Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
19 August 2021, 20:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 August 2021, 20:04 door BartJu.)
Ja, 30 jaar, geheel in lijn met de EU definitie van historisch voertuig, in lijn met de NL-definitie van oldtimer als het op APK aankomt. Niet wat betreft MRB of milieuzones uiteraard (dat is in NL wel weer 40). Dus een 245 op diesel uit 1980 mag in NL in elke milieuzone gewoon rijden. Hoe consequent wil jet het hebben...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 25
Topics: 6
Lid sinds: May 2020
19 August 2021, 20:08
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 August 2021, 20:08 door EliasL.)
Over die milieuzones gesproken, die 30 jaar regeling werkt volgensmij toch net wat anders. Deze vakantie met de 240 naar Berlijn gegaan vandaar dat ik me er even in verdiept heb. Een Volvo 240 is inderdaad 30 jaar oud dus zou het volgens Duitse begrippen een oldtimer zijn, maar het is in Nederland pas vanaf 40 jaar een oldtimer. Het probleem hiermee is dat de auto in het land van herkomst ook een oldtimer moet zijn, en dat is die in Nederland dus niet. Vandaar dat die regeling dan niet op gaat. Sowieso kan je geen umweltzone sticker aanvragen voor een 240 van voor 1993. Mijn ervaring is echter wel dat er zeer weinig op gecontroleerd wordt.
Oh zie net dat Bartju het hier al over heeft..
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
20 August 2021, 10:34
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 August 2021, 11:03 door Grey240Polar.)
(19 August 2021, 20:08)EliasL schreef: Sowieso kan je geen umweltzone sticker aanvragen voor een 240 van voor 1993. Mijn ervaring is echter wel dat er zeer weinig op gecontroleerd wordt.
Deze stelling klopt niet, ik heb voor mijn 1992'er 245 nl. een Umweltzonesticker.
Een benzineauto van vóór 1-1-1993 komt in aanmerking voor de groene 4 in Duitsland mits hij is voorzien van een geregelde katalysator.
Mijn "240 POLAR U9" die in januari 1992 op kenteken werd gezet voldoet gewoon. Die "U9" is de sleutel. Gezien de leeftijd van < 30 jaar heb ik toch maar zo'n sticker besteld, voor 2 min. achter de PC en de prijs van een kratje bier ga ik liever met een relaxt gevoel zo'n zone in, ook al is het risico op een boete van €80 maar klein.
Of jouw 240 in aanmerking komt kun je trouwens zelf eenvoudig controleren via deze link naar TüV Nederland a.d.h.v. je kenteken en meldcode.
Bron.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
(19 August 2021, 20:08)EliasL schreef: Over die milieuzones gesproken, die 30 jaar regeling werkt volgensmij toch net wat anders. Deze vakantie met de 240 naar Berlijn gegaan vandaar dat ik me er even in verdiept heb. Een Volvo 240 is inderdaad 30 jaar oud dus zou het volgens Duitse begrippen een oldtimer zijn, maar het is in Nederland pas vanaf 40 jaar een oldtimer. Het probleem hiermee is dat de auto in het land van herkomst ook een oldtimer moet zijn, en dat is die in Nederland dus niet. Vandaar dat die regeling dan niet op gaat. Sowieso kan je geen umweltzone sticker aanvragen voor een 240 van voor 1993. Mijn ervaring is echter wel dat er zeer weinig op gecontroleerd wordt.
Oh zie net dat Bartju het hier al over heeft.. In D kun je een H-Kennzeichen aanvragen voor auto's ouder dan 30 jaar. Er zitten behalve die 30 jaar, naar ik meen nog een aantal criteria aan, ook met bterekking tot originaliteit. Er is dus een duidelijke definitie van.
NL heeft geen harde definitie van oldtimer, er zijn grenzen bij :
15 jaar (schorsingstarieven en zogenoemde youngtimer regeling voor zakelijk rijden),
30 jaar (APK interval),
40 jaar (belasting en milieuzones NL) en
50 (APK-verplichting, in wording is/was vast op 1960).
Dan nog de
1977/78 grens voor blauwe platen mogen voeren, en
1986/1987 gresn voor overgangsregeling MRB.
Zo ver ik weet wordt echter nergens 'oldtimer' gedefinieerd.
Maar volgens de ANWB (zie boven) hanteert D dus de D definitie van 30 jaar, wel zorgen dat je bewijs beschikbaar/toonbaar hebt.
Voor jonger zul je dus inderdaad een sticker moeten aanschaffen. Overigens kun je in principe voor ALLE auto's een sticker aanschaffen. Alleen is die voor sommige versies dus rood van kleur en is het dus een teken dat je juist geweerd moet worden. Geen toegevoegde waarde dus (en wordt daarom ook niet altijd aangeboden.
Maar terug naar de aanschaftips, in samenvatting dus:
- een nieuwere jaargang heeft dus (technische en praktische) voordelen. Een oudere belastingvoordeel (vooral relevant op LPG, aangezien voordeel van G3 formeel niet kan op 200 serie), maar vaak ook een prijs-nadeel dat dat weer teniet doet. Persoonlijke keuze en mogelijk wat rekenwerk dus.
- handbak/automaat is vooral een persoonlijke keuze: automaat kost je motorvermogen, en rijdt relaxt. Handbak is pittiger en meer werken.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
20 August 2021, 19:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 August 2021, 09:57 door Grey240Polar.)
(20 August 2021, 12:02)BartJu schreef: Overigens kun je in principe voor ALLE auto's een sticker aanschaffen. Alleen is die voor sommige versies dus rood van kleur en is het dus een teken dat je juist geweerd moet worden. Geen toegevoegde waarde dus (en wordt daarom ook niet altijd aangeboden.
Maar terug naar de aanschaftips, in samenvatting dus:
- een nieuwere jaargang heeft dus (technische en praktische) voordelen. Een oudere belastingvoordeel (vooral relevant op LPG, aangezien voordeel van G3 formeel niet kan op 200 serie), maar vaak ook een prijs-nadeel dat dat weer teniet doet. Persoonlijke keuze en mogelijk wat rekenwerk dus.
- handbak/automaat is vooral een persoonlijke keuze: automaat kost je motorvermogen, en rijdt relaxt. Handbak is pittiger en meer werken.
Voor ALLE auto's die een Duitse milieuzone in gaan is een sticker vereist, hoe oud of jong die ook is. De normen voor Franse en Belgische zones zijn strenger, daar hoef je met deze oude Volvo's gewoon niet meer te komen.
De Duitse zones zijn wel makkelijker: geldt voor iedereen en permanent. In Frankrijk kunnen de zones op bepaalde tijdstippen gelden of bij hoge gemeten luchtvervuiling en in België kun je tegen betaling een x-aantal keer met een vervuilend voertuig de zones in. En e.e.a. is nog aan verandering onderhevig.
Ik heb vandaag nog eens onder mijn 245 gelegen om de roestvorming te inspecteren en ben vervolgens met het lasapparaat aan de gang geweest. Ook al is het een van de jongste exemplaren, roest is geen vreemde van een 240. Ik kreeg een half jaar geleden nog complimenten van de keurmeesters dat ik een bijzonder harde 245 had, maar dat zegt dus ook niet alles.
Als je een 245 als hobby/dagelijkse auto willt, dan kan dat nog steeds. Ik zou bij de aanschaf wel een degelijke inspectie doen of laten doen, en bij voorkeur op een brug en met iemand erbij die de zwakke punten weet te vinden.
Maar als je eenmaal een goede 245 op de kop hebt weten te tikken, dan zijn het fijne auto's om te rijden en behoorlijk duurzaam ook. Je kunt voor het milieu beter 20-30-40 jaar met dezelfde auto doen dan elke 2-3 jaar een nieuwe kopen. Voor het maken van een nieuwe auto is nl. ook best wel wat aan miliieuvervuiling nodig voordat die van ijzerts en ruwe olie tot een complete auto is gemaakt.
Sleutelen aan deze auto's is ook niet bijzonder gecompliceerd. En wat deze Volvo's gemeen hebben met Land Rovers is dat er nog relatief veel van rondrijden. Je ziet onderhand vaker een 240 dan een Ford Escort/Sierra of Opel Kadett/Rekord rijden, terwijl die destijds toch heel wat talrijker waren.
Mijn advies blijft: nu een zo goed mogelijk exemplaar kopen in je budget, desnoods belastingplichtig, is de goedkoopste maar vooral ook de fijnste optie. Niks is vervelender dan er later achter komen dat je een "banaan" gekocht hebt.
Hier een videootje van iemand die de verkeerde keuze heeft gemaakt (dit is m.i. wel een extreem voorbeeld).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 27
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2021
Ah, fijne racties!
Prettig om te lezen.
Ik zal tzt de Discovery verkopen en hiervoor de 245 gaan rijden.
Liefst wil ik eerst de 245 kopen en die in order (laten) maken.
Mijn wensen lijst: (niet lachen ;-))
- belasting vrij
- LPG
- 3e driepuntsgordel op de achterbank (laten maken)
- Airco (in laten bouwen)
Budget? 8000 eurootjes?
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Waarom denk je dat we gaan lachen?
3puntsgordels zittten er altijd in, ook achter. Volvo is dan ook de uitvinder hiervan. Het zijn er twee stuks dan, midden is wel een heupgordel.
LPG zit er vaak al in, of niet (meer). Maar kan natuurlijk (weer) ingebouwd.
En belastingvrij is airco schaars, maar kan ook dan wel ingebouwd.
Er kan wat spanning zitten tussen budget en belastingvrij, zeker als je LPG en airco inbouw ook meetelt.
Anderzijds, er mocht werk aan zitten toch? Dus dat verruimd de keuze ook weer.
Daarnaast speelt de factor tijd/haast mee. Hoe geduldig kun of wil je zijn.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nou die zijn er even niet. ALs je er airco in wilt, zou je een oogje op de States kunnen gaan houden. In de nu-belastingvrije-jaren werden er vrij weinig 240's verkocht en nog minder met airco. In California wel.
Zoiets (maar al verkocht voor 10.000US) , met B21ET, een beetje vermogen is wel handig om de airco ook op gang te houden: https://bringatrailer.com/listing/1982-volvo-245-glt-3/
Of je koopt een benzine Superpolar met alles erop en eraan en van het geld wat je bespaart betaal je een jaar of 5 het verschil in wegenbelasting. Daarna rijden we allemaal op waterstof.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 27
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2021
27 August 2021, 08:32
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 August 2021, 08:37 door Bacchus.)
(26 August 2021, 18:13)Marc1970 schreef: Nou die zijn er even niet. ALs je er airco in wilt, zou je een oogje op de States kunnen gaan houden. In de nu-belastingvrije-jaren werden er vrij weinig 240's verkocht en nog minder met airco. In California wel.
Zoiets (maar al verkocht voor 10.000US) , met B21ET, een beetje vermogen is wel handig om de airco ook op gang te houden: https://bringatrailer.com/listing/1982-volvo-245-glt-3/
Of je koopt een benzine Superpolar met alles erop en eraan en van het geld wat je bespaart betaal je een jaar of 5 het verschil in wegenbelasting. Daarna rijden we allemaal op waterstof.
Dat is een mooie auto.
Maar 10k in USD en dan nog naar NL krijgen. Dan is aftermarket airco inbouwen makkelijker, denk ik.
Een Superpolar is ook best atractief... maar ik vind het 70-er jaren model met de ronde voorlampen en de dunne streep achterlichten eigenlijk het mooiste.
In mijn studietijd een Land Rover Series 2a uit 1965 gereden, en een oude auto is toch ook een belevenis en elke rit een overwinning ofzo. Meer dan met een Superpolar in elk geval.
Ik heb een tweeling van 6 en een dame van 10. Die moeten wel nog een tijdje veilig op de achterbank wonen. Gaat dat wel?
(26 August 2021, 15:30)BartJu schreef: Waarom denk je dat we gaan lachen?
3puntsgordels zittten er altijd in, ook achter. Volvo is dan ook de uitvinder hiervan. Het zijn er twee stuks dan, midden is wel een heupgordel.
LPG zit er vaak al in, of niet (meer). Maar kan natuurlijk (weer) ingebouwd.
En belastingvrij is airco schaars, maar kan ook dan wel ingebouwd.
Er kan wat spanning zitten tussen budget en belastingvrij, zeker als je LPG en airco inbouw ook meetelt.
Anderzijds, er mocht werk aan zitten toch? Dus dat verruimd de keuze ook weer.
Daarnaast speelt de factor tijd/haast mee. Hoe geduldig kun of wil je zijn.
Lachen omdat ik iets wil, wat nauwelijks bestaat? Maar lachen is gezond, dus!
Ik heb tweeling boys van 6 en een dochter van 10. Die moeten wel nog een tijdje veilig op de achterbank wonen.
Mijn vrouw weigert een kind aan te wijzen waar ze het minst van houdt, die dan in de heupgordel moet... ... vandaar de eis van de derde driepuntsgorldel in het midden. Is het vaker gedaan??
En 3 hoofdsteunen??
Het valt me op dat de beenruimte achter ook echt wel een beetje minimaal is...?
Groet
Bart
Berichten: 2.836
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Definieer veilig.
Volvo 240 safety features:
Esp: nee
Abs: nee
Kreukelzones waar een hedendaagse Fiat Panda gehakt van maakt: ja
Dunne ballonbandjes met bijbehorende wegligging en remweg: ja
Airbags: nee
En dan is dat voor z’n tijd een veilige auto…
Als veiligheid echt een dingetje is, dan is et niet je auto. Voor mij de reden de 240 als hobby-auto aan te houden en de kindjes te vervoeren in een modern stukje techniek.
|