Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
brandstofrelais
#1
Laatst twee keer gehad:
1. sleutel in contact omdraaien, alle lampjes branden zoals het moet, doordraaien.......... doodse stilte. Even later wel gelukt om te starten.

Kort daarna:
2. niet meer kunnen switchen tussen benzine en lpg

Wat bleek: brandstofrelais (witte kastje onder handschoenenvak) stuk. Nieuwe erin helemaal geen last meer van.

Vraagje: heeft probleempje 1 ook de oorzaak van het kapotte brandstofrelais? En kan iemand me dan uitleggen vanwaar die doodse stilte?

240 GL Estate LPG 1991
Antwoord
#2
Ik heb dat relais ook al eens vervangen.

Wat goed werk is de contacten op de printplaat opnieuw te solderen. gewoon even opwarmen met een soldeerapparaat en misschien een beetje soldeer toevoegen.

Ik denk dat het brandstoffilter bij mijn 240 wat verstopt is, de pomp neemt dan veel stroom en het relais krijgt het dan zwaar te voorduren.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#3
Typisch kwaaltje. Heb laatst een 240 gerepareerd met dit euvel (startte soms niet). Solderingen gescheurd, dus tin verwijderd en opnieuw gesoldeerd. Ook bleef 1 relais een klein beetje plakken. Met een stukje fijn schuurpapier geschuurd en remmenreiniger de rest laten doen Wink

De boosdoener:
[Afbeelding: pict4123wet1.jpg]

Behuizing loswippen met een kleine platte schroevendraaier:
[Afbeelding: pict4124wdt0.jpg]

De ingewanden:
[Afbeelding: pict4125wvv8.jpg]

Het printje:
[Afbeelding: pict4126wob8.jpg]

Close-up, als je goed kijkt zie je dat haast iedere soldering gebroken is....
[Afbeelding: pict4129wjs5.jpg]

En geheel opnieuw gesoldeerd:
[Afbeelding: pict4131wst9.jpg]



Overigens is dit een echte Volvo kwaal. Zover ik weet heeft de 700, 800 en 900 serie ook last van gebroken solderingen van het brandstofpomprelais :-\


Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#4
Mooie duidelijke foto's Thuur!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#5
heb standaard in beide auto's ('85 740 & '93 940) 1 of 2 reserve relais liggen...

rampen dingen zijn het.

Antwoord
#6
Ik stond laadst ook stil langs de weg door deze oorzaak en ben gesleept door een Seat :-[
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
#7
Heb laatst ook het brandstofpomprelais vervangen door een gloednieuwe (gekocht bij de fabriekswinkel in Goteborg Big Grin ! - maar dat hoeft niet, je kan ook gewoon bij de dealer bestellen).

Het loste in een klap een aantal start- en warmdraaiproblemen op. Dat komt omdat het ding niet alleen de pomp(en) aanstuurt, maar (bij een K-Jetronic althans) ook het gloeispiraaltjes van zowel de hulpluchtregelaar ('auxiliary air regulator') als van de dempdrukregelaar. En omdat het originele relais uit 1981 weliswaar tussen twee standen schakelt, maar de gloeispiraaltjes en brandstofpompen via aparte contactpuntjes op het relaisplaatje aangestuurd worden, gaat het mis als de veertjes aan dat relaisplaatje verslappen (wat bij mijn relais het geval was). Je krijgt dan, op beide circuitjes apart van elkaar, af en toe wel contact en af en toe niet (of half contact: vonken). Vandaar dat je soms vage klachten krijgt die de ene keer wel en andere keer niet voorkomen.

Het originele relais is inmiddels vervangen door een verbeterd model met ander onderdeelnummer - ik denk dat daarin de robuustheid van de schakelaar in het relais is verbeterd - let er dus op dat je het vervangingstype neemt - zie de vertaaltabellen, anders zoek ik de nummers wel even op.

Tyn245GL
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present:  240GL Classic Electric 1993/2012 www.electricvolvo.com
Antwoord
#8
hehe ja pas geleden ook een bijna gloednieuw uit een sloop 740 gehaald! De nieuwe zijn in Hongarije gemaakt, ik kon zo snel geen verschil zien..

Ik heb er ook een paar extra liggen, altijd een in het handschoenenvakje....
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#9
Wat ze er in hongarije van hebben weten te maken:

[Afbeelding: qn8yup.jpg]

Dit is wat in mijn brandstofpomprelais zit in ieder geval Tongue
Antwoord
#10
Waar zit dit relais bij een super polar uit 92?? Kan het niet vinden ???
Groeten, Sander <br /><br />Volvo 480 GT Turbo '94 (verkocht)<br />Volvo 245 Turbo '83 (verkocht)<br />Volvo 240 Super Polar '91 (binnenkort te koop)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Brandstofrelais 244 met B23E modeljaar 1983 - waar en werking? oudevolvo 2 3.277 3 October 2010, 13:51
Laatste bericht: oudevolvo
  brandstofrelais 240 diederik van dijk 4 4.837 11 February 2006, 14:59
Laatste bericht: diederik van dijk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)