Berichten: 1.724
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Op zich is het geen specifiek 240 topic.
Maar ik vraag me dit al een tijdje af, en wil wel eens weten hoe het zit (of wat jullie ervan denken).
Wij rijden rechts, en hebben het stuur links.
Engeland rijdt links, met stuur rechts.
Nu is in Zweden in 1967 (of 1963, afhankelijk van de bron) overgeschakeld van links rijden naar rechts rijden.
Hadden Volvo's voor die tijd het stuur rechts, of altijd al links? ???
Zo ja, zijn ze toen massaal gaan ombouwen?
Zo nee, waarom niet als je links rijdt?
Wie het weet mag het zeggen typen....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 845
Topics: 21
Lid sinds: May 2005
Volgens mij reden de meeste zweden al met het stuur links. Misschien was het al lang bekend en hebben ze vast auto's vekocht met een links stuur.
V90 1998<br /><br />740GL gerestaureerd 1985<br /><br />Fiat Panda 2012
Berichten: 1.724
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Ik vermoed ook dat ze het stuur al links hadden, heb nog maar weinig RHD's gezien...
En tot 1950 had bv de katterug de meters in het midden, maakt ombouw wel makkelijker.
Maar daarna zat het wel voor de bestuurder. En dat 13 (of 17) jaar voor de grote wissel-truc!
Vind het gewoon een fascinerend gegeven, dat je een heel land ineens om gooit.
Wat een werk, alle pijlen, strepen, borden.
En de reflexen van de bestuurders, die zijn nog het moeilijkst lijkt me!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Welke reden hadden ze eigenlijk, om dat te veranderen? Dat ga je toch niet zomaar doen ???
Berichten: 516
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2005
Standarisering in Europa?
Engeland was-is-blijft natuurlijk altijd een buitenbeentje...
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.
Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Berichten: 417
Topics: 15
Lid sinds: Mar 2005
BartJu schreef:En de reflexen van de bestuurders, die zijn nog het moeilijkst lijkt me! Nou, daar weet ik over mee te praten. Een paar jaar geleden was ik met vrienden in Glasgow, met z'n vieren in twee auto's. Komt er door de drukte ineens een ambulance met zwaailicht aan. Beide bestuurders instinctief de wagen naar rechts.... om daarna heel snel toch maar naar links te gaan.
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Berichten: 1.724
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Tja, Engeland heeft het voordeel dat ze geen grensovergangen op land hebben.
Dat was bij de Zweden wel lastiger natuurlijk, moest je bij de grens ineens wisselen...
Die refelxen zijn wel lastig.
Heb er al last van met oversteken in Engeland....
Maar nog steeds overleefd! ;D
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 771
Topics: 67
Lid sinds: Mar 2005
ze reden inderdaad links met het stuur ook links... in 1 nacht tijd hebben ze de borden en dergelijk omgezet is mij verteld.
Voorheen:lid Volvo 850 Club - Volvo 850 2.0 Sedan 1995 / lid Volvo 300 Club - Volvo 343DL CVT 1978 / 360GLS B19A 1983 / Nu: V70 2.4 AT MY 2002 & Buick Special Trunkback Sedan 1937
Berichten: 1.724
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Stuur zat idd links. Was ook reden om van weghelft te ruilen.
Heb inmiddels nog wat verder gegoogled:
op wikipedia sstaat een heel artikel (engelstalig).
wel een knap staaltje planning, dat omgooien zo!
ze hadden wel het voordeel dat het stuur al 'goed' zat!
Zou zoiets tegenwoordig uberhaupt nog kunnen? ???
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
autos in zweden waren idd altijd al left hand drive. Ik denk omdat je dan verder van je tegenligger verwijderd zat, fysiek gezien bij een eventuele botsing. 8) (safety first)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
|