Onder de motorkap van mijn 240 Turbo Intercooler (1983) met B21ET hangt een metertje links tegen het schutboard (zie: rood omcirkeld op de foto). Ik vroeg mij af waar dit voor dient? Is het een soort drukmeter/MBC ?
De auto is de laatste 4 jaar in Zweden geweest, misschien hebben ze het er daar ingeknutseld?
Wie het zoiets eerder gezien, of weet wat het is?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Mooi dat je mee wilt denken, Bart.
Ik heb helaas geen detailfoto’s van de meter en kan deze momenteel ook niet maken omdat de auto bij de garage staat ivm voor keuring APK. Ik heb alleen deze foto’s:
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
(7 May 2024, 11:13)Dopski schreef: Obv vacuüm stuurt hij iets, waarschijnlijk de brandstofdruk?
Zou kunnen, maar zoiets is toch niet standaard dunkt mij?
De brandstofpomp onder de auto levert toch voldoende druk?
Ik zal tzt een close up maken vd meter/schaalverdeling, de auto staat nu bij de garage ivm het voor-keuren voor de APK.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
7 May 2024, 13:39 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 May 2024, 13:42 door Dopski.)
Er is een bepaald onderdeel van de kjetinstallatie die lastig af te stellen is. Wellicht dat ze die hiermee opgelost hebben.
Warm up regulator... maar betwijfel of dat de reden is.
Een standaard brandstofdruk regelaar is ook vrij prijzig zag ik laatst dus misschien een reden om voor deze te kiezen.
Ik denk dat ik er uit ben: vermoedelijk brandstofdrukregelaar regelaar. Er gaan nl 2 leidingen van de meter naar de spinnenkop en eentje naar het spruitstuk ( vacuüm?). Ik heb er een paar foto’s van gemaakt.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Lijkt mij -als ik zo de leidingen volg- een manier om de controlpressure te beïnvloeden.
Maar wanneer ik de de drukregelaar zo bekijk wordt bij een verminderd spruitstukvacuum (of dus turbodruk) de control pressure verhoogd.
Wat resulteert in een armer mengsel.
Vreemd ....dat wil je dus niet.
Bij flink gassen wil je juist een rijker mengsel. Daarvoor moet je controlpressure juist zakken.
Nog niet eerder gezien bij K-jet.
(9 June 2024, 22:10)edwin schreef: Lijkt mij -als ik zo de leidingen volg- een manier om de controlpressure te beïnvloeden.
Maar wanneer ik de de drukregelaar zo bekijk wordt bij een verminderd spruitstukvacuum (of dus turbodruk) de control pressure verhoogd.
Wat resulteert in een armer mengsel.
Vreemd ....dat wil je dus niet.
Bij flink gassen wil je juist een rijker mengsel. Daarvoor moet je controlpressure juist zakken.
Nog niet eerder gezien bij K-jet.
Geen idee, ik heb er nog niet veel in kunnen rijden. Maar die 10 km die ik er in gereden heb naar de APK-keuring waren prima: bij flink gassen, kreeg je ook een linke acceleratie! De 240 Turbo Intercooler voelt zelfs sneller aan dan mijn 940 HPT Turbo Intercooler. Ik vermoed dat er meer in zit dan de standaard 155 pk, de turbo is in ieder geval niet meer de originele maar eentje van een 740/940 turbo.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
(6 May 2024, 18:53)Kogelman schreef: Onder de motorkap van mijn 240 Turbo Intercooler (1983) met B21ET hangt een metertje links tegen het schutboard (zie: rood omcirkeld op de foto). Ik vroeg mij af waar dit voor dient? Is het een soort drukmeter/MBC ?
De auto is de laatste 4 jaar in Zweden geweest, misschien hebben ze het er daar ingeknutseld?
Wie het zoiets eerder gezien, of weet wat het is?
Het is een snelheidsmeter voor de steenmarters, omdat steenmarters beschermd zijn en als je ze in je motorruimte aantreft zul je verplicht zo'n snelheidsmeter moeten plaatsen.
Zo te zien had de vorige eigenaar een familie steenmarters aldaar.