6 October 2006, 20:03
Ik had 'm al gezien op dat andere forum, maar nogmaals: mooi!
De TWEEDE volvo voor deze Belg!
|
6 October 2006, 20:03
Ik had 'm al gezien op dat andere forum, maar nogmaals: mooi!
6 October 2006, 20:07
Rubicon schreef:de linkerachterband liep inderdaad heel langzaam leeg. Ik heb er tijdens de remschijven-klus toen gelijk naar laten kijken. Zou nu verholpen moeten zijn Heb je enig idee wat de oorzaak was?
6 October 2006, 20:44
Ehhhh... nee :oops:
Ik heb er eerlijk gezegd niet echt bij stilgestaan, heb dat prob ook wel eens een paar keer gehad met mijn oude wagen. Een van die keren was corrosie op de aansluiting velg-band, een andere maal was de oorzaak niet duidelijk. Ik kan het nog wel eens navragen mbt de Volvo, niet zo'n ramp :wink: ![]()
7 October 2006, 12:52
Ik rij met een GLT estate uit 1989 en daar mag alleen de maat 195/60r15 op liggen volgens de Belgische keuring.
Mijn 240 is indertijd origineel geleverd (zoals het bij een GLT hoort) met Virgo's en daar mag volgens de constructeur enkel die maat op. Volgens mij is de wetgeving i.v.m. banden in België veel strenger dan in Nederland. Omdat jou 240 origineel niet met Virgo's geleverd is, maar met een kleinere velg, mag daar alleen die kleinere maat banden op. Je kan natuurlijk gaan keuren met die kleinere velg en na de keuring weer uw Virgo's erop, maar dan mag je de politie niet tegenkomen want dan mag je mee met de politie naar de keuring en keuren ze hem weer af. De eerste keer zal het gewoon die keuring zijn die je moet betalen, maar de tweede keer zal er wel een boete volgen. Een andere oplossing is bij VOLVO een aanpassing vragen van het PVG, maar dan moet er waarschijnlijk nog het ÃÂÃÂn en het ander aangepast worden, zoals een ander type snelheidsmeter. Ik zal u een PB sturen met het adres van een persoon van VOLVO België die heel waarschijnlijk juist kan antwoorden op uw probleem.[/b]
aab 99 bj 81 (opgeroest)<br />Saab 900 bj 93 (verkocht)<br />Volvo 240 GLT bj 89 (Estate)
7 October 2006, 15:07
En dat terwijl de wegligging alleen maar beter wordt met Virgo's... vreemd hoor. Valt het hier toch erg mee met de regelgeving.
7 October 2006, 15:35
Een paar jaar geleden al vertelde een keurmeester van de RDW dat de APK regels Europees op elkaar afgestemd waren en identiek waren voor alle EU-landen.
Dus het verbaast me elke keer weer dat ondermeer in Belgie toch aanvullende eisen voor de apk worden gesteld zoals bijv. eisen mbt. LPG, brandblusser etc.
7 October 2006, 16:15
Dit is de juiste wetgeving die ik gevonden heb op de site van GOCA (Belgisch keuringscentrum) http://www.goca.be/ned/autokeuring/banden.asp
Citaat:Indien de gemonteerde banden niet overeenstemmen met ÃÂÃÂn van de banden vermeld in het PVG, COC, instructieboekje van de constructeur of op de originele sticker van de constructeur dient de buitendiameter van elke band overeen te stemmen met de buitendiameter van ÃÂÃÂn van de banden vermeld in het PVG, COC, instructieboekje of originele sticker van de constructeur met een tolerantie van -2% en +1,5%. En ja, inzake LPG zijn ze ook veel strenger. Zo is bv. onderbouw ook al een paar jaar niet meer toegelaten op een 240.
aab 99 bj 81 (opgeroest)<br />Saab 900 bj 93 (verkocht)<br />Volvo 240 GLT bj 89 (Estate)
7 October 2006, 16:30
Als je het zo leest klinkt het niet onredelijk, van die banden. Dus de Virgo's mogen blijven, mits de juiste banden worden gemonteerd. Toch?
Net terug van de keuring en: HIEP HOI! De Virgo's blijven!!
Niets frustrerender dan pas op vrijdag een brief ontvangen en zo het hele weekend moeten wachten alvorens actie te kunnen ondernemen. :roll: Als eerste ochtendlijke actie vandaag het keuringcentrum gebeld. Helaas was mijn contactpersoon vandaag afwezig en bijna afgepoeierd maar doorgevraagd naar een andere snuiter die me kon helpen. Die snuiter hield aanvankelijk voet bij stuk en zei dat 185R14 90s de enige voor mijn wagen toegestane bandenmaat was. Achteraan mijn instructieboekje stond echter ook een 185 R 15 vermeld (ik had er eerst even overgekeken omdat zowel binnen de tankklep als in het boekje zelf alleen maar sprake was van 14" velgen. Op de achtercover van het boekje stond echter heel kleintjes toch een 15" vermeld), dus dat liet ik weten ook. Hij viel nogal uit de lucht en wou dat boekje dan wel eens zien, en - als dat zo was - een kopie ervan nemen. Aan de telefoon gelijk doorgevraagd hoe het zat met die conversie op basis van het Koninklijk Besluit (waaruit Tjoene geciteerd heeft), wat me nog het alternatief 195/70 R 15 opleverde. Het zag er naar uit dat de Virgo's sowieso konden blijven ![]() Bij langsgaan bij de keuring boekje laten kopiëren en gelijk gekregen. Meer zelfs! De op mijn Volvo gemonteerde bandenmaat 195/60 R 15 werd zelfs alsnog goedgekeurd! Na omrekening van de voorgeschreven 185 R 15 bleek dat de 195's nog nèt binnen de toegestane afwijking vielen. Deze afloop was uiteraard zelfs nog mooier! De keuringmeester wou ter plaatse nog even controleren of op mijn Volvo daadwerkelijk die 195/60 R 15 zaten en heeft de nieuwe bevindingen in mijn dossier aangevuld, zodat de gelijkvormigheidsprocedure alsnog door zou kunnen gaan. [-o< ![]()
9 October 2006, 17:55
't is dan toch nog snel opgelost.
Aangezien er in Gent niet veel Virgo's rollen, zou het wel eens kunnen passen dat we elkaar tegenkomen.
aab 99 bj 81 (opgeroest)<br />Saab 900 bj 93 (verkocht)<br />Volvo 240 GLT bj 89 (Estate)
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|