Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ALLES OVER K-JETRONIC
#31
kaasie schreef:hai volvoman

1. wat was ong. de druk die gemeten was op de sleuteldag??

2. was dat bij warme motor of lauwe motor of koude motor??

de regelaar kan je testen door er een benzinedrukmeter er op te zetten en dan druk te meten.
dan laat je de meter erop zitten en ga je rijden dat je motor goed op bedrijfstemp. is.
dus niet 3 km rijden maar zeker een stuk of 10-15 voor dat echt alles lekker is door gewarmd.
dan kan je zien wat de druk is die de regelaar doorlaat.

dat is belangrijk om te weten.
koud is dit niet echt belangrijk omdat dat maar een korte fase is waar je in rijd.
een motor moet je altijd op bedrijfs temp. afstellen.

de stroom komt van de temp. switch in de cil.kop vandaan.
deze regelt de stroom voor het koudloop circuit.
ook de lucht omloopklep word hier mee geregeld.
de switch in de kop zou stuk kunnen wezen.

de warmdraairegelaar zou bij een bosch dealer of volvodealer nog wel te bestellen wezen.
al worden deze dingen wel schaars.

je kan er ook een zelf instelbare regelaar tussen zetten.
die gebruikte ik altijd.
kan je zelf bepalen wat voor druk je op de luchtmassameter hebt staan.
is makkelijker en goedkoper

ze hebben geen druk gemeten maar aan het co-gehalte bij hoge toerentallen was zichtbaar geworden dat er een te rijk mengsel werd ingespoten, daaruit hebben ze afgeleid dat er de warmdraairegelaar wel eens stuk kan zijn, dus dat het bimetaaltje niet meer vervormt.

kan ik die switch eenvoudig doormeten?

zelf instelbare regelaar? tijdens het rijden oid? hoe werkt zoiets dan. is dat een standaard onderdeel?
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Antwoord
#32
Jan-Willem schreef:Die spanning op dat spoeltje komt via je groen of blauw/gele draad aan.
In je blok zit een koelwater temp opnemer speciaal voor je K-jetronic.
Zit dat stekkertje van je sensor er nog op, en hebben ze gebrobeerd wat de warmdraai regelaar doet zonder stekkertje. (dus de stekker van de warmdraai regelaar af)

Er komt gewoon 12VDc op te staan tijdens een start, naarmate de motor warm wordt zakt de spanning en koelt het bi-metaaltje af.
Dit alles is geregeld via die temp sensor, deze stuurt ook je koudestart en luchtomloopklep aan...

Deze dingen zijn nog tekoop denk alleen schrikbarend duur, informeer daarvoor bij de bosch dealer.
Op je warmdraairegelaar staat gewoon het bosch nummer..


Ik heb bij ons op de site ook een tekening staan maar die heb je denk al eens eerder gezien.
Niet te zien van buitenaf trouwens, hij wordt niet gelinkt vanuit de site.

Sorry kaasie, jij was weer sneller als ik bijna het zelfde verhaal....

dank Kaasie en JanWillem
het stekkertje zit er nog op, ik heb nu een en ander ook in de haynes en de olieslager bestudeerd,
klopt het dat er stroom op blijft staan wanneer de motor wam is en dat daardoor de dempdruk afneemt door snellere terugstroom van de brandstof, en dat de druk in het systeem dan wat afneemt zodat het mengsel armer wordt en het verbruik beter?

ik zie op de tekeningetjes niet die thermoswitch, die zou dan stroom moeten doorgeven naar de regelaar wanneer de motor opwarmt?

gilles

Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Antwoord
#33
jeewee
heb de site op dit moment nog niet bekeken , zal dat vanavond ff doen.

------------------

volvoman
met een viergas meter vol gas meten heeft geen zin.
of dit moet een wideband zijn geweest.
maar die gebruiken ze niet in de 4 gasmeters.
dus dat is lariekoek die meeting.
en als je vol gas geeft word het systeem automatisch verrijkt omdat je die xtra benzine nodig hebt met het optrekken.
dus die meeting kan niet gedaan worden zo in de werkplaats.
dat zou je al op een vermogensbank moeten doen.
dan weet je wat je motor doet.

je kan de stekker eraf trekken en dan doormeten met een multi-meter.

een zelf instelbare regelaar verwissel je met de dempdrukregelaar op het blok.
dan kan je zelf de druk instellen en deze zal dan altijd zo blijven.

-----

volvoman
je hebt het precies verkeerd om op geschreven.
het stroom valt er af.
door de warmte neemt de dempdruk toe.
de dempdruk in het systeem neemt toe en daardoor het mengsel armer
Antwoord
#34
kaasie schreef:jeewee
heb de site op dit moment nog niet bekeken , zal dat vanavond ff doen.

------------------

volvoman
met een viergas meter vol gas meten heeft geen zin.
of dit moet een wideband zijn geweest.
maar die gebruiken ze niet in de 4 gasmeters.
dus dat is lariekoek die meeting.
en als je vol gas geeft word het systeem automatisch verrijkt omdat je die xtra benzine nodig hebt met het optrekken.
dus die meeting kan niet gedaan worden zo in de werkplaats.
dat zou je al op een vermogensbank moeten doen.
dan weet je wat je motor doet.

je kan de stekker eraf trekken en dan doormeten met een multi-meter.

een zelf instelbare regelaar verwissel je met de dempdrukregelaar op het blok.
dan kan je zelf de druk instellen en deze zal dan altijd zo blijven.

-----

volvoman
je hebt het precies verkeerd om op geschreven.
het stroom valt er af.
door de warmte neemt de dempdruk toe.
de dempdruk in het systeem neemt toe en daardoor het mengsel armer

ik denk dat ik het begin te begrijpen
heb ik wel eens vaker, en dan word ik wakker....
er zit ook nog een vacuumslangetje op, met een scheurtje zag ik net, even een foto gemaakt
zou dat de oorzaak zijn???
nieuw slangetje sowieso

fotootje wat is de functie van de vacuum?

[Afbeelding: dempdrukregelaarne9.th.jpg]
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Antwoord
#35
vacuumslang is voor de verrijking bij volgas.



Antwoord
#36
aangezien twee benzineleidingen naar de eerste twee cilinders reeds getordeerd waren bij aankoop van de auto, en de injectoren niet los te krijgen waren van deze leidingen zijn ze dus nu gebroken. Ik heb de andere twee wel kunnen redden. Mooiste zou zijn om nieuwe leidingen te monteren. Iemand een idee waar je die kunt verkrijgen? BOSCH car service misschein?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#37
heb je de dealer geprobeerd?
Antwoord
#38
maak er geen potje van saint.
doe voorzichtig met alle leidingen.
je hebt ze zo stuk
Antwoord
#39
kaasie schreef:maak er geen potje van saint.
doe voorzichtig met alle leidingen.
je hebt ze zo stuk

Dat snap ik. Ik heb natuurlijk ook voorzichtig gedaan. Maar de eerste twee waren al flink getordeerd. Dus eigenlijk al niet meer te redden.

Nu heb ik de injectoren eruit. De schroefdraad goed schoongemaakt want daar zat bij de eerste twee roest op. Vandaar dat ze flink vast zaten. Ook met 3x inspuiten (verdeeld over 3 maanden) en de laatste keer nog een aantal keren inspuiten met WD40 leverde dus niet het gewenste resultaat.

Dus ik moet even op zoek naar 2 nieuwe / andere leidinkjes.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#40
Ticcie schreef:heb je de dealer geprobeerd?

Nog niet. Kan altijd nog.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Probleem D Jetronic Coenraad 1 905 5 February 2023, 12:32
Laatste bericht: Coenraad
  motorproblemen B200 (alles conventioneel) aka Doris is verkouden Dinges 9 4.740 18 August 2020, 16:01
Laatste bericht: Dinges
  Jetronic automaat? Van Schellen 2 2.624 4 October 2018, 22:29
Laatste bericht: Van Schellen
  K-Jetronic slecht starten Joost93 17 18.304 14 January 2014, 23:42
Laatste bericht: Dopski
  K-jetronic uitlegvideo edwin 1 2.881 30 December 2013, 11:26
Laatste bericht: Dopski
  slechte start volvo 740 b23e (k-jetronic) Joost93 4 4.414 28 December 2013, 18:23
Laatste bericht: Joost93
  LPG inbouwen voor B28E PRV V6 K-Jetronic - Ervaringen of tips 760evert 0 2.527 23 April 2012, 22:09
Laatste bericht: 760evert
  k-jetronic injector theoknoop 3 3.814 5 December 2011, 08:41
Laatste bericht: edwin
  K-jetronic verdeelblok voor b21et 240Turbo84 7 8.097 18 June 2011, 10:26
Laatste bericht: aernout
  Multipoint LPG injectie voor K-jetronic motor (ook turbo)! jeromvr 8 12.141 27 May 2011, 13:34
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)