Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Turbospruitstukken uitwisselen
#1
Op m'n B200ET zit het spruitstuk met 'vierkantige' poorten. Nu zou het zgn. 90+ spruitstuk een upgrade zijn, omdat dat beter flowt waarschijnlijk. Nadeel is dat ze sneller scheuren.
Is het daadwerkelijk zo makkelijk om te verwisselen? De nieuwe lijkt namelijk wat dikker, dus dan komen mijn olieleidingen misschien niet goed meer uit? En de downpipe moet misschien ook ietsje draaien (van de motor af)?
Iemand ervaring hiermee?
Zo te zien moet je een 90+ spruitstuk ook nog plat laten frezen om de oude turbo (garrett) te blijven gebruiken.

infoz:
http://people.physics.anu.edu.au/~amh110...nifold.htm
Antwoord
#2
Mooie vraag voor JW240...
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#3
Het past idd niet plug en play en is nog best even een werkje om te monteren....
Doordat ik gelijktijdig ook de turbo heb gewisseld weet ik niet exact wat alleen de montage van een 90+ spruitstuk doet, maar je turbo komt er iig iets lager door te hangen. In mijn geval nog weer extra doordat ik ook een 15g had gemonteerd. Daardoor paste de aanvoer en afvoerleidingen vd turbo niet meer en hing de downpipe lager en werd hiermee t laagste punt onder de auto...
Downpipe (ferrita bij mij) paste overigens wel probleemloos. En als je je originele turbo houdt, dan moet je idd wat laten frezen, hoewel ik ooit opvulplaatjes heb gezien. Maar waar.....
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#4
even vlug:

turbo past gewoon, die lip zit ook in het oude spruitstuk (behalve ergens heel vroeg in de 80-er jaren). De T3's hebben wel gaten voor M10 bouten/studs, die zou je kunnen uitboren op het spruitstuk en voorzien van goede M10 studs (stelboutjes bij de staalhandel). Hoeft niet perse, zeker als je eens naar een mitsu wil upgraden zou ik het bij M8 laten omdat die M8 gebruiken.
retour is lastig met iets standaards.
aanvoer past denk ik wel met wat buigen maar die heb ik bij die wissel vervangen voor eentje van de hydrauliekboer, voor een paar tientjes een mooie stevige slang, sleutelt veel makkelijker.
inderdaad bij wisselen naar 90+ en 15G etc is het op een B230 wel weer erg plug and play.

Dit even uit het hoofd. Trouwens, licht uitfrezen van het spruitstuk (bij de flens) helpt ook wel tegen scheuren. Niet te veel, dat heeft weinig zin.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#5
Als de upgrade alleen het spruitstuk zou zijn , dan is dat niet alle moeite waard.
Tenzij je het als een uitdaging ziet.
-olietoevoer past niet (meer)
-olieafvoer past niet meer.Dit vond ik het grootste probleem om te tackelen omdat de afvoer los in het blok zit.
Je moet dus altijd weer een vaste leiding maken vanaf turbo naar carter.Dit vereist best wel wat meetwerk.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#6
edwin schreef:Als de upgrade alleen het spruitstuk zou zijn , dan is dat niet alle moeite waard.
Tenzij je het als een uitdaging ziet.
Leek me een leuke upgrade als het bolt-on zou zijn. Maar was al bang voor niet passende aansluitingen.
Leuke uitdaging inderdaad. Maar ik heb ooit lopen klooien met die olieretour, dat ben ik niet nog een keer van plan. Tnx voor de info heren, dit plannetje gaat weer in de koelkast Wink.
Eerst maar eens een wideband-lambda, dan chipje dan pas spruitstukje evt gelijk een turbo.
Antwoord
#7
Interessante info ook voor mijn situatie! Binnenkort wil ik de ouwe gerrit op mijn B21ET vervangen voor een 90+ met een Metsubsidie 13C..en een MBCeetje. Hier gaat vast hetzelfde ge-emmer spelen als in Dop's geval? Olieaanvoer en olieretour gaan niet passen van de B21ET? Zouden de olieleidingen van een B230FK dan wÃl een 'bold-on' zijn, of toch beter om de hydrauliekboek op te zoeken?
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
#8
Stevves schreef:Interessante info ook voor mijn situatie! Binnenkort wil ik de ouwe gerrit op mijn B21ET vervangen voor een 90+ met een Metsubsidie 13C..en een MBCeetje. Hier gaat vast hetzelfde ge-emmer spelen als in Dop's geval? Olieaanvoer en olieretour gaan niet passen van de B21ET? Zouden de olieleidingen van een B230FK dan wÃl een 'bold-on' zijn, of toch beter om de hydrauliekboek op te zoeken?

Heb een paar maanden geleden hetzelfde gedaan dus de kennis is nog vers.
Het uitl.spr.stuk past uiteraard zo op de kop.
En wanneer je de 13C met schuine uitl.flens hebt dan past de uitlaat ook zo weer op de turbo.
Hij komt alleen +/- 2cm lager te hangen.
De olietoevoer van de ouwe Gerrit gaat niet passen.De Gerrit heeft een flens met 2 boutjes M8. De Mitsu heeft een banjobout.
Een leiding van een B230FK is -voor zover ik weet- wel "bold on"
Ik heb een combi gemaakt van beide leidingen.De soldeermof heb ik gemaakt van een stukje oliepeilstokbuis.
Het soldeerpunt zit waar de olieleiding tegen de turbo met een beugel geklemd zit .
De olieafloopbuis vond ik -zoals eerder genoemd- het lastigst.
Ik heb de oude leiding vlak bij de eerste bovenste bocht afgezaagd en een nieuw stuk aangelast .
Ook weer met een ander flensje dan de Gerrit.
De kunst is om de leiding uiteindelijk recht en spanningsvrij in de opening van het blok te krijgen.Anders word dat een bron van lekkage.
Het gaat niet werken om een afvoerleiding van een B230FT/FK te gebruiken .Het gat waar de leiding in het blok steekt zit bij een later type blok wat meer naar achteren,dus is waardeloos.
Best nog wel een klus dus.
En dan heb ik nog de mazzel dat ik een oud B21ET blok op een bok heb staan zodat je alles op ooghoogte kan voorbereiden...

Oja ...Ik heb nu de 13C op 0,5 bar draaien en bevalt uitstekend.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#9
Bedankt voor je reactie Edwin! Voor olieaanvoer ga ik de B230FK leiding proberen te gebruiken dan. Zou het ook een praktische oplossing zijn om voor die olieafvoer ook de originele stalen leiding door te zagen, er een stukje tussenuit te halen, daar een stuk aircoslang of stuurberkachtigingslamg(iets dat oliebestendig is en de druk aankan) tussen te zetten met goede slangenklemmen? Dan zou het mogelijk moeten zijn de olieafvoer spanningsvrij te monteren lijkt me zo.

Tis maar een idee natuurlijk, de hydrauliekboer kan altijd nog dan...
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
#10
De aanvoer is makkelijk te laten maken door de hydrauliekboer en kostte me vlgs mij e20. Probleem is de afvoer die koud in het blok steekt... Ik heb het voor de time being toen opgelost zoals je hier boven omschrijft met een stuk slang ertussen, maar dat vond ik geen goed plan voor de lange termijn. Uiteindelijk heb ik met epoxylijm een nippel vd hydrauliekboer in het gat vh carter gelijmd, zodat hier weer een hydraulieleiding op paste. Zat goed stevig.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Kleppen uitwisselen (cilinderkop) TheSaint77 26 35.394 22 June 2010, 23:44
Laatste bericht: janspeed
  Uitlaatspruitstuk uitwisselen, past het? Help! stockholmmarathon 0 1.493 8 September 2009, 19:53
Laatste bericht: stockholmmarathon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)