Berichten: 89
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2006
Hallo,
Sinds vanochtend heb ik met de 142 (200dkm.) een beetje problemen om hem in de achteruit te zetten. Je hoort dat er van alles nog erg hard draait, en de versnellingspook doordrukken maakt best wat lawaai + lichte rookvorming. Tevens gaat het schakelen naar de andere versnelling ook ineens minder. Met name vanuit stilstand in de 1.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Lekker verhaaltje. Koppeling komt niet vrij, je kan proberen de koppelingskabel wat strakker te zetten.
Inspecteer de buitenkabel ook eens, en bij de ontkoppelarm, en hoe het aan het pedaal vastzit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 89
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2006
zal ik proberen. Echter, hij heeft dit probleem niet altijd. Dus als het de kabel zou zijn, zou ik dit probleem dan niet altijd moeten hebben? En waarom gaat hij wel (redelijk) goed in de 1,2,3 en 4 maar niet in de achteruit?
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Achteruit is niet gesynchroniseerd en kraakt altijd al bij het minste of geringste.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 89
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2006
marc, bedankt. Heb vandaag de kabel strakker aangedraaid (!) en hij komt weer helemaal vrij. Super!
Berichten: 6.730
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Heb je bovenin nog wel genoeg speling overgelaten?
Berichten: 89
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2006
ik denk het? :

;D
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Het eerste stukje van je pedaal moet je met je vinger in kunnen drukken.
Dit is om te voorkomen dat de kabel te stark staat en je dus continu met een slippende koppeling rondrijd
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 625
Topics: 25
Lid sinds: Aug 2006
ik heb mijn koppelingskabel ook laten bijstellen, het baatte iets maar niet genoeg.
nu moet ik de hele mikmak vervangen. kilometerstand 193dkm.
lijkt mij een logische slijtage; ik rijd weinig lange afstanden.
ik heb dus prijzen opgevraagd -platen en drukgroep- en er zit nogal verschil in.
bij dealer 630 euro, bij unigar (merk Sachs) 540 euro incl montage en btw (blijft veel geld natuurlijk)
wat is jullie ervaring met koppeling vervangen?
Volvo 240 1993 b200f 275.000km
Lomp maar lekker.
Berichten: 3.259
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Toevallig gister een prijsopgaaf bij
Estate Services gevraagd:
Rij een een tijd rond met veel geknars / geluid van kiezelstenen
Nu 440.000km en iig de laatste 270.000km niet vervangen
- Koppelingsplaat
- Drukgroep
- Druklager
- Toplager
- Hoofdkeerring
ââ¬340 all-in
Leen auto ââ¬15 per dag