Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
2e versnelling floept eruit
#1
hallo weer,
Nu mijn volvo 244 gekeurd en gekleurd is rij ik erin en het voelt allemaal prima!
weer een oude volvo op de weg die er mag wezen zal ik maar zeggen.
zit ik sinds een paar dagen toch weer met een probleem,
wanneer ik in z'n twee optrek en bijv. door een bocht heen rij, het gas even loslaat en vervolgens weer wil optrekken, schiet hij uit z'n versnelling...
dit doet hij alleen in zijn 2e, het zal ongetwijfeld met slijtage te maken hebben, maar is hier ook een eenvoudige oplossing voor?
of moet ik bijvoorbeeld een andere bak aanschaffen?
groet'n uut grunn
mark
Antwoord
#2
Ze hebben mij ooit verteld dat dit betekent dat de synchromesh ring naar de eeuwige schakelvelden is....
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriamWink 245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Antwoord
#3
even voor alle duidelijkheid, het gaat om een handgeschakelde 4 bak.
mark
Antwoord
#4
In de bak zitten twee of drie schakelstangen die je met de pook voor en achteruit duwt, en waarmee je tandwielen bedient. Om die schakelstangen en ook de versnelling op hun plek te houden zitten er een "klik" in, een veerbelast balletje wat in een opening in de as valt. Is duidelijk te voelen en te horen.

Op deze afbeelding de nummers 12 en 17. http://www.delorean.com/dmcstore/ViewDir...ansmission

Veertje moe of opening uitgesleten: versnelling schiet los.

Reparatie wordt al gauw een dure grap, gebruikte bakken zijn goedkoop. Alhoewel je tot 1978/79 vastzit aan een bak met grove vertanding op de ingaande as.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Marc vd Marel schreef:In de bak zitten twee of drie schakelstangen die je met de pook voor en achteruit duwt, en waarmee je tandwielen bedient. Om die schakelstangen en ook de versnelling op hun plek te houden zitten er een "klik" in, een veerbelast balletje wat in een opening in de as valt. Is duidelijk te voelen en te horen.



Reparatie wordt al gauw een dure grap, gebruikte bakken zijn goedkoop. Alhoewel je tot 1978/79 vastzit aan een bak met grove vertanding op de ingaande as.


Het valt me op dat de versnellingsbakken van de jongere 240 modellen die een paar ton of meer gedraaid hebben bijna allemaal wat hakerig en soms moeilijk in zijn een en/of twee gaan. Heeft dat ook te maken met wat je hierboven beschrijft?

Wat de modellen tot 1978/79 betreft; bedoel je dat wanneer je een jongere versn. bak wil plaatsen dat dan de aandrijfas niet past?
Antwoord
#6
Ja. Rond die tijd verandert de splines op de ingaande as van de versnellingsbak (M45 en 46) van 10 naar 22 tanden, en daarbij horen andere koppelingsplaten om te beginnen.
Volgens mij is ook het vliegwiel wel eens veranderd, en de drukgroep (diameter, dikte) dan ook.

Dus om een moderne bak te installeren op een oudere auto is grondig onderzoek nodig. Zal ongetwijfeld linksom of rechtsom mogelijk zijn .

Dat lastige schakelen in 1e en 2e komt volgens mij omdat je de pook te fanatiek naar links duwt en omdat het staalplaatje-wat-per-ongeluk-in-de-achteruit-schakelen-voorkomt dit toelaat. Je botst met de pook iedere keer tegen de "afslag" voor de achteruit. Mijn vrouw schakelt anders want zij heeft er nooit last van.

Dit topic moet onder "transmissie"
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
als ik het goed begrijp is het dus een relatief klein probleem maar een grote klus om te verhelpen.
wat ik ook nog wilde vragen:
als ik dan een gebruikte bak moet aanschaffen, kan ik die ook krijgen met overdrive voor het bouwjaar '78?
of is er evt. een automaat voor bak te krijgen?
mark
Antwoord
#8
Met overdrive is te vinden voor 1978, heet M46. Daar hoort wel een kortere aandrijfas bij omdat de bak langer is, en wat kleine elektronische aanpassingen. Verder heb ik het zelf nooit gedaan (alleen een M47 vervangen), maar alles staat op het internet.
Automaat kan ook, maar kweenie hoe.

Ik weet ook niet hoe je van buitenaf kan zien of je een 10 of 22 splines hebt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Wie weet wat een revisie moet kosten en wie kent iemand die dit doen kan/wil?
een 2e hands M46 bak zou een andere oplossing kunnen zijn, ik houdt me aanbevolen!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  geen 1ste en 2 de versnelling meer M46 met overdrive JZW 4 240 6 August 2025, 21:03
Laatste bericht: JZW
  AW-71L alleen eerste versnelling en achteruit bartboos 3 4.214 30 March 2020, 10:38
Laatste bericht: polestar-volvo
  'Schurend' geluid in 1e en 2e versnelling bij laag toerental Volvo 850 2.5i Kense 2 6.270 12 February 2019, 12:33
Laatste bericht: Vovo
  Pook losgeschoten met auto in versnelling martin_martin 3 5.558 2 September 2016, 12:24
Laatste bericht: martin_martin
  Eerste versnelling schiet eruit Hanatarash 8 8.586 12 August 2016, 22:27
Laatste bericht: Hanatarash
  De achteruit versnelling van een 2.3i 1993 240 polar KennOne 1 3.635 17 June 2016, 11:13
Laatste bericht: Marc1970
  Problemen dat koppeling blijf hangen en 3e versnelling tandwielengeluid lucvdbos 5 6.455 6 April 2016, 11:57
Laatste bericht: Jur
  (te) korte eerste versnelling v700r 9 8.485 12 January 2016, 21:56
Laatste bericht: v700r
  ratelend geluid uit versnelling automaat daanweijer 0 2.844 15 August 2014, 12:37
Laatste bericht: daanweijer
  automaat schokt van 1e naar 2e versnelling Rob van der Donk 5 6.059 27 July 2013, 22:33
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)