Topics: 1
Bedankt, Kogelman,
Het spruitstuk lijkt inderdaad op een banaan, dus dan heb ik een B200F motorblok:
Als ik twee andere deursloten erop zet, dan past de nieuwe selutel niet meer in het contactslot, dus dan zit ik nog met twee sleutels i.p.v. eentje voor alles.
Dan kan ik net zo goed alleen het slot van de rechterdeur vervangen.
Bij aankoop van de auto zat trouwens al een aftermarket-setje voor een centrale vergrendeling, met afstandbediening.
Geen idee of het wat is, er staat zelfs geen merk op...:
Topics: 156
Yep, dat is een B200F !
Bij mijn (oude) Volvo's (1976 en 1983) zitten altijd 2 sleutels: eentje voor de portieren en eentje voor het starten. Je went er snel aan.
Setje kun je proberen aan te sluiten, baat het niet ..... Het kan er altijd weer uit.
Wel ff kijken of jouw Volvo een af fabriek alarm/startblokkering heeft, dan wordt het iets ingewikkelder om in te bouwen.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Topics: 46
Zo'n setje werkt prima. Destijds ook in de 340 ingebouwd. Met wat kleine aanpassingen omdat de stuurstrooom iets anders liep dan origineel. Zie hier.
Mogelijk even de stroomschea's vergelijken. Maar werkt wel makkelijk, dus zeker proberen!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Bedankt weer, allebei.
Hoe kan ik zien of mijn auto af fabriek alarm/startblokkering heeft?
Interessante info om te lezen, Bart, over de centrale vergrendeling.
Wel zou dit voor mij een brug te ver kunnen zijn, want zo technisch onderlegd ben ik helaas niet, maar ik ga er wel een blik op werpen.
Ik heb nog twee andere vragen:
1) Zie foto: dit metalen gevalletje zit naast het koelvloeistofreservoir. Is het wellicht een relais voor de koplampwissers?
2) Er zitten twee draadjes aan de claxon, zwart en geel. Als ik geel aan de plus op de claxon zet en zwart op de min, dan werkt het, maar zodra ik de claxon met de bout vastzet aan de auto, dan niet meer. Alleen een kleinere claxon doet het op die manier nog... Wil dat zeggen dat er dan ergens stroom weglekt?
Topics: 156
Een alarm/startblokkering herken je vaak aan ledjes die rood knipperen totdat je een knopje hebt ingedrukt of een sleutel met een kastje/afstandsbediening eraan waarop je een knopje kunt indrukken om het e.e.a. op te heffen of een gaatje waar je een pinnetje in moet steken om een (start)blokkering op te heffen. Dit komt vaker voor bij de Volvo 740/940 en bij de 240 minder.
Het metalen kastje lijkt mij het relais van het grootlicht. Je hoort dit vaak ook klikken als je groot licht aanzet.
M.b.t. de draad aan de claxon; dat weet ik niet, maar aangezien het stopt zodra je de claxon met bout aan de auto schroeft (direct contact aan de massa) je zou kunnen proberen iets tussen de bout en het metaal vd auto te stoppen (plakje kurk of kunststof, iets dat niet geleidt/ iets dat isoleert) zodat deze geen direct contact meer maken en dan kijken of beide hoorns het doen?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Dag Kogelman, bedankt weer voor de info.
Blijkbaar was er toch iets van een vuil contact naar de claxon, want na (nogmaals) de stekkertjes goed schoon gemaakt te hebben toetert hij een stuk beter.
Interessant dat je schrijft "beide hoorns": ik wist niet dat er twee op horen te zitten.
Ik heb gisteren van mijn kennis een oud luchthoorncompressortje gehad, dus nog een setje hoorns erbij zoeken (liggen wel eens op de markt bij ons) en een relais kopen en ik ga die erop zetten, voor de leuk.
28 August 2024, 18:01
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 August 2024, 08:42 door IVARIO.)
Lekker in de vakantie aan het sleutelen in het mooie Drentse Elp, waar mijn moeder woont:
De buurman en ik proberen de koplampwissers goed werkend te krijgen.
De wissermotor van de bestuurderskant (met daarop een "L" (van "Left"), neem ik aan) werkt prima, maar aan de bijrijderskant (de rechtse, met een "R" erop) doet de wisser precies de verkeerde beweging en stopt dus verticaal rechtop, naast de grille, terwijl deze in rust uiteraard horizontaal onderop het lampglas moet liggen.
Ik had al een tweedehandse ("met een "R" erop) gekocht en die er vandaag in gezet, maar die geeft hetzelfde resultaat.
Vervolgens hebben we de oude koplampwisserbehuizing open gemaakt en het elektromotortje een halve slag omgedraaid zodat de contactjes precies andersom contact maken; zie de pijltjes op de foto:
Nu beweegt de rechter koplampwisserarm wel in de juiste richting; dus van horizontaal (ruststand) met de klok mee naar verticaal en weer terug, MAAR.... hij begint al te wissen zodra je het contact aanzet en stopt dan niet meer...
Dus... alle tips zijn welkom.
Ik ga ondertussen het forum afstruinen voor info.
30 August 2024, 09:39
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 August 2024, 09:48 door IVARIO.)
Uiteindelijk is het gelukt met de koplampwisser.
Na wat andere forums afgestruind te hebben (Mini en BMW) en vooral dankzij de technisch onderlegde buurman heeft de Volvo nu weer twee goedwerkende koplampwissers.
Na veel "trial and error" qua monteren van de tandwielen, beweegt de wisser zoals het hoort.
Uiteindelijk hebben we het nieuwe (tweedehandse) motortje, dat van een ander model Volvo afkomstig moet zijn (dat weet ik nu) gemonteerd in de oude motorbehuizing.
De oude behuizing was nodig om het geheel op de juiste manier aan de auto te kunnen bevestigen.
Ook hebben we tenslotte een oud tandwiel hergebruikt, omdat op het nieuwe "140 graden" stond... wat betekende dat de wisser een beweging maakte van 140 graden, wat veel te veel was, zodat de wisser aan de zijkant van de koplamp van het glas liep en vervolgens ernaast bleef steken. Met het oude tandwiel terug op zijn plaats, beweegt de wisser nu nog maar zo'n 80 graden, wat goed is.
Het klusje heeft heel wat uren gekost, maar het was leuk om te doen en het geeft uiteindelijk veel voldoening als het lukt.
Hier het tandwieltje met "140 graden" erop:
Dit was er dus eentje van een veel bredere koplamp dan die op een Volvo 240 zit, ik denk een 940 of zo:
Op naar de volgende klus!
8 October 2024, 08:49
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 October 2024, 08:50 door IVARIO.)
Hm, de central vergrendeling blijkt toch niet helemaal stuk te zijn... Tijdens het rijden begint soms een klikgeluid hoorbaar te zijn en dan willen de pootjes, om de deuren handmatig van binnenuit te vergrendelen, op en neer bewegen... Dat op en neer bewegen lukt welliswaar niet, maar het systeem probeert het wel.
Is dit een herkenbaar probleem op de Volvo 240?
Alle suggesties zijn welkom.
|