14 July 2022, 15:22
De hele opbouw van het vooreind van de krukas hangt van spieën aan elkaar. Om die laatste spie te bekijken moet je de krukas tegenhouden (makkelijkst bij het vliegwiel of met het speciaal gereedschapje wat er voor is) en de flens eraf te halen, zit loeivast. En om hem er weer op te zetten heb je een momentsleutel nodig, aandraaien tot 165 Nm.
Ik zou m gewoon op gehoor afstellen en de gradenboog laten voor wat ie is. Naarmate het ontstekingstijdstip beter wordt, gaat de motor makkelijker en sneller draaien.
ALs het stationair te hoog wordt moet je dat bijstellen. Ik denk dat deze motor een stationair regelklep heeft, dus dat ie het zelf probeert tot zekere hoogte, op beide brandstoffen. Met een schakelaartje bij de gasklep.
Eerste manier om het stationair dan omlaag te krijgen is de gasklep zelf controleren, of die niet te ver open staat. En daarna eventueel met de CO schroef, het mengsel armer maken. Ideaal doe je dat met een CO meter. Dat wordt een heel gedoe, misschien de moeite om een garage te vinden die met K jet vertrouwd is (zo veel weet ik er ook niet van). Ouwe Benzen vooral, AUdi's, VW's, en Volvo uiteraard.
Controleer ook bij 2500 rpm. EN dat dan voor beide brandstoffen, zodat ie beide zo goed als hetzelfde loopt, goed reageert op het gaspedaal en makkelijk start, warm en koud.
Ik zou m gewoon op gehoor afstellen en de gradenboog laten voor wat ie is. Naarmate het ontstekingstijdstip beter wordt, gaat de motor makkelijker en sneller draaien.
ALs het stationair te hoog wordt moet je dat bijstellen. Ik denk dat deze motor een stationair regelklep heeft, dus dat ie het zelf probeert tot zekere hoogte, op beide brandstoffen. Met een schakelaartje bij de gasklep.
Eerste manier om het stationair dan omlaag te krijgen is de gasklep zelf controleren, of die niet te ver open staat. En daarna eventueel met de CO schroef, het mengsel armer maken. Ideaal doe je dat met een CO meter. Dat wordt een heel gedoe, misschien de moeite om een garage te vinden die met K jet vertrouwd is (zo veel weet ik er ook niet van). Ouwe Benzen vooral, AUdi's, VW's, en Volvo uiteraard.
Controleer ook bij 2500 rpm. EN dat dan voor beide brandstoffen, zodat ie beide zo goed als hetzelfde loopt, goed reageert op het gaspedaal en makkelijk start, warm en koud.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969