Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hokken en stoten bij wegrijden
Heren Volvorijders,

Een beetje vreemd 'probleem' doet zich al een tijdje voor. Wanneer ik de versnellingsbak in de neutraal zet, en vervolgens koppeling helemaal laat opkomen doet zich een soort van 'woem-woem-woem-woem' geluid voor, eigenlijk gelijk aan het toerentaal. Geef ik meer gas dan overheerst het vliegtuig geluid om te horen of het echt mee gaat in de toeren.

Bij afremmen op de motor doet zich weer duidelijk een tik tik tik tik tik geluid voor op het toerental, totdat ik weer gas geef, dan verdwijnt het weer.. Dus bijvoorbeeld aan komen rijden bij een rotonde schakel ik terug naar de twee en laat koppeling langzaam opkomen, dan dus ttrrrruu tik tik tik..tik..tik.. en vervolgens rij ik dus over de rotonde en geen last van het geluid. Of het geluid meegaat op de snelheid van de wagen, of op het toerental is wel erg lastig te bepalen..

Nu sta ik helaas wel eens in de file of lange stukken door de stad, en dan heb ik de laatste tijd ook het probleem dat ie nogal erg gaat hokken en stoten als ik wil weg rijden. Alsof ik simpelweg te weinig gas geef en ik een flinke trailer er achter heb hangen. Dit terwijl ik op zo'n moment flink gas bij geef, te weinig brandstof is het probleem dan Ãcht niet.

Trap ik op dat moment even de koppeling weer helemaal in, doe ik een 1-2-1tje, en probeer het dan nog een keer dan lukt het meestal wel..

Wie o wie, kan mij vertellen waar ik dit probleem moet zoeken?

Druklager? Koppeling zelf is opzich nog prima, grijpt laat aan, maar grijpt dan wel gewoon stevig aan.. Heb nog nooit wegslippen van koppeling gemerkt

Alvast bedankt Smile
Antwoord
Het trruuuu-geluid komt me bekend voor maar verder niks. Neutraal/vrij betekent dat de hoofdas in je bak meedraait maar geen tandwielen aandrijft, als je stilstaat gaat dat bijna geruisloos.

Tijdens het rijden af en toe de koppeling intrappen en gas los, dan kan je geluiden uit de aandrijfas e.d. horen. Als je de hoes van je pook loshaalt hoor je ook veel meer van onder.

Druklager doet niks zolang je niet ontkoppelt. Als ie wat mankeert maakt ie een gruizig geluid (als een kapot lager dus).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Dat de hoofdas in mijn bak meedraait klinkt logisch, maar dit gaat dus absoluut niet geruisloos, zou dit een lager ín de bak zijn dan? Of eerder de aandrijfas zelf?

Waar zou jij het trruuuu geluid aan toewijzen?

Het gaat hier trouwens om een M47 bak en ik heb het gevoel dat het woemwoemwoem geluid vooral duidelijk is na een grote beurt waar volgens mij ook de transmissie olie vervangen is.

Ik zal vanavond als ik weer thuis ben even een filmpje proberen te maken waarop het geluid duidelijk hoorbaar is
Antwoord
Even in de boeken geneusd. In neutraal draait zelfs alles mee behalve de uitgaande as, dus de ingaande as, de secundaire as en de tandwielen vrij om de uitgaande as. Maar dan nog is het nauwelijks te horen.

Trruuuu is vlgs mij het geluid wat de bak maakt als je net teruggeschakelt hebt en de koppeling op laat komen. Een geluid van iets wat hard rondraait en snel afremt.

In de M47 hoort ATF type F (ford), liefst zoveel mogelijk, synthetische 10W30 en Redline MTL schijnt ook nog te kunnen. Moet je eens navragen bij de garage.
Antwoord
Marc1970 schreef:Het trruuuu-geluid komt me bekend voor

De Krullevaar? Nee, dat was iets van prrrr ta lie loe.
Antwoord
Het trruuuu geluid is inderdaad wanneer ik net teruggeschakeld heb en de koppeling op laat komen.

Welk type olie er in gegaan is zal ik even navragen, en óf ie dat toen wel gedaan heeft of er niet meer aan toegekomen is.

Ik heb zonet 2 filmpjes kunnen maken, met mijn telefoon welliswaar, maar het is wel hoorbaar. Het eerste filmpje is stukje rijden, en kom ik aanrijden bij een rotonde, 2x. Het tweede filmpje klinkt vreselijk erg, het geluid is in het echt stuk minder maar het blijft een vliegtuig natuurlijk ;D Het is wel duidelijk hoorbaar dat er iets als het ware uit onbalans mee loopt

Filmpjes zijn in 3gp formaat, ik speel dit af met quicktime. Mocht dit een probleem zijn dan kan ik even kijken of ik het om kan zetten naar avi of wmv maar dan moet ik daarvoor even opzoek naar wat software.

de filmpjes staan hier:

filmpje1 -> http://145.89.191.5/ndg/volvolvo/film/MOV00464.3GP

filmpje2 -> http://145.89.191.5/ndg/volvolvo/film/MOV00468.3GP
Antwoord
Dat klinkt als iets wat snel gevonden wil worden. Zet de punt van een lange schroevedraaier tegen verschillende plekken van de buitenkant van diverse onderdelen, en de andere kant tegen je oor.

Of bel Pluk.
Antwoord
Bij het tweede geluidsfragment lijkt het snerpende geluid wat op een versleten lagertje van een van de poelies van waterpomp of dynamo. Je zou even kunnen checken of deze poelies geen speling hebben.

Het geluid van het eerste fragment is voor mij moeilijk te herkennen en vreemd genoeg is het een ander geluid dan in het tweede fragment..
Antwoord
Het snerpende geluid is inderdaad wat anders inderdaad, maar gaat vooral om de "kloeng kloeng", klinkt nu een beetje als een hei machine, geluid vervormt wat op zo'n filmpje Tongue

Marc, Pluk? ;D Die met dat rode autotje? Big Grin

Maar geen idee of het toevallig een lager is ofzo? In de bak, of ergens anders?

Over 2 weken vakantie, ik denk dat het een vergelijkbare opstelling gaat worden als op ÃÃn van jouw foto's die ik in mijn zoektocht naar versnellingsbak topics tegenkwam :-X

Ohja, Marc, je zei dat je even in de boeken hebt geneusd, welk boek is dit?
Antwoord
Het Beste Autohandboek uit 1972, met daarin als een van de recentste wagens de DAF 55!

Hoe ouder die boeken zijn hoe beter ze worden. Nauwelijks elektronisch geneuzel en des te meer over het afstellen van SU carburateurs. "Sommige personenwagens hebben thans benzine-inspuiting in plaats van een carburateur", huuuuu
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  piepend geluid bij wegrijden met opkomende koppeling Boet 19 17.915 24 November 2015, 10:41
Laatste bericht: henqui
  Automaat Geeft stoten/klappen tijden parkeren Volvoman19 10 14.228 1 May 2015, 20:27
Laatste bericht: dummie
  tril-tik bij wegrijden - aandrijfas-ophanging? Dinges 3 3.525 21 September 2008, 22:13
Laatste bericht: Dinges

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)