Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
LPG-inbouw: het gaat gebeuren !
De kogel is toch door de kerk, ondanks wat minder vrolijke backfireberichten van Funs.... Ik laat LPG inbouwen in m'n 244 GLE overdrive van '83.

Ondanks een fors prijsverschil laat ik het toch niet bij HPO doen; dat is, ook met het oog op nazorg, te ver weg vanuit Friesland. Mijn oog is gevallen op NovaClassica in Leeuwarden (praktisch om de hoek)
Ze lopen eerst de hele motor na (compressie, klepspeling, ontsteking, bougies, evt. vacuumlekken e.d.) om eventuele backfire-veroorzaken- de "randzaken" op te sporen en te verhelpen en bouwen vervolgens in.

Het systeem gaat uit van de inbouw van een vacuumsysteem en de LPG-installatie. Het is een installatie die zowel op gas als op benzine kan starten, dus geen automatische benzine-start. Volgens hen is dat niet nodig en is de kans op backfire bij starten op gas niet groter wanneer de "randzaken" in orde zijn en je niet tijdens of direct na het starten met het gaspedaal gaat spelen.

Goed, het klinkt allemaal wel goed en betrouwbaar, maar we moeten het in werkelijkheid maar 'ns zien.

Wat ik nog niet helemaal begrijp (ook niet genoeg doorgevraagd misschien) is de inbouw van een vacuumsysteem (kost 250,- euro). Volgens hen absoluut noodzakelijk om dit type motor (K-jetronic, mechanische injectie) goed op gas te laten lopen. Wat is dat dan voor systeem en wat doet het ? Iemand daar ervaring mee ?

Ik hoor graag,

Gerben
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Hoi Gerben,

Zoals je al uit mijn reacties op Funs' berichten had begrepen, blijf ik ook met de gedachte lopen. Funs' berichten maken me wel huiverig.......

Wat vind jij een 'fors' prijsverschil? Funs bleef onder de 1.000,--. Prijsopgaven die ik hier in de buurt heb gekregen liepen van 1.500,-- tot 2.000,--. Dat vind ik toch wel megaverschillen. Maar helaas is HPO gelet op de afstand voor mij ook geen serieuze optie.......

Wanneer gaat de inbouw gebeuren? Succes alvast.

Groet,

Sander
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Sander,

De prijsopgaaf is 1.500,- euro, inclusief het vacuumsysteem (waar dat nu precies voor dient weet ik dus nog niet...), BTW enzovoorts. De inbouw is gepland voor de herfstvakantie (laatste week okotober).

Moeilijk voor een betrekkelijke leek als ik (geen technische achtergrond, niet echt twee linker handen, maar toch...) vind ik de zeer verschillende verhalen die je hoort/leest over LPG en injectie. De een zegt dit, de ander dat en dat alles met de grootste stelligheid.... Wie moet je nu geloven ? Ik hoop dan ook op reacties die zeggen dat de inbouw met een vacuumsysteem de allerbeste oplossing is.... Anders.... toch weer twijfels...

Goed, ik probeer het toch, want 140 km. per dag op benzine rijden is teveel en de inbouwkosten zijn er binnen een jaar uit. Wordt het echt niks dan kan ik altijd nog een carburateur inbouwen....
In jouw geval (bijna belastingvrij ? en een dorstige V6) kan het zeker uit, lijkt me. Hoeveel rijd jij per dag/jaar ?

Groet,

Gerben
Vacuumsysteem heb ik niet erop zitten, gewoon een gasmengstuk wat volgens mij voor de hoeveelheid zorgt.

Vacuumgeregeld systeem zal best wel iets beter zijn (misschien ook stationair waar die van mij nog een heel klein beetje onregelmatig loopt).
Precieze werking weet ik echter ook niet.

Starten op benzine lijkt mij toch echt een beter optie dan starten op gas, volgens mij is met koude motor direct tijdens/na het starten de kans op een backfire het grootste.

Heb inmiddels het inlaatspruitstuk e.d. er weer opzitten (zal binnenkort ff fototjes plaatsen).
Loopt nu weer een stuk beter.
Nu raak ik met starten het gaspedaal niet meer aan, en dat werkt tot nu toe goed.
De auto start gewoon op benzine en blijft daarop lopen, wanneer ik even gasgeef schakeld de installatie over op LPG.

Ik heb nog een extra beschermingsmaatregel genomen m.b.t. mijn K-jetronic plaatje wat de vorige keer bij de backfire krom is gegaan.
Ben benieuwd of het werkt, maar hoop eigenlijk dat ik daar nooit achterkom.

Tja, en gisteren stond ik weer bij de pomp en moest ik 23 euro afrekenen (48 cent de liter) en dat is natuurlijk weer heel mooi.

Nieuwe bougiekabelset heb ik ook besteld, gaat er komende week op, dan is ook het hele ontstekingssysteem weer op orde.
Ontsteking heb ik momenteel op 12 graden voor BDP gezet.

Alleen trek de motor nog een heel klein beetje valse lucht langs de injectoren af en bij 1 buisje van het koude start systeem, daar moet ik nog even naar kijken.

gr. Funs

p.s. wat heb ik in die korte tijd hier op het forum veel mensen aan het denken gezet Big Grin Big Grin
Gerben, jouw verhaal komt me heel bekend voor. Ook ik ben dan ook erg blij met 'prutsers' ( :lol: :wink: :lol: ) zoals Funs die de kastanjes uit het vuur halen...............ik probeer ook zoveel mogelijk te luisteren voordat ik iets doe.

De mijne is vanaf 05-12-05 vrijgesteld van MRB. Heb de vrijstellingsbeschikking al binnen. Toch weer leuk meegenomen.

Ik rijd nu ongeveer 200km per week (woon-/werk). Even grof gerekend zou ik het er dan denk ik in een jaar ofzo weer uit hebben. Dan ga ik echter wel uit van de prijs die Funs heeft betaald en daar zie ik het me voorlopig hier in de buurt nog niet voor voor elkaar krijgen.

Ook blijf ik het wel een beetje zonde vinden..........
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Sander,

Ja, leve de techneuten die hun ervaringen op dit forum delen !
Nu nog exacter achterhalen wat dat vacuumsysteem doet en hoe het zit met benzine-start. Het mooist lijkt mij een systeem met de keuze ofwel automatische benzine-start, ofwel handmatig op benzine of gas starten.

Mooi sinterklaascadeau, die vrijstelling MRB (eigenlijk HSB) ! De mijne moet nog tot 2 mei 2008 wachten....

Wat is zonde...... Een wel zeer filosofisch-theologische vraag, maar met betrekking tot Volvo's: een zeer groot deel van de 240/260's zijn destijds, bij aanschaf voorzien van LPG. De fabriek/importeur bevorderde dat ook; niet voor niets zijn er door de importeur speciale folders uitgebracht over de 200-serie op LPG. Ik vind een gastank dus net zo'n origineel accessoire als alle andere "tijdgebonden" extra's die destijds leverbaar waren.

Ander vraagje: heb jij ervaring met Volvosloper Staal (?) in Zuidhorn ?

Groet,
Gerben
He Sander,

als je nog geen gas hebt en je bouwt dat in dan moet je toch nog 2 jaar extra MRB betalen? (ter voorkoming van allemaal niet-liefhebbers die veel km in een klassieker op gas gaan rijden). Of is dat een spookverhaal?
79-er 242 GT B23e
Da's inderdaad een spookverhaal
He Jan-Willem, van de site van de belastingdienst:

-------------------------------------------------------------------------------------
Vrijstelling voor personenauto's van 25 jaar en ouder
Personenauto's van 25 jaar en ouder zijn vrijgesteld voor de motorrijtuigenbelasting. Als u een personenauto heeft gekocht die ouder is dan 25 jaar, krijgt u van de Belastingdienst automatisch bericht van deze vrijstelling. Als u niet automatisch bericht krijgt, terwijl u denkt dat u in aanmerking komt voor deze vrijstelling, moet u een schriftelijk verzoek bij de Belastingdienst/Centrale administratie indienen waarin u aantoont dat de personenauto inderdaad 25 jaar of ouder is. U kunt hiervoor het (buitenlandse) kentekenbewijs, een keuringsrapport of een ander bewijsstuk gebruiken.

Hoogte motorrijtuigenbelasting
Door het aanpassen van het kentekenbewijs deel I doet u tevens aangifte van de verandering van de motorrijtuigenbelasting voor uw personenauto. De personenauto wordt zwaarder en gebruikt een andere brandstof en valt daardoor in een andere categorie voor de motorrijtuigenbelasting. U betaalt de verhoging van de motorrijtuigenbelasting door verandering van de gewichtsklasse en de brandstof met ingang van het eerstvolgende tijdvak. Als u per tijdvak van 3 maanden betaalt, ontvangt u voor het nieuwe tijdvak automatisch een acceptgiro die is gebaseerd op de gewijzigde gegevens. Als u voor 4 tijdvakken (een jaar) heeft betaald, krijgt u automatisch een acceptgiro om bij te betalen over de tijdvakken van 3 maanden die nog niet zijn begonnen. Als u betaalt via automatische incasso, past de Belastingdienst het incassobedrag automatisch aan. Hiervan krijgt u van de Belastingdienst/Centrale administratie bericht.
-------------------------------------------------------------------------------------

Ik lees niets over extra MRB bij gasinbouw. Had het verhaal ook nog nooit gehoord. Lijkt me ook stug........

Gerben,

Staal ken ik wel. Aardige kerel (tikkeltje nors soms, maar dat hebben we allemaal wel eens, toch? :wink: ). Hij heeft ook wel veel. Als je iets wilt moet je er wel zelf achteraan blijven gaan. "Ik bel je als ik wat heb" heb ik al een aantal keren gehoord...... :wink:
Broodje aap verhaal. Hebben we het al eens over gehad over dat soort dingen.

Ook bijvoorbeeld de aanprijzing door veel handelaars 'goedkooprijden want belastingvrij!' kwam toen ter sprake. Door dat soort uitspraken komen er WEL maatregelen straks, want de politiek leest ook en is niet gek (denk maar aan de grijskentekens, maar dat was nu eenmaal een maas in de wet die ook domweg heel open stond)

m.a.w. laten we gewoon stellen, dat als jij een auto van 25 jaar op LPG gaat zetten, je gewoon beter voor het milieu bent dan dat je een diesel zou kopen danwel een jongere auto op benzine en ook nog eens op de kleintjes let op die manier. ;-) Als je voelt wat ik begrijp ;-)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  oliedruksensor: gaat dit passen? Kogelman 6 2.764 15 January 2023, 11:16
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo D24TIC Thermostaat gaat niet open?? GreenD24tic 1 2.552 4 April 2020, 22:07
Laatste bericht: Grey240Polar
  Vraag over cruise control inbouw Volf 14 11.191 2 October 2019, 21:22
Laatste bericht: Volf
  Koude start gaat niet en verbruik aan de hoge kant B200ET woes 14 9.778 29 January 2019, 11:42
Laatste bericht: woes
  Geen plaats meer voor laatste demper lpg inbouw jero 8 6.360 10 February 2017, 10:14
Laatste bericht: 245GLE1981
  stationair veel te rijk als de aanjager aan gaat Prins 5 4.891 22 October 2015, 14:14
Laatste bericht: Prins
  Koude B21A start moeilijk en slaat af bij gasgeven. Gaat niet boven de 100km/h sieko 32 17.495 19 March 2012, 11:38
Laatste bericht: sieko
  d24 start niet, gaat wel rond Sylvester 13 8.592 18 January 2012, 16:46
Laatste bericht: Sylvester
  verandering van brandstofpomp bij inbouw van andere motor. reneb 7 4.873 16 November 2010, 23:19
Laatste bericht: reneb
  Motor gaat niet rond bij starten, maar tikt oudevolvo 9 24.038 26 September 2010, 22:03
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)