Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koppakking kapot, en kop ook >:(
#1
Hoi, even om het kort te houden...

Symptomen:

* bij 'sochtends starten verzopen klinken, erg schokken, moeilijk op toerenk omen.
* bij warm (temp meter op de helft) vloeiend gaan lopen, bij stilstaan mooie witte rook uit de uitlaat
* bij warm lichte druk op koellingssysteem
* bij 100+ beginnen te ploffen, en temperatuurmeter gaat door het dak, even afremmen naar 90 kmph en de tempmeter zakt weer tot de helft, erg hoge druk op koeilingssysteem

Ben net bij een volvomannetje bij geesbrug geweest, die heeft de kopbouten wat aangedraait en ff gekeken naar luchtbellen in het resevoirtje, maar kon zo niets vinden.

Hij zij wel dat er een nieuwe gasregelaar (boven op verdamper) op moest, omdat deze bij het op het contact zetten, niet lichtelijk open ging (oid).

Voor de rest rijd de auto bagger Smile zoals normaal.

Oja, de volvo dealer zei dat er (voor de 2e keer Cry ) een nieuwe kop ( 1300 euro) op moest omdat ie "uitgesteld"was, of iets dergelijks.
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
#2
De Volvo-dealer wil slechts kleppen stellen tot klepstelplaatje dikte 3,3 mm.

Je kunt echter zonder problemen klepstelplaatjes blijven gebruiken tot 2,9 mm

Echter alleen bij de specialist die die ook wil gebruiken of zelf kleppen stellen uiteraard.

Je kan zo een andere cylinderkop rustig nog 100.000 km. uitstellen.
Antwoord
#3
Jah, dat zij die meneer die zelf een volvoreperatieshopje runde ook al, maar is mijn koppakking nu aan vervanging toe of is het iets anders? En hoe zit dat precies met die gasregelaar? Ik heb dacht ik een Vialle type D verdamper.

[Afbeelding: V190lr.jpg]

Dat geval onderop de foto. Ik vervang persoonlijk liever eerst de koppakking, want stel ik heb drukverlies tussen 2 cilinders? De motor weigert gewoon vloeiend te lopen. Maar bij de dealer ben ik zo honderden euro's kwijt, dus ik wil het wel zeker weten, snapt ge? Big Grin Big Grin
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
#4
Meten is weten :

Dus eerst :

1) Verbruik hij koelvloeistof ?
2) Koelsysteem af laten persen
3) Compressie meten

Het slechte lopen zouden ook verbrande kleppen kunnen zijn, wanneer zijn ze voor het laatste gesteld ?
Witte rook uit de uitlaat bij warme motor en gewone buitentemperatuur (boven 10 graden) is altijd koelvloeistof dus lekke koppakking ?
Als het koelsysteem verder niet lekt en de koelvloeistoftemperatuur schommelt zo, dan zou hij druk op kunnen bouwen via een lekke koppakking, maar de temperatuurschommeling zou net zo goed een massa- probleem van de sensor kunnen zijn.

Loopt hij op benzine en LPG net zo slecht ?
Antwoord
#5
Pierre van Aert schreef:Meten is weten :

Dus eerst :

1) Verbruik hij koelvloeistof ?
Ja, veel.
Citaat:2) Koelsysteem af laten persen
Ehm, kan ik dat? Waar kan ik dat laten doen? Voor hoeveel?
Citaat:3) Compressie meten
En hoe doe ik dat?
Citaat:Het slechte lopen zouden ook verbrande kleppen kunnen zijn, wanneer zijn ze voor het laatste gesteld ?
Vorige week.
Citaat:Witte rook uit de uitlaat bij warme motor en gewone buitentemperatuur (boven 10 graden) is altijd koelvloeistof dus lekke koppakking ?
My thoughts exactly.
Citaat:Als het koelsysteem verder niet lekt en de koelvloeistoftemperatuur schommelt zo, dan zou hij druk op kunnen bouwen via een lekke koppakking, maar de temperatuurschommeling zou net zo goed een massa- probleem van de sensor kunnen zijn.
Nee, het is echt na een plof op de snelweg.
Citaat:Loopt hij op benzine en LPG net zo slecht ?
Yaps.
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
#6
Niet moeilijk meer over doen.

1 x revisie cylinderkop (moet kunnen voor Euro 500,-)
Goede onafhankelijk garage opzoeken, je zou voor Euro 850.-- alles inclusief klaar kunnen zijn.
Nieuwe gasregelaar erop en hij kan weer 300.000 km. verder.

Je moet maar zo denken, er zijn altijd slechtere berichten.
Antwoord
#7
kost je dit geintje dus: 300.000km / €850,- = €0,0028333333333333333333333333333333

geen geld! :lol:
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#8
was gas maar zo goedkoop, even m'n ouders overtuigen (gaat lang duren, er zit al ZOVEEL geld in die auto aan rotzooi, vanaf nu doe ik alles zelf Smile)
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
#9
Kopje vervangen kan je zelf ook. Echt niet moeilijk bij een Volvo. Wel netjes werken.

Kopje breng je even weg, dan laat je er nieuwe klepzittingen inzetten en eventueel vervang je een paar kleppen (laten doen).

Koppakking erbij laten leveren en eventueel nieuwe kopbouten (aanrader en duur zijn ze niet..) Dan ben je voor rond de 500 weer klaar en gaat het voorlopig niet meer mis met de zittingen.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#10
Bozzma schreef:Kopje vervangen kan je zelf ook. Echt niet moeilijk bij een Volvo. Wel netjes werken.

Kopje breng je even weg, dan laat je er nieuwe klepzittingen inzetten en eventueel vervang je een paar kleppen (laten doen).

Koppakking erbij laten leveren en eventueel nieuwe kopbouten (aanrader en duur zijn ze niet..) Dan ben je voor rond de 500 weer klaar en gaat het voorlopig niet meer mis met de zittingen.

Prima, dit wil ik zelfs erg graag zelf doen. Ik heb geen momentsleutel, maar bij die volvomeneer kan je ook zelf (onder toezicht/met hulp) klussen. :!:

Waar breng ik m'n kop naar toe? Is het echt alleen de kleppen, en kosten die zoveel dan?

Ik koop het liefst gelijk een hele pakkingsset met koppakking + alles er boven. Daarnaast heb ik ook een nieuwe lambda sonde nodig... wat kost een goeie? De volvoklusser had het over 75 euro...
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Dilemma - wat te doen bij lekke koppakking Arjan. 11 2.771 11 January 2023, 13:24
Laatste bericht: Arjan.
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.408 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Nieuwe Lid; 240 Koppakking lek? Woutair 9 4.434 15 April 2022, 13:30
Laatste bericht: skidje
  Rijden met lekke koppakking, kan dat? marc-f 6 5.254 10 January 2022, 19:22
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 21.306 28 November 2016, 10:26
Laatste bericht: Marc1970
  Kachelradiator of Koppakking lek? 245GLE1981 10 10.721 28 March 2015, 13:16
Laatste bericht: 245GLE1981
  Koppakking lek... of toch iets anders?! basdeb 19 13.788 15 January 2014, 23:52
Laatste bericht: martin_b
  Verlies van koelvoeistof. Koppakking defect? Kwekkel 9 15.989 10 November 2012, 18:27
Laatste bericht: Kwekkel
  LPG verdamper kapot na 4 maanden? volvosvenska 18 13.327 30 August 2012, 22:01
Laatste bericht: Jambon
  Duidelijke diagnose. Lekke koppakking. equinox 34 22.055 2 April 2012, 07:26
Laatste bericht: equinox

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)