Berichten: 105
Topics: 42
Lid sinds: Oct 2017
Ik rij nu een jaar of twee met een M90 bak achter mijn B230FK met dogdish vliegwiel. Als de bak/olie warm is maakt de bak behoorlijk wat geluid tijdens uitrollen in 2e of 3e versnelling. Echt een soort geratel. Op turbobricks lees je dat er meer mensen zijn met deze klacht. Origineel is deze bak natuurlijk gecombineerd met een dubbelmassa vliegwiel, dat schijnt het geratel te dempen. Bak schakelt super verder. Ik heb al een keer dikkere olie geprobeerd, dan wordt het geluid duidelijk minder. Alleen het schakelen gaat natuurlijk ook zwaarder. Zijn er hier meer mensen met deze ervaring? Of een oplossing?
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Hoe zou dat moeten dan, bij uitrollen drijven de wielen de motor aan zeg maar, via de bak. Een Dual Mass Flywheel zit volgens mij in de categorie Harmonic Balancer, een fancy demper tegen trillingen binnen een frequentiegebied waar resonantie op zou kunnen treden, die je niet eens voelt als inzittende maar de motor wel.
Versnellingsbakken zijn constant mesh al sinds jaar en dag wat betekent dat alle tandwielsets (zelfs de achteruit in de M90) continu met elkaar in verbinding staan en geen plek hebben om te ratelen. Maar er zitten andere onderdelen genoeg in, een schakelvork, een synchromesh ring.
Lijkt me typisch een niet op de werkbank te reproduceren en niet op te lossen probleem.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 105
Topics: 42
Lid sinds: Oct 2017
Dit zegt ene Turbosteen (een Nederlander) op turbobricks:
My M90 (also with TTV and 850 clutch) rattles like crazy on deceleration. In winter it's almost not there, but in the summer the noise is there from the start. I blame the design of the M90, I'm researching to put in a heavier oil.
Hier wordt er ook veel over gechreven:
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=319388
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De M90 in onze 940 maakt nul geluid en toch had iemand er al probleemloos 550.000 km mee gereden in de originele opzet.
De wiki van de M90 meldt dat het dubbele vliegwiel bedoeld is om trillingen in de bak te voorkomen. AHa.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 105
Topics: 42
Lid sinds: Oct 2017
Precies. En dubbelmassa vliegwielen zijn zo goed als niet meer te krijgen voor de 940. En een 2e handse is uit de auto bijna niet te controleren op goede werking... Ik ga toch maar eens spelen met verschillende olie.
Berichten: 105
Topics: 42
Lid sinds: Oct 2017
Toen ik de bak onder de auto gebouwd heb, 2 jaar geleden heb ik een tijdje met orginele Volvo bakolie gereden. later las ik op de forums van monteurs, dat deze olie totaal niet de goede is voor een M90, maar echt alleen voor jongere volvo bakken. Maar het is voor volvo niet rendabel om aparte olie aan te bieden.
Voor mijn vakantie naar de Ardennen 4 weken terug heb ik er op aanraden van andere forums, Redline MTL ingegooid. Dit is een 75w80.
https://www.hoogstra-autosport.nl/en/pro...r-oil-mtl/
Zo goed als dezelfde viscositeit als orgineel Volvo. Dus had er niet heel veel vertrouwen in. In de heuvels tijdens uitrollen in de versnelling ook weer veel herrie. Maakt het rijden echt minder leuk. dus op vakantie vast 70w140 besteld (zo dun mogelijk koud, zo dik mogelijk warm) om bij te mengen. Het is er eigenlijk nog niet van gekomen om dit te doen.
Maaaaaaaaar! Nu heb ik ondertussen een goeie 750/1000km gereden met deze olie en de bak begint stiller te worden!!!! Ik woon omgeving Nijmegen, dus ik rij hier ook heuveltjes, ik kan dus goed vergelijken. dat dat zoveel kan schelen zeg! En terugschakelen naar 2 met koude bak, als een mes door de boter!
Ik ga nog proberen een klein beetje 70w140 bij te mengen, misschien 1/4 inhoud. Om hem nog iets stiller te maken. Zolang terugschakelen maar soepel blijft gaan.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Mooi toch, dat zelfhelende vermogen van Volvo onderdelen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.836
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Dat is nuttige feedback. Bedankt voor het delen.