Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Weer een 245!
#1
Ongeveer 2 jaar geleden verkocht ik na ruim 12 jaar mijn gele 245 L uit 1976. Spijt! Maar.. ik heb er weer eentje op de kop getikt. Een blauwe 245 GL, 1978. Voorzien van een B21e met vierbak met overdrive. Je zal m wel op MP hebben gezien. Gekocht van een liefhebbende eigenaar zonder enige jennis van autotechniek. 
Ik ben het K-Jetronic systeem eigen aan her maken en concludeer dat alle afdichtingen/pakkingen etc leverbaar zijn. Revisie is zelf te doen (net nog wat uurtjes uitzoeken.. 
maar….
Wat is wijsheid? 
Het blok heeft onbekend weinig) onderhoud gehad, heeft reeds enkele jaren op lpg gelopen. Loopt nu niet, ook niet op lpg. De koppakking is lek, al enige tijd.. 

… De vraag is.. 
Ik wil een betrouwbare auto waarvan de onderdelen voor onderhoud niet de spuigaten uitloopt. 
Voldoet een B21E, icm vierbak met elektr overdrive? 
Of… 
Beem ik afscheid van deze combi en investeer ik dit geld in een b230Fb met een M90?
Antwoord
#2
In 2009 reed mijn vrouw de drijfstang lagers uit de B21E. Die volvo hadden we net een paar maanden op de weg na import uit Zweden. Sindsdien een B230E erin zonder historie. Inlaat en ontsteking van de B21E overgezet en ondertussen vermoedelijk 150-200kKm erop gezet. Als je voor weinig aan een B230FB kan komen dan zou ik inlaat en ontsteking overzetten en verder alles houden zoals het is. Een M90 is voor 130pk de moeite niet waard tenzij je een hekel aan die OD knop heb. Oh ja.. dat beetje benzine wat erin zit is zeker 14 jr oud. Altijd op lpg gereden… Denk niet dat de KJet momenteel werkt..
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#3
Je kan beginnen de injectors uit de kop en met de kop van het onderblok af te halen. Het onderblok bekijken op staat van cilinderwand, mooi verdeeld patroon van kriskrasjes is wat je wilt zien. Kijk hoe ver de uitlaatkleppen in de kop zitten vergeleken met inlaatkant. Kijk of de onderkant van de kop niet bezaaid is met corrosiegaten. ALs die drie dingen nog OK zijn kan de B21E met een nieuwe koppakking, olie, koelwater , evt distributieriem, snaren en waterpomp, etc weer verder snorren, op LPG ten minste.

Ik denk dat je Kjet ook wel kan testen met verse benzine, de injectors in jampotjes steken, het injectie relais omzeilen, starten en kijken of er een soort benzine verneveld word in de potjes. ALs dat zo is zou de Kjet ook nog ingezet kunnen worden, ooit misschien. Op LPG is prima te starten en rijden tot in de gloria.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Na lange tijd weer een 245 hugo 0 138 3 August 2025, 11:58
Laatste bericht: hugo
  Weer een 245! jero 0 318 10 December 2024, 20:00
Laatste bericht: jero
  Weer terug CasperV70 9 5.247 12 July 2022, 18:36
Laatste bericht: Rin
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 51.667 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
  Wéér een 245 T6 schmirnov 83 86.257 4 February 2021, 18:30
Laatste bericht: Ozzzz
  Eindelijk weer een Volvo "in huis"! hugo 5 5.650 14 February 2016, 22:58
Laatste bericht: edwin
  Weer een Volvo 245 volvo144 8 7.868 6 December 2015, 11:18
Laatste bericht: volvo144
  Weer eentje erbij: de blauwe automaat Arn02 106 82.037 19 August 2015, 23:27
Laatste bericht: Arn02
  Gelukkig weer een Volvo !!! Ties240 30 26.507 18 October 2014, 23:25
Laatste bericht: Ties240
  Joepie ik heb weer een Volvo op de oprit :) Jerry 20 14.806 27 March 2014, 20:56
Laatste bericht: Jerry

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)