[font=-apple-system, BlinkMacSystemFont, "Segoe UI", Roboto, "Helvetica Neue", Arial, sans-serif, "Apple Color Emoji", "Segoe UI Emoji", "Segoe UI Symbol"][font="Segoe UI", "Segoe UI Emoji", "Segoe UI Symbol", Helvetica, Arial, sans-serif]Ik heb het volgende probleem met het aansluiten van een Volvo CR-2170 radio-cassette (foto 1) in mijn 244 (1982), waar tot nu toe een moderne Pioneer USB radio zat. Aan de Volvo radio zitten (naast de antenne) slechts 2 aansluitingen: een wit stekkerblokje (mannetje) en een kleiner grijs stekkerblokje (vrouwtje 4 gaten): zie foto 2. De bedrading die in de Volvo zit en uit de radiobak onderin komt is zichtbaar op foto: 3. Daar komt ook een wit stekkerblok uit, maar dit is ook een mannetje, dus dit gaat niet passen met het mannetje dat al aan de radio zit. Daarnaast komen er vanuit de auto 4 rode draden (de 4 speakers) samen in een plat bruine blokje die vervolgens weer in een zwart blokje geklikt zit (=foto 4 en 5). Het ouderwetse witte blokje (met de voeding, denk ik) is ook verbonden met een platte zwarte en aan de andere kant vd zwarte lopen de gekleurde stekkers naar een klein 8 ploeg stekkertje die achterin de moderne Pioneer zat. (=foto 5).
Mijn vraag; bestaat er een verloopstekkertje waarmee ik de 2 blokstekkers vd Volvo radio kan aansluiten aan de voeding en speaker bedrading? Hoe krijg ik deze originele radio werkend met mijn huidige modernere bedrading? Ik heb geen tot weinig verstand van elektronica, dus tips zijn welkom.
Alvast bedankt!
groet,
Pascal
[/font][/font]
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Het witte blokje bevat de 12V constant, 12V via contact, de massa en vier draden voor de voor luidsprekers (plus en min, links en rechts). Dat grijze blokje met vier pennen is de bedrading voor achterluidsprekers. In de auto hoort een "vrouwtje" te zitten van beide, aan de radio het mannetje.
Uit mijn hoofd:
Witte blokje:
Rood = 12V, grijs is 12V, zwart is massa, blauw/wit en wit is voor een luidspreker, rood/blauw en blauw is voor de andere. Er kan ook nog een groene draad aan zitten, die is voor een elektrische antenne. Eén pool is niet bedraad.
20 February 2024, 20:47 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 February 2024, 20:52 door Kogelman.)
Dank Wijnnand! Ik ben ondertussen iets verder gekomen : verstopt achter het dashboard heb ik het witte vrouwtjesblokje gevonden, dus die zitten nu aan elkaar. ( foto 1) Daarnaast aan de 4 rode luidsprekerdraden 4 mannetjespinnen gemaakt zodat deze in het kleine grijze blokje passen. Toen op contact gezet en:…… niets …! Geen geruis,geen verlichting van de radio die brandt. Helemaal niets, grrr.
Zou de radio gewoon stuk zijn? Daarna kwam ik erachter dat het witte mannetjesblokje van de radio 7 pinnen heeft en het vrouwtjesblokje 8 pin-openingen. Zou dat de veroorzaker kunnen zijn? De beide witte blokjes passen maar op 1 manier op elkaar.
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Ik zou eerst de zekering van de radio controleren. Die willen weleens kapot gaan. En anders even rechtstreeks op de accu aansluiten, dan weet je in ieder geval of er de radio zelf leven zit.
23 February 2024, 17:00 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 February 2024, 17:04 door Dopski.)
pas op!. De rode en zwarte zijn niet degene die je moet hebben.
Zwart; naar massa
Blauw: naar geschakelde 12V of continue als je dat wil (die heeft ook een zekering in de lijn)
rood: is een uitgaande 12V voor de antenne
Lampje wil weleens stuk gaan, dan merk je niet dat hij aan staat.
De speakers zitten volgens mij ook in in de grote stekker verwerkt, waar die stekker met 4 pinnen voor is weet ik niet, misschien externe bron/versterker?
23 February 2024, 18:16 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 February 2024, 18:19 door Kogelman.)
Bedankt Dopski en Wijnand! Vandaag weer iets verder gekomen: ik ben er mee naar mijn dorpsgarage gegaan en zij hebben de radio aangesloten op een losse accu: de verlichting ging toen branden (verder geen geluid, want geen speakers aangesloten). Daarmee neem ik aan dat de radio an sich het wel doet, of is die aanname te kort door de bocht? (had hem ook gekocht als zijnde werkende gemonteerd in 2021 uit een 240 turbo).
Thuisgekomen de bovenste (radio) zekering vervangen voor een nieuwe (al zag ik niets aan de oude) en de radio weer aangesloten: niets. Ook geen brandende verlichting/display.
Ik ga er vanuit dat de bedrading vanuit de auto dan niet overeenkomt met die van de witte stekker die aan de radio zit.
Volgende week zaterdag 2 maart ga ik naar een sleuteldag vd VKV in Harderwijk, ik zal eens een oproep doen of daar een Volvist rondloopt met verstand van elektronica die mij wil helpen met testen/aansluiten vd radio.