Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
16 November 2021, 20:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 November 2021, 21:15 door BartJu.)
In de media (Nu.nl), een vraag die ik (we?) me (ons?) wel eens eerder gesteld heb:
https://www.nu.nl/auto/6167610/verdwijne...beeld.html
Spoiler alert:
Het antwoord is niet eenduidig, zoals te verwachten was.
Genoemde synthetische brandstoffen zijn (nu) nog veel te duur, dat gaat het gebruik in ieder geval wel terugdringen.
Wat is jullie visie op dit onderwerp.
Nadere info bij mijn 'te duur' opmerking:
20 liter Ecomaxx voor E 71.00.
Verschil met de benzine bij de pomp is dus zelfs met huidige prijzen wel fors. (3.55 tegen ca 2.15 per liter.
Wellicht te overwegen vor een motorfiets, maar de tank van de V240 vullen levert ook een rekening van E240 op.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik zie nu al bijna geen rijdende oldtimers meer, op de snelweg. Te onhandig, beslagen ramen, herrie, ouwe auto's passen niet meer in de effe dit effe dat lifestyle.
Ouwe auto's zullen nog meer in de evenement sfeer terecht komen, net als SOlexen en stoomlocomotieven vermoed ik. Ik denk nog gewoon op benzine, want dat ruikt zo lekker nostalgisch.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ik denk dat het verhaal van Marc wel aardig overeenkomt met de werkelijkheid.
Die 4 zinnen bevatten meer inhoud dat dat hele flutartikel dat voor de clicks geschreven lijkt.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
17 November 2021, 13:43
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 November 2021, 13:47 door Marc1970.)
Haha dank je. Ik ga het nooit ver schoppen als content schrijver vermoed ik.
Net als die Ecomaxx als BIO trouwens, hun 'eco' staat voor economisch. ALs er iemand nou s synthetische benzine ging maken onderaan een rijtje windmolens (groene waterstof aan atmosferische CO2), daar zou ik wel een literprijs van willen weten.
Oh, hoppa, 5 euro per kilo C1-C70 mix, nog wel ff raffineren tot C4-C12 benzine graag:
https://www.sciencedirect.com/science/ar...2021000548
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Ja, Marcs analyse is waarschijnlijk wel correct.
Daf en eend zie je vooral rijden onder name als Dafje-uit en In-mijn-eendje voor groepsuitjes, teabuilding, bedrijfsfeesten.
Leuk voor de nostalgie en als activiteit, zo'n inefficiente CO2 uitstoter is, net als a open-haarden en (houtskool)BBQs: milieudelicten en ongezond, maar wel leuk, voor af en toe.
Behalve het gebrek aan comfort en gemak en de effe-dit-effe-dat lijfstijl, helpen het meestal hogere verbruik en de hoge brandstofprijzen ook niet, net als de 130 op de snelweg.
Zelfs met mijn 245 en 340 is dat minder relaxt, die zijn gemaakt in de tijd dat het altijd en overal 100 was.
Zoals George W Bush al zei: Voorspellen is moeilijk, zeker van de toekomst...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 418
Topics: 83
Lid sinds: Oct 2009
Ik rij dus eigenlijk altijd in mijn volvo 144 of citroen DS. Inderdaad minder comfortabel dan een moderne auto maar dat vind ik dus niet echt erg. Daarbij mogen we nu overdag maar 100 en dan rijdt het prima. Wat betreft de brandstof, we zien wel wat het wordt, ik merk wel dat gas minder goed verkrijgbaar is. Dit wordt deels veroorzaakt door dat een hoop stations nu onbemand zijn en die mogen geen gas verkopen.