Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Ik heb net een 1000530 kop gekocht. Helaas van een B230F. Enige verschil is dat de turbo versie de sodium gevulde uitlaatkleppen heeft ten einde de hetere uitlaatlucht te kunnen verwerken. Deze heb ik dus nog uit mn andere 1000160 kop en zien er netjes uit. (ronde deukje in het midden geeft aan dat ze sodium gevuld zijn)
Mijn vraag is kan ik die gewoon overzetten? Hoe doe ik dat zelf, heb ik daar tools voor nodig?? Of is het beter dit aan t revisiebedrijf over te laten. De kop zal immers toch gevlakt moeten worden denk ik. Liefst doe ik het zelf natuurlijk.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
bump!
Niemand??
:-[ :-\ :'(
Net de 'nieuwe' kop compleet kaal gemaakt. D.w.z. de nokkenas er uit, thermostaat en sensors etc. En geprobeert de kleppen uit de oude te halen. Maar daarvoor heb je dan weer speciaal gereedschap nodig.
Dus als ik nu weet dat die kleppen zowieso om kunnen dan vraag ik het aan het revisiebedrijf of ze t willen wisselen en dan meteen de nokkenas erin (de T van de turbo) en de klepspeling afstellen natuurlijk.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
was toch iemand die voor â¬70,- kleppen stelde, incl. plaatjes, moet ze dan ook wel kunnen verwisselen lijkt me??
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 358
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2006
Zomaar overzetten lijkt mij niet verstandig.
Je zal ze toch nog moeten inslijpen om goed aan te liggen in de nieuwe kop, zodat ze niet gaan lekken en dus verbranden.
Dit kan je zelf doen, in diverse boeken als Bentley en Haynes word wel aangegeven hoe je dat moet doen, met slijppaste en dergelijke.
Bij Natrium gevulde (uitlaat)kleppen moet je wel voorzichtig zijn met het inslijpen, dit is mijn ervaring van Alfa R. kleppen die ook deze Natrium vulling hadden, weet niet of er ook bij Volvo kleppen bepaalde restricties zijn.
Je kan het ook uitbesteden natuurlijk, maar dat kost geld.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Bedankt!
Haynes verwijst juist naar de 'mechanicshop' omdat er veel specifiek gereedschap voor nodig is. En zegt dus doe het liever niet zelf. Om de kleppen alleen al eruit te krijgen en later af te stellen heb je al eea nodig. Laat staan om ze te slijpen.
Volgens Haynes en alle Volvo groene boekjes mag je NIET aan de sodium/natrium (?) gevulde kleppen slijpen maar alleen een of andere pasta gebruiken. Volgens mn revisiebedrijf is dat vervelendkoek en kan t wel, alleen dan wel heel voorzichtig. Dus daar ga ik dan maar vanuit.
Ik heb dus zojuist mn oude en mn nieuwe kop weggebracht. Ze gaan kijken of de uitlaatkleppen van de gescheurde kop in de andere kop kunnen. Als dat lukt dan gaan ze de kop reinigen, T-nokkenas erin zetten, klepspeling afstellen en de kop vlakken. Ze zouden me og bellen.
Even opletten dat ze me geen koprevisie aansmeren want ik hoorde ze al mompelen over LPG enz enz. Maar daar ga ik pas over 1,5 jaar aan beginnen aan LPG dus dat hoeft voor mij voorlopig nog niet.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Net ff gebeld met t revisiebedrijf. De klepgeleiders zagen er goed uit. De turbokleppen passen allemaal prima. Dus dat ziet er goed uit!
Nu wachten op de rubbertjes die bovenop de kleppen horen. Die heb ik bij Hoeke Volvo (Delft) besteld. Lekker dichtbij en ze kosten de kop (!) niet. Ze zullen er morgen wel zijn want Volvo is meestal 'next-day' wat betreft parts.
Dan hebben we een als nieuw ogende B230F omgetovert tot B230FT kop!! :-) En kan ik met een gerust hart mn turbootje laten spinnen! :-)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
kostdatdan?? 8) 8)
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 358
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2006
FF off topic
Sodium(Engels) is Natrium, Scheikundig naamgeving.Na.
natrium is een zeer onedel metaal wat in zuivere vorm bijzonder heftig(explosief) reageert met water.
Vandaar ook dat er in Bentley vermeldt staat dat Natriumgevulde kleppen niet zomaar weggegooid mogen worden.
Deze moet je eerst onschadelijk maken in water.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Bedankt Net even de klepsteelrubbertjes gehaald bij de dealer en gebracht bij het revisiebedrijf.
Waaauw wat ziet die kop er GAAF uit!! :o :o
;D Ik kan m vanavond ophalen na het werk maar ik kan je verzekeren dat ie er als nieuw uit ziet!! ;D ;D
GEEN scheurtjes, niks! Klepzetels waren dik in orde. De kleppen (uit de turbokop) zijn lichtjes nageslepen en passen perfect in de B230F(T) kop! Er moeten nu 0,2 dikkere klepstelplaatjes in maar dat is ook gunstig natuurlijk.
Maar de foto's zullen je verbazen!! :-) To be continued!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
PP! schreef:kostdatdan?? 8) 8)
Vlakke, schoonmaken, stralen, nokkenas plaatsen, 8 kleppen slijpen, klepspeling afstellen: â¬200,- EX BTW.
(maar die betaal ik toch lekker niet!)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"