Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afstellen brandstofmengsel 245 turbo (1982)
#1
k heb een 245 Turbo, B21ET motor. Stationair liep de motor niet constant en een 'handige' buurman wist dat wel even op te lossen. Er is wat geschroefd aan de stelschroef voor het brandstofmengsel (die zwarte kunststof schroef) en aan de stelschroef voor de gasschuif. Uiteindelijk bleken poreuze vacuumslangen er de oorzaak van dat hij niet lekker stationair liep. Slangen vernieuwd, maar tja, de afstelling deugt nu niet. Hij loopt nu wel redelijk hoor, alleen ietwat hoog stationair en bij gas vol intrappen, met name in 3de en 4de versnelling, merk je dat hij inhoudt en dat de uitlaatgassen zwart worden. Lijkt mij op een te rijk mengsel. Is er een handigheidje om de afstelling goed te krijgen, of is daar speciale meetapparatuur voor nodig? Een volgende vraag is dan, wie weet of er in het midden vh land iemand is die dat in een vrij uurtje, bij voorkeur op een zaterdag, voor me kan doen? Ik hoor het graag. Hoeft natuurlijk niet voor niks.
Antwoord
#2
Je stelt je brandstofmengsel (CO) bij op het verdeelblok van je injectiesysteem. Daar zie je een pijpje zitten waar je een dunnen inbussleutel in kunt steken. Je moet echter wel een apparaat hebben dat je CO-gehalte kan meten, dus daarvoor moet je echt even naar een garage.

De grote zwarte schroef is vlgs mij voor de stationair afstelling en kun je, zodra je auto goed warm is, zelf verstellen zodat ie op het juiste toerental loopt.

De stelschroef voor de gasschuif zegt me zo niks.
Antwoord
#3
Die grote zwarte is volgens mij niet alleen voor stationair hoor. Als ik hem namelijk dichter draai gaat de motor wel lager stationair draaien, maar houdt hij ook veel meer in en begint te schokken als ik bv. vanuit 40 km/uur in z'n drie het gas vol intrap. Draai ik die schroef open dan pakt hij wel goed op. Ik las zo hier en daar wat berichten dat ze bij een Volvo dealer niet zo thuis zijn in de oudere types, vandaar dat ik gewoon een oude rot in het vak zoek die het sleutelen aan Volvo's er bij is blijven doen, voor hobby of (bij)verdiensten.
Antwoord
#4
als het de plastic afstelschroef is die vlakbij het inlaathuis zit waarop 'turbo' staat, dan is het toch echt je stationair afstelschroef. Ik kan me wel voorstellen dat ie iets meer doorlaat als je 'm open draait en daardoor ook net iets beter oppakt als je gas bijgeeft bij hogere toeren. Dan lijkt ie me te arm te staan.

Volvo dealer moet je een beetje mazzel mee hebben: er zijn er nog best een aantal die het leuk vinden om aan een oude turbo te sleutelen, maar idd niet iedereen. Goeie specialist of hobbyist met CO-meter moet je ook kunnen helpen.

Zou alleen niet te lang zo rondrijden. ik weet niet waar je buurman allemaal aan heeft gedraaid, maar als ie nu veel te arm staat, heb je kans dat je je motor molt op de iets langere termijn (te schrale afstelling = te weinig smering).
Antwoord
#5
Hi,
De injectie spin van de 240 heeft een ingebouwde drukregeling zitten. De kunstof schroef op de gasklep is alleen voor stationiar toerental. En die inbus op de spin is alleen voor mengsel bij stationiar en oppak van stationiar. Maar de systeem druk wordt in de spin geregeld aan de hand van een veerteje een plunjertje net voor de terugvoer brandstof leiding op de spin. Je ziet een grotere binnenzeskant bout met een borg moer erop op de spin zitten. Hierin zit een veertje en een plaunjertje die de druk regelt als die een beetje vastzit krijgt de motor geen genoeg brandstof. Verder ook de lepel beweging controleren op vrijloop. Een vooral alle lucht slangen goed controleren op lekkage. Ditg CIS systeem werkt op onder/ overdruk. Bij minime lekkage loopt de CIS niet goed.
Succes.

Sven
Antwoord
#6
qua APK, wat moet de CO2 waarde zijn? Ik dacht dat de B21et zowieso iets meer moest hebben dan de wettelijke norm om goed te presteren.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#7
ik geloof apk beneden de 2,5% voor oudere autos en de 245 moet ergens tussen 1,5 en 2% hebben.
Antwoord
#8
In de boeken van mijn APK keurmeester stond: tussen de 1 en 3%.


Gr Wink
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 4.131 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  245 turbo loopt niet stationair Gus 8 6.589 31 August 2018, 09:40
Laatste bericht: Gus
Star Begin van het einde? (turbo?) Hansepans 4 4.173 12 April 2018, 22:29
Laatste bericht: Hansepans
  LPG afstellen, Pulsair afdoppen? Arjan. 7 8.986 24 January 2018, 19:00
Laatste bericht: Marc1970
  volvo 940 2.3 turbo probleem xseto 6 9.031 25 May 2017, 22:32
Laatste bericht: xseto
  Moeite B21a afstellen Nivek 18 17.620 21 April 2017, 22:32
Laatste bericht: Nivek
  Afstellen Volvo 66 b13 A_A 1 3.583 13 March 2017, 23:09
Laatste bericht: Marc1970
  tuningspotentie 6 cilinder turbo jopie95 1 2.962 11 December 2016, 17:26
Laatste bericht: Marc1970
  Turbo op B21A sam244 2 3.762 20 June 2016, 22:01
Laatste bericht: Marc1970
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 2 4.239 20 May 2016, 22:32
Laatste bericht: b.b.

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)