Topics: 23
Nee, dat is makkelijk:
Je moet met 17 of 19 die moer op de spanner losdraaien. Dat ding waar die veer bij zit. Nu trek je de riem aan en komt er in dat metalen ding waar de veer omheen zit een gaatje vrij. Daar steek je iets doorheen (schroevendraaier of inbus). Je kan dan de riem van de spanner aftrekken en verder losmaken. Let wel op de merktekens bij het terugplaatsen van de riem. En de riem wel vervangen is een goed idee. Je kan de onderste poelie losmaken door de M5 of 6 boutjes in de poelie los te draaien. Je Vsnaar poelie komt dan los en dan kan je met een klein beetje moeite de riem erlangs krijgen zonder die grote los te draaien.
Volgens mij heb je een vrijloper dus kan er niet veel misgaan, maar wees wel voorzichtig en zorg dat je alles weer goed terug zet anders loopt het niet of heel slecht. Maar dan ben je wel weer een stukje verder....
Is de auto van na '93 ? Ik zie ronde tanden :? Maakt verder niet uit, maar let op met het kopen van een nieuwe riem.
Topics: 11
SUPER! Bedankt voor de snelle reactie :!: :!: :!:
In m'n sub zie je alles (1991)
Er zitten toch geen 6 boutjes in die poulie, en om de M5 los te krijgen heb ik geen gereedschap, dus als ik de riem van de bovenste tandwiel afhaal kan ik niet controleren of, wanneer ik hem er terug opzet, de onderste tanwiel in de goede positie staan...
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
vlgs mij hoeven er geen poelies af:
* Dynamo lossen, dan kun je riemen losnemen
* idem voor je stuurbekrachtiging.
* Het is handig om met een likje verf je merktekens op de distr.riem en de poelies te merken, je ziet ze nl. niet even duidelijk. VOoral je krukaspoelie is lastig te zien!
* Nu de spanrol vastknijpen met een grote tang, dan kun je een dun boortje (3mm) of een spijker in het stangetje steken (gaatje wordt zichtbaar als je de spanrol inknijpt)
* Distributieriem kun je nu afnemen, voorzichtig dat ie niet knakt!
* koelvloeistof aftappen (dop van het exp. vaatje losnemen, dan stroomt het harder). Aftapplug is een koperen 13mm plug die je kunt zien als je naast de auto gaat staan aan de pass.zijde en bij je voorpijp vd uitlaat op het rode onderblok kijkt
Dan ben je alweer een stuk verder.
Die riemen lukken me wel, ik kan die distrubutieriem er zo nu wel loshalen, maar maakt het dan niets uit dat het meest onderste tandwiel kan draaien? Hij moet neem ik aan wel goed staan en dat kan ik niet zien zonder de onderste kap er af te halen, en deze zit vast achter de onderste poulie, ofniet?
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Onderop de vorige pagina staat een grote foto hÃÂ, vergelijk maar eens, de kap uit m'n vorige post met m'n foto...
Nieuw idee
Ik maak gewoon een lijntje op die grote poulie en het kapje, daarmee kan ik perfect zien of de krukas-tandwiel er achter goed staat, ik kan weer verder 8)
o, en zie je dat stukje plastic met die graden op dat kapje? Bij mij heeft een of andere oetlul het afgebroken... lekker dan!
Wel nee joh !
Kijk in de onderste (krukas) poelie. Daar zie je een 6-tal boutjes zitten. Daar past dopkje 10 op. Die draai je los (handig om eerst de V riemen te lossen door de dynamo en stuurbekrachtigingspomp te lossen) en dan kan je die onderste kap ook losnemen. De grote poelie's komen dan los van de krukas en de kleinere waar de tandriem om ligt blijft zitten. Daar zitten twee gleufjes in en op de motor zit dan weer een merkteken.
Wijs jij ze even aan

Het lukt al aardig, ik moet nog 2 een beetje onberijkbare moeren van het inlaat spruitstuk, en dan die 8 van de uitlaat (welke, op 3 na, allemaal redelijk los lijken te zitten)