Berichten: 33
Topics: 15
Lid sinds: Mar 2010
Hallo volvoliefhebbers,
Ik rijd mijn rode 240 (1985 B230A) ne een jaartje of 9 op gas. nooit problemen gehad....... tot vorige week.
Hij begint plotseling af te slaan in bochten (als ik gas terugneem)
Ik heb het idee dat hij zowel gas als benzine verbruikt. zou dat kunnen?
ook merkte ik een lek in de brandstofpomp zou dat ermee te maken kunnen hebben ?
Ik hoor graag van jullie ;-)
mvg
Aad
rode 240 GL 1985 - B230A - 262K km
groene 940 1998 - B230FK - 385K km
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De benzinetoevoer is te onderzoeken door de benzineleiding steeds op een andere plek los te halen en af te doppen met iets, en dan maar rondrijden tot het probleem verdwijnt.
ALs de LPG verdamper in de rijrichting staat wil ie ook wel s last krijgen van de bocht om slaan, zeker als het binnenwerk wat lekt of kraakt.
De pompjes hebben meest een gat onderin. Daar hoort geen benzine of wat dan ook uit te komen.
Hij kan ook op beide brandstoffen lopen via de carterventilatie, dan lekt de benzine vanuit het pompje het carter in en wordt netjes opgezogen. Allemaal niet best.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 33
Topics: 15
Lid sinds: Mar 2010
(19 March 2023, 15:01)Marc1970 schreef: De benzinetoevoer is te onderzoeken door de benzineleiding steeds op een andere plek los te halen en af te doppen met iets, en dan maar rondrijden tot het probleem verdwijnt.
ALs de LPG verdamper in de rijrichting staat wil ie ook wel s last krijgen van de bocht om slaan, zeker als het binnenwerk wat lekt of kraakt.
De pompjes hebben meest een gat onderin. Daar hoort geen benzine of wat dan ook uit te komen.
Hij kan ook op beide brandstoffen lopen via de carterventilatie, dan lekt de benzine vanuit het pompje het carter in en wordt netjes opgezogen. Allemaal niet best.
Thanks marc voor jouw, altijd nuttige, tips ik ga eerst maar eens even de brandstofpomp vervangen want die lekte gigantisch.
Wel vraag ik me af, omdat het een mechanisch aangedreven brandstofpomp is, waar hij de benzine laat als de auto op gas rijdt.'
De pomp draait dan toch altijd ?
rode 240 GL 1985 - B230A - 262K km
groene 940 1998 - B230FK - 385K km
Berichten: 144
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2012
Ik denk dat het benzine verbruik dan ligt aan het lekken, je kan als hij op lpg loopt de benzine leiding loshalen bij de carb. daar hoort dan niks uit te komen omdat de benzineafsluiter het afsluit, in de benzinepomp zit een soort overdruk regeling, die zorgt dat als de bezineafsluiter dicht is hij niks doet. Dus pompt dan niks.
Afslaan op lpg in bochten en afremmen, zit meestal in de afstelling van de gasklok. Zoek op afstellen van het merk en type gasklok en je vind dan wel hoe. Soms kan het ook liggen aan het luchtfilter waar hij de lucht vandaan haalt, maar aangezien er niks is veranderd zal dat onwaarschijnlijk zijn.
Berichten: 33
Topics: 15
Lid sinds: Mar 2010
Bedankt allemaal voor de reacies.
ik heb een nieuwe brandstofpomp gemonteerd en het probleem is verdwenen.
Wel ga ik de afstelling van de gasklok bekijken
mvg
Aad
rode 240 GL 1985 - B230A - 262K km
groene 940 1998 - B230FK - 385K km