Topics: 41
Ik heb een auto waar circa 40.000KM bijna non-stop op gas mee is gereden, nu wilde ik hem op benzine zetten, maar dat gaat niet echt lekker(ligt niet aan het omschakelen dat er nog gas bij de cilinders komt)ik heb er verse benzine in gedaan, de benzine komt ook naar de caburateur, maar daarna gaat het mis(de auto rookt en gaat langzaam maar zeker minder en dan brrlllt).....wat kan ik vervangen om ook weer op benzine te kunnen rijden ? en nog een vraagje, op de caburateur zit zo'n klein olie reservoir met een stokje wat met olie een soort vacuum maakt, die is na ca 100KM rijden steeds leeg, en dan stottert de auto wat meer op gas, dan vul ik het weer bij, en dan gaat het prima, tot de olie op is.... wat kan ik hieraan doen ?
Bedankt !
Topics: 20
Vraag 1: wat voor carburateur heb je? Voor een Zenith Stromberg geldt in elk geval het volgende: Het potje op de carburateur wordt gevuld met ATF (automaatbak olie). Dattie leeg loopt ligt ws aan het rubbertje wat onderin zit. Onderin zit nl een messing instelschroefje voor de naald, daar zit een rubber ringetje omheen, en die is verdroogd/gescheurd, in elk geval sluit hij niet meer af. Instelschroefjes met rubbertjes zijn los verkrijgbaar, kun je ook de garage laten doen. De olie werkt samen met het "stokje" als schokdempertje voor de zuiger in de carburateur, geen olie betekent potentieel op en neer stuiteren in de stroom gasmengsel die door de carburateur gezogen wordt = onregelmatig lopen. Ken het probleem, was bij mij opgelost met een nieuw instelschroefje.
Slecht lopen lijkt mij een probleem in de vlotter / vlotternaald? Als die niet werkt loopt de carburateur "over", dit levert veel te veel benzine op, waarna de motor er vanzelf mee stopt omdat er pure benzine naar binnen stroomt. Ook dit probleem heb ik gehad met een auto die veel op gas liep, vlotternaald (afsluiter) werkte niet meer, benzine kwam via het luchtfilter naar buiten :oops: . opgelost met nieuwe vlotter naald.
Succes!
Harm / de Kater
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriam  245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Topics: 107
lenlux schreef:Ik heb een auto waar circa 40.000KM bijna non-stop op gas mee is gereden, nu wilde ik hem op benzine zetten, maar dat gaat niet echt lekker(ligt niet aan het omschakelen dat er nog gas bij de cilinders komt)ik heb er verse benzine in gedaan, de benzine komt ook naar de caburateur, maar daarna gaat het mis(de auto rookt en gaat langzaam maar zeker minder en dan brrlllt).....wat kan ik vervangen om ook weer op benzine te kunnen rijden ? en nog een vraagje, op de caburateur zit zo'n klein olie reservoir met een stokje wat met olie een soort vacuum maakt, die is na ca 100KM rijden steeds leeg, en dan stottert de auto wat meer op gas, dan vul ik het weer bij, en dan gaat het prima, tot de olie op is.... wat kan ik hieraan doen ?
Bedankt !
Ik ben wel benieuwd of en hoe je probleem is opgelost.
Ikzelf heb momenteel ook problemen met een Zenith carburateur van een 244 die op gas loopt.
Ik heb de vlotterkamer eraf geschroefd en de vlotter heeft een lichte beschadiging van het op de bodem klapperen in de lege vlotterkamer (bij het continue rijden op LPG). De vlotter is echter niet lek.
Verder is niks raars in de vlotterkamer te zien.
Het membraam heb ik ook gecheckt en dat is in orde. De sproeiernaald heeft ook geen slijtage.
De carburateur lekt bij langdurig starten benzine, waarschijnlijk langs de pakking van de vlotterkamer.
Het moet een typisch Zenith probleem zijn want mijn andere Volvo (ookop LPG) heeft hetzelfde euvel.
Alhoewel ik die nog wel op benzine kan starten , maar deze gaat na een tijdje rijden stotteren en de carburateur is dan eveneens nat van de benzine.
Ik heb vandaag de carburateur er nog eens afgehaald en de vlotternaald eruit gedraaid en goed doorgeblazen.
Hoewel ik er weinig van verwachtte, blijkt de vlotterkamer nu niet meer over te lopen en blijft de motor gewoon stationair draaien. Nog niet 100 procent regelmatig in toerental maar hij blijft nu in ieder geval lopen ;D
Topics: 163
Ik heb het zelfde probleem als de starter van dit topic. Mijn 144 (1970) heeft volgens de vorige eigenaar 2jaar niet op benzine gelopen, alleen maar op LGP. Nix mis mee want dat doet hij prima. Er zit nog een beetje benzine in de Tank, net boven het rode vlak.
Ik wil het hele benzine systeem eerst even nalopen voordat ik die knop opzet en overschakel op benzine. Ik heb er nog niet echt veel verstand van maar ik heb vroeger een een brommertje opgeknapt wat een jaar had stil gestaan en daar was de benzine stroop geworden. Vandaar dat het me niet echt slim leek om botweg te proberen aangezien dan overal benzinepropjes kunnen blijven zitten wat me niet best lijkt.
Filters zal ik sowieso moeten vervangen lijkt me. Maar wat zijn andere punten die ik zeker moet nalopen?
Perfect lopen zal hij waarschijnlijk toch niet zonder iets aan de carb te doen. Maar een hartinfarct (benzineklonten) of een benzine fontein wil ik wel voorkomen 
Het gaat overigens om een B20A, in een 144
DopdeDouwer schreef:Ik heb het zelfde probleem als de starter van dit topic. Mijn 144 (1970) heeft volgens de vorige eigenaar 2jaar niet op benzine gelopen, alleen maar op LGP. Nix mis mee want dat doet hij prima. Er zit nog een beetje benzine in de Tank, net boven het rode vlak.
Ik wil het hele benzine systeem eerst even nalopen voordat ik die knop opzet en overschakel op benzine. Ik heb er nog niet echt veel verstand van maar ik heb vroeger een een brommertje opgeknapt wat een jaar had stil gestaan en daar was de benzine stroop geworden. Vandaar dat het me niet echt slim leek om botweg te proberen aangezien dan overal benzinepropjes kunnen blijven zitten wat me niet best lijkt.
Filters zal ik sowieso moeten vervangen lijkt me. Maar wat zijn andere punten die ik zeker moet nalopen?
Perfect lopen zal hij waarschijnlijk toch niet zonder iets aan de carb te doen. Maar een hartinfarct (benzineklonten) of een benzine fontein wil ik wel voorkomen 
Het gaat overigens om een B20A, in een 144
Het duurde even voordat ik aan de slag ben gegaan met de carb., hij heeft nu ongeveer 3jaar niet op benzine gereden dus dat is zal de carburateur er niet beter op gemaakt hebben. De benzinepomp, de lpg afsluiters werkten wel prima de benzine kwam netje in het flesje aan bij de carburateur. Dus dan maar kijken wattie doet zodra ik de slang aansluit. Ik rook flink wat benzine en zag ook een druppeltje aan de carb hangen dus toen maar de luchtfilterbehuizing eraf gehaald om het à à n en ander wat beter te bekijken:
Niet helemaal vlekkenloos dus. Alhoewel de motor liep wel op benzine, toch maar afgezet vanwege een mogelijk inferno...
Het gaatje waar de benzine uitspuit heb ik daarna dichtgemaakt, alleen daardoor startte de motor niet meer ??? Waarschijnlijk is het een en ander niet echt meer in top conditie. Herkend iemand deze symptomen? Ik heb nog een weber-carb liggen ik denk dat het verstandiger is om die te proberen ipv deze te repareren?
Ik ben benieuwd waar dat gaatje zit waarlangs de benzine eruit komt.
Ik zou even die andere carburateur erop zetten en kijken wat de motor dan doet.
Topics: 82
Het ritme en de hoeveelheid van de benzinestroom komt me bekend voor van de benzinepomp, die levert ongeveer zoveel benzine.
Lijkt alsof de vlotterklep verdwenen is en de benzine de vlotterkamer overstroomt, en via de sproeier zo de carburateur uitvliegt. Soort direct ingespoten benzinemotor.
Dat gat wat je hebt dichtgemaakt, zat dat recht onder de naald? Heb je nog wel een naald eigenlijk?
Andere directe route van vlotterkamer naar venturi van de carb is de choke, stond die open/dicht?
Derde route is de ontluchting vd vlotterkamer, dat zal hem zijn, nou ik nog eens kijk naar het filmpje. Linksbovenin.
Hoe dan ook, diagnose: overlopende vlotterkamer, klepje of vlotter kaput.
Druppeltje wat onder de carb hangt is van de uitgedroogde O ring die de bodem van de vlotterkamer afsluit, vage oplossing maar doorgaans afdoende.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 42
zou als ik jullie was eens de benzinefilters vernieuwen..... :-\
2 jaar niet op benzine gelopen, 3 jaar niet...... nogal wiedes, alles zit vol drap, derrie & smurrie
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Ja het moet wel de ontluchting zijn, choke dicht en naald zat er nog in.
Ik laat deze carb voorlopig even voor wat het is. Hij rijdt namelijk prima op LPG. Nog even geprobeerd zonder naald en grote cilinder, de motor reageert dan heel snel ophet gaspedaal, maar abrubt loslaten kan de motor afslaan. Dus ook die weer terug gedaan.
Dan maar de andere in orde maken: hier een vergelijkbare:
|