Berichten: 1.710
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Mooi wagenpark in vrolijke kleurtjes!
De R4 heeft op foto nog niet het B-kenteken zo te zien.
Leuk ook om een T3 camper te zien die geen Westfalia is (is het een Cassandra? die heeft mijn broertje oook gehad)
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 26
Topics: 2
Lid sinds: Mar 2024
28 March 2024, 15:45
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 March 2024, 15:47 door IVARIO.)
Klopt, de VW T3 is inderdaad een Eurec Cassandra.
Dus met zijklapdak, zoals de Engelse Dormobiles dat ook hadden.
De R4 staat in Spanje en heeft een Spaans kenteken van Alicante.
En ja, ik houd inderdaad van auto's met vrolijke kleurtjes. De jaren zeventig waren wat dat betreft voor mij ideaal.
Van 1990 tot 1995 heb ik met mijn beste maatje een roze Peugeot J7 camper gehad.
Die bus was nog eens een geweldige "babe magnet"!
Als we de My Way-jongerencampings kwamen opgereden, dan hadden we over vrouwelijke belangstelling niet te klagen :-)
Het roze monster:
Berichten: 26
Topics: 2
Lid sinds: Mar 2024
15 April 2024, 19:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 April 2024, 20:06 door IVARIO.)
Vanmiddag met de Volvo naar de keuring in België geweest.
Het enige punt van afkeur was dat bij het linker voorwiel de achterste silentbloc gescheurd was.
Die zou ik dus moeten vervangen (en dan ook maar meteen die aan de rechterkant).
Ik heb Haynes en de vraagbaak er al even op na geslagen en twijfel of ik dit zelf kan, hoewel ik iets soortgelijks al wel bij mijn NSU Prinz gedaan heb.
Is dit een klus om zelf toe doen?
Ik lees dat de achterste silentbloc eruit kan, zonder dat de hele geleide-arm eraf moet, maar hoe pers je dan de oude silent bloc eruit en de nieuwe er in?
Of toch beter de hele geleide-arm eraf en de silent blocs eruit en erin persen met de bankschroef?
Ook staan er de nodige "bijzondere gereedschappen" bij vermeld in de vraagbaak (zie hieronder de derde foto).
Zijn die absoluut nodig? Of lukt het ook met een paar grote doppen uit de dopsleutelset?
Berichten: 1.710
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
15 April 2024, 20:37
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 April 2024, 20:42 door BartJu.)
Er voldoet zo te zien nog iets niet aan de regels:
hoe kun je een foto hebben van het verbodsbord op de voorste pilaar?
Dan inhoudelijk:
Op de VCA site (mede door VKV en V240-260 register) vind je nog veel meer info dan in de vraagbaak:
https://www.volvo-academy.com/index.php?...Itemid=266
Voor de 240 heeft het register ook speciaal gereedschap te leen (voor leden), maar de nummers uit je scan komen er meen ik niet in voor:
https://volvo240-260register.nl/?page_id=5117
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 26
Topics: 2
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt, BartJu
Ja, dat van dat fotoverbod zag ik pas toen ik thuis was :-)
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
16 April 2024, 21:49
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 April 2024, 22:17 door Marc1970.)
Ik heb verschillende silent blocks op houtje touwtje wijze vervangen. Haal die stalen houder los, drie bouten en pas op dat de draagarm niet naar beneden knalt (veerdruk). De oude silentblock boor, beuk, hak en zaag je eruit, een grote bankschroef is onmisbaar daarvoor.
Vermoedelijk heb je de meeste moeite met de moer en de bus die rond de draagarm-bout zit, vastgeroest. Beetje warm stoken met kruipolie.
De nieuwe druk je erin met dezelfde bankschroef, de stalen bus heeft een schuin beginnetje, desnoods vijl je dat wat langer en schuiner zodat de bus mooi rechtstandig begint. ALs de perspassing te strak blijkt te zijn voor je bankschroef, schuur je rondom de hele bus een 0,01 mm kleiner of verwarmt de stalen houder en dan vliegt-ie erin!
Enige nadeel van de hele operatie is dat de nieuwe silentblock in geen enkel opzicht zo goed is als de originele van Volvo/Lemförder. Koop gerust de duurste die je kan vinden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 189
Topics: 70
Lid sinds: May 2014
Leuk, nog een oude auto van mij geweest waar ik de winter mee getrosteert heb toen ik mijn 240 Turbo in de kwart tarief regeling had. Leuk ding, toen voor weinig gekocht in Nijmegen (we praten ca. 2020). Toen kon je voor nog geen 2000 euro een goede 240 kopen, mooie tijd.
Berichten: 26
Topics: 2
Lid sinds: Mar 2024
Ik heb een paar weken geleden besloten mijn NSU te verkopen aan de dochter van de eerste eigenares (die nu 96 jaar is).
Onder andere hierdoor heb ik nu weer meer tijd vrij om eindelijk eens aan de klusjes aan de Volvo te beginnen.
Bovenaan de lijst staan twee zaken:
1) Er voor zorgen dat de aanjager/ventilator voor de frisse lucht in het interieur weer werkt. Dit werkte prima tijdens de proefrit, maar kort daarna niet meer.
Geen idee of dit een veelvoorkomend probleem is, maar alle tips zijn welkom.
2) De v-snaren vervangen. Ik heb me laten vertellen dat ik die kan vervangen zonder dat de radiateurventilator eraf moet. Geen idee of dit zo is.
Berichten: 1.710
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Klinkt alsof je iemand blij hebt gemaakt met de NSU, je vroegre auto weer terug moet een speciaal gevoel geven (ook op die leeftijd).
Wat betreft je vragen:
@1) De kachelventilator wil het wel eens begeven. Meestal gaat ie steeds lastiger, maar wil nog wel wat doen op hoogste stand. Hield ie er plots mee op, in alle standen?
Vervangende motor is verkrijgbaar, twe eversies: met enkele of met dubbele koelvin. Meen dat het ook met airco te maken heeft. Vervangen is geen geen hogere raketwetenschap, maar het is wel veel werk, er moet een hoop los in en onder dashboard. Misschien eerst de electra goed doormeten, zodat je niet alles voor niets openhaalt.
@2) ook geen raketwetenschap, meeste wijst zich wel. De koelvin kun je laten zitten, zelfs de trechtertunnel. Maar vooral met die laatste weghalen werkt het prettiger, je kunt er dan stuk beter bij. Kijk even goed wat je wilt vervangen, er zijn meerder riemen, afhankelijk van motor, airco, stuurpomt etc. Mogelijk dus ook meerdere riemen die je wlt doen.
Voor beide klussen staat op o.a. VCA (Volvo-academy.com) en de site van het Volvo240-260register(.nl) nog meer info, kun je je al inlezen (vind ik zelf altijd wat geruststellend...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
(12 August 2024, 14:03)IVARIO schreef: Ik heb een paar weken geleden besloten mijn NSU te verkopen aan de dochter van de eerste eigenares (die nu 96 jaar is).
Onder andere hierdoor heb ik nu weer meer tijd vrij om eindelijk eens aan de klusjes aan de Volvo te beginnen.
Bovenaan de lijst staan twee zaken:
1) Er voor zorgen dat de aanjager/ventilator voor de frisse lucht in het interieur weer werkt. Dit werkte prima tijdens de proefrit, maar kort daarna niet meer.
Geen idee of dit een veelvoorkomend probleem is, maar alle tips zijn welkom.
2) De v-snaren vervangen. Ik heb me laten vertellen dat ik die kan vervangen zonder dat de radiateurventilator eraf moet. Geen idee of dit zo is.
In antwoord op vraag 1:
Ik heb hetzelfde gehad met mijn 240 TI , bleek het stekkertje vd motor losgetrild te zijn. Deze hing er los bij toen ik de beplating losgemaakt had. Quick fix dus.
Misschien de moeite waard om eerst even te checken, alvorens diep te graven in je kachelunit.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
|