Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voorstellen met de 240
#1
Hoi allemaal,

Ik ben Mark, kom uit Groningen en heb sinds kort een 240 uit '84 op m'n oprit staan.
Ik kwam er al achter dat de auto niet vreemd is op dit forum, al is het een mooi tijdje geleden dat er een update over geplaatst is.
In eerste instantie was ik een beetje aan het rondneuzen naar een Audi 100 met een 5 cilinder, maar waar ik al bang voor was, die zijn niet te betalen als je één zoekt die niet compleet uit elkaar hoeft..
Per toeval kwam ik via MP op deze, welke 3km bij me vandaan stond. Na een proefrit en een praatje besloten om hem over te nemen.

De 240 is door Johan destijds flink aangepakt, er ligt een B230FK in met een 16T turbo en nog een hele lijst aanpassingen. 
Ook heeft hij er destijds een schuifdak van een Twingo in gezet, heerlijk om van t zomer te toeren dus Cool


Er is nog wel werk aan de auto, maar dat maakt het juist leuk.
Technisch het blok nakijken en even frisse olie bougies etc
Riemen vervangen
Remmen upgraden, eind mei gaat de Volvo waarschijnlijk mee naar een weekendje Nürburgring en aangezien het toch vervangen moest worden meteen maar upgraden
Andere voorruit
Roest aanpakken, dit wordt een winter project denk ik

Ach en zo komen er steeds wel weer ideeën bij..

Goed eerst even wat foto's, dan wat vragen.. Big Grin

[Afbeelding: a20220129-115254.jpg]
Grill is hier nog mat zwart gedipt, inmiddels weer mooi chroom. Lijstjes om koplampen en knipperlichten moeten ook nog even weer terug chroom
[Afbeelding: a20220129-115327.jpg]

[Afbeelding: a20220129-115339.jpg]
Op de achtergrond m'n daily Blush
[Afbeelding: a20220129-115358.jpg]
Aandachtspunt, tevens 1 van de eerste dingen die ik gesloopt heb, de motorkapkabel. inmiddels al een nieuwe geplaatst en goed int vet Angel


Nu de vragen... 

Waar o waar kan ik het serienummer van het blok vinden, ga er van uit dat het vinden van onderdelen dan een stuk makkelijker wordt, aangezien dit blok uit een 740 of 940 komt en ik geen donorgegevens heb. Op de cilinderkop heb ik het volgende nummer gevonden: 1000530. Maar verder kom ik zo nog even niet..

Ik wil graag de remmen een upgrade geven, ik heb nu niet geventileerde remmen en vind het naast de performance ook mooier staan.
Heb al verschillende opties gezien maar de s60R/v70R remmen voorop en dan de standaard remmen van de 240 achterop zetten kwam ik net op het forum ook ergens tegen en lijkt me dan ook wel wat. Mocht iemand nog een ander idee hebben, ben ik natuurlijk één en al oor..

Waterpomp lekt wat, schijnt dat de pakking een veelvoorkomend probleem is, heeft iemand hier toevallig een onderdeel nummer van?
Antwoord
#2
Hoi, fijne versnellingsbak is dat. 1000530 is het gietnummer van de kop. Alle B230FK blokken met aanhangende versnellingsbak (M90) komen uit de 940 uit de laatste bouwjaren. Zoek een willekeurige 940 LPT van 95-98 op Marktplaats en gebruik dat kenteken.
Motornummer staat ongeveer onder het thermostaathuis, in het gietijzer.

Remmen: https://www.240turbo.com/volvo240bigbrakes.html maar de gewone geventileerde remmen meer dan uitstekend. De ongeventileerde ook natuurlijk (zelfde geremde oppervlak) maar ze koelen wat minder snel af. Misschien niet snel genoeg handig voor semi-race gebruik.

https://www.volvo340onderdelen.nl/nl/vol...78906.html

Meer chroom! En de oranje knipperlichten terug!
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Kijk, dat is duidelijk bedankt!
Had de site van 240turbo ookal gevonden en doorgenomen. 
Op Turbobricks forum kom ik weer berichten tegen dat upgraden totaal geen zin heeft, tenzij je als een maniak rijdt.. Nu mag ik graag sportief rijden, maar niet als een maniak Big Grin
Over dat "plan" ga ik dus nog even nadenken, had al een mooi setje R remmen gevonden maar die waren net verkocht helaas.

Nu zag ik op autodoc dat er ook geventileerde en geperforeerde schijven te krijgen zijn, dat geeft ook al een heel andere uitstraling.
Heb ik nog wel andere klauwen nodig, maar ook die zijn wel te krijgen via AD, dus is ook geen probleem..

Ik zal even een kenteken van MP gaan gebruiken voor t oliefilter etc, bedankt voor de tip
240 '84 - B230FK - 16T turbo - M90 versnellingsbak
Antwoord
#4
De oliefilters zijn al sinds 1961 dezelfde als op de B18, daar heb je geen kenteken voor nodig. Dat geldt voor heel veel Volvo onderdelen en ideeën, ze houden niet van veranderingen. Enige grote innovatie na 1993 is zuigerkoeling en de "round tooth timing belt" die twee keer langer meegaat dan de vierkante versie! En de M90 natuurlijk.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
mooie sedan, top die velgen ! veel plezier ermee.
Je bent nooit uitgesleuteld en geknutseld met een 240.
240 estate GLT 1993 project + 244 GL automatic 1982 Cool
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen V70 III 2.0 D3 philippehopman 0 91 31 August 2024, 17:43
Laatste bericht: philippehopman
  Even voorstellen Didier911 0 297 2 July 2024, 21:33
Laatste bericht: Didier911
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 478 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen Jort 3 600 3 May 2024, 08:24
Laatste bericht: henqui
  Voorstellen _gijs_ _gijs_ 4 621 25 April 2024, 06:31
Laatste bericht: _gijs_
  Voorstellen: '83 Big Nose Kogelman 52 11.452 3 April 2024, 19:41
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 3.610 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 557 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Even voorstellen IJzeren_Sjaak 5 2.126 8 October 2022, 17:03
Laatste bericht: Marc1970
  Even voorstellen 940 2.3 i.c. Malmö '96 aut JanO 3 1.668 26 July 2022, 20:27
Laatste bericht: JanO

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)