Berichten: 387
Topics: 32
Lid sinds: Dec 2005
Hallo,
Sinds anderhalve week brandt mijn lambdasonde lampje op het dashboard. De auto (B200F '93) loopt verder goed. Volgens mijn vrouw heeft hij een paar keer tijdens het rijden even ingehouden maar ik heb dat zelf nog niet gemerkt.
Ik heb zojuist de foutcodes uitgelezen maar ik krijg zowel in poort 2 als in poort 6 de code 1-1-1 Geen foutmelding dus.
Weet iemand wat ik kan doen om het probleem op te lossen?
Bedankt en groet,
Bareld
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Berichten: 387
Topics: 32
Lid sinds: Dec 2005
Daar ben ik weer.
Ik heb op het forum gezien dat resetten mogelijk is door de accu even los te halen.
Heb ik gedaan en het lampje is uit. Hopen dat dat ook zo blijft nu.
Ben wel al mijn voorgeprogrameerde radiozenders kwijt. Maar even weer opnieuw programeren.
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Berichten: 387
Topics: 32
Lid sinds: Dec 2005
Hier maar eens even mee verder. Dat lampje moet toch een keer uit.
Na het resetten blijft hij maximaal een dag of drie uit. Daarna brandt hij weer.
Storingsmeldingen geeft hij niet. ik krijg 1-1-1 in beide poorten.
Verder geen problemen.
alleen tijdens de APK was de CO wel aan de hoge kant. beetje "gematst" door de keurmeester.
Motor loopt stationair niet 200 % super. Hij staat een heel klein beetje te schudden. Je kan geen euro op zijn kant op het blok zetten, die valt om.
Waarom brandt dat ding?
Graag tips waar ik kan beginnen te zoeken
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Berichten: 387
Topics: 32
Lid sinds: Dec 2005
Even weer een update.
Bij toeval kwam ik er achter dat mijn rotor helemaal was verbrand.
Er zat een groot brandgat tussen het centrum en dat ronddraaiende koperen piefje.
Nieuwe geplaatst inclusief verdelerkap en codes gereset.
Lampje is weer uit. Afwachten hoe lang het duurt.
Heeft iemand anders overigens ook wel eens zoôn verbrande rotor gehad.
Kan dat een lambda melding geven?
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Dat kan zeker.
lambdasonde meet de verbrandingsgassen, Als je geen vonk hebt, heb je geen verbranding, dus veel onverbrande brandstof in de uitlaat.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Veel zuurstof.
De lambda sensor denkt dat ie erg arm loopt door de zuurstof in de uitlaat en zal de motor rijker zetten. Daardoor te veel CO. Door de missers in de ontsteking komt er voldoende zuurstof langs om de sensor nog steeds te doen geloven dat de motor arm loopt.
Ondertussen regelt de motor maximaal bij en geeft een storing doordat het mengsel niet goed is te krijgen binnen de bijregel toleranties en er dus een probleem moet zijn.
Berichten: 387
Topics: 32
Lid sinds: Dec 2005
ik hou het nooit zo bij maar voor mijn gevoel verbruikt hij ook wel wat veel.
lampje is nog steeds uit. duimen maar.
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
veel zuurstof...? Hmm...dan kan er misschien een lek zijn in je uitlaat? Pakking kapot? Ik denk maar ff 'hardop'
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"