaf de zekeringkast (eerste 4 zekeringen zijn inderdaad stand I, en II) naar de knoop van rode en gele draden. Inderdaad kinkt dan alles weer zoals het hoort. Broertje even laten snuffelen --> er komt weer LPG bij de motor. Dus ff met startkabels geprobeerd te starten: sleutel om en de motor liep al :S

Volgende week maar eens uitzoeken waar de draden blijven, want ze gaan allemaal door het schutbord het motorruim in (op die van de leds en afsluiter achterin na).

Hij staat nu iig weer droog, tijd voor een biertje.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Cruise Control installatie -OPGELOST- Boet 8 6.129 1 September 2023, 20:59
Laatste bericht: Boet
  Guard 1 installatie 740 woes 17 8.452 28 July 2021, 23:06
Laatste bericht: Volvo240
  installatie mistlampen Dorpie 7 8.274 5 April 2015, 22:44
Laatste bericht: Dorpie
  installatie buitenthermometer. klooster 1 2.842 19 November 2013, 21:05
Laatste bericht: jos245
  derde remlicht installatie vanaf de pedaalschakelaar socrates 13 8.528 28 September 2012, 11:58
Laatste bericht: Rob
  Light buzzer: installatie tips? BartJu 3 3.373 23 November 2011, 12:39
Laatste bericht: BartJu
  Elektrische problemen LPG-installatie. equinox 1 2.692 19 June 2010, 13:48
Laatste bericht: aernout
  kuren raw-installatie landloper 9 4.291 8 November 2009, 15:06
Laatste bericht: Bart Manders

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)