Berichten: 78
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2009
hallo,
wat voor een lasapparaten gebruiken jullie om aan de volvo te lassen?
Ik ben op zoek naar een geschikt mig/mag apparaat en zat te denken aan Kemppi? iemand ervaring?
En hoeveel ampere moet hij ongeveer zijn? en hoeveel Volt? 220? 0f 380?
Hoor graag jullie ervaringen
Julius
Berichten: 1.170
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Heb een Esab LKA 150 ooit tweedehands gekocht omdat m'n vader dat type had en me dat prima beviel.
Toen het slangenpakket versleten raakte nog even gekeken naar een Quality Jop 160, maar toch maar gekozen om in de Esab te investeren (
zie blogpostst) en er zelf een euroconnector op te zetten en een nieuw slangenpakket eraan en gaan. Is gewoon op 220V.
Dit bij gebrek aan 380V (heb ik nu wel en men zegt dat dat stabieler last, dus wellicht switch ik nog een keer).
Dan koop ik wel weer een A-merk zoals Esab.
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
http://www.reonlas.nl/?page_id=18&pr=20506
Zoals door Lars opgemerkt. Met 220Volt en 150 Amp prima werk. Ik heb vlgs mij deze re-on al 15 jaar in gebruik.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik heb een Cebora 155 230V met Stargon C15, allerlei mee gelast ook zwaardere constructies. Kemppi Lorch e.d. zijn geweldig en overkill voor simpele autoplaat, onnodig veel geld voor dingen die je niet nodig hebt. Je wilt een goede traploos instelbare draadtoevoer, niet een waterdichte die je 60 cm kan laten vallen.
Kweenie hoever de gevulde draad technologie is maar het gedoe met gasflessen is gedoe. Ze zijn zwaar, wiebelig, gaan leeg, en weer duur.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 959
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Kemppi 150A 230v. Prima apparaat, aanrader. Kom er mee tot 5mm maar dan zit ik wel op de grens. Als je veel constructie wilt gaan lassen zou ik voor een 380v machine gaan.
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Marc1970 schreef:Kweenie hoever de gevulde draad technologie is maar het gedoe met gasflessen is gedoe. Ze zijn zwaar, wiebelig, gaan leeg, en weer duur.
Kan dat tegenwoordig zonder gas op hetzelfde apparaat? Moet binnenkort de fles vullen en zal wel gekeurd moeten worden. In plaats daarvan is gevuld draad geschikt voor 0,6 - 0,8 mm draad misschien een goede optie.
Edit: Als ik op flux-core gevulde draden google kom ik nu niet bepaald goede resultaten tegen met een 0,9 mm draad wat bij max 80 amp ofzoiets mag worden gebruikt.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 135
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2010
Gasgevuld draad is geen aanrader als je mooi wilt lassen. Voor een beetje bakwerk is het prima.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Hilgert schreef:Gasgevuld draad is geen aanrader als je mooi wilt lassen. Voor een beetje bakwerk is het prima.
het werd mij ook afgeraden ja..
Berichten: 33
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2009
Cebora 155, 220 Volt, bevalt prima.
Een hobby is leuker met gelijkgestemden.
Berichten: 116
Topics: 13
Lid sinds: Jun 2012
22 January 2014, 22:04
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 January 2014, 22:16 door martin_b.)
Ik heb ook de Cebora 155. Perfecte machine voor restauratie.
Gewoon fles van 10L erbij nemen.
De 155 Ampere versie is volgens mij niet meer leverbaar en vervangen door een 160 Ampere.
Begin NOOIT aan de gevulde draad.
Daar verziek je het laswerk mee.
En als je toch een lasbak wil aanschaffen, neem dan ook meteen een ponstang en een verzettang mee.
Daar ga je heel veel plezier van krijgen als het gaat om dorpel werk etc. (proplassen)
Ik heb zelf de Tama Senior. (
http://www.laskar.nl/product.php?pagina_id=35189)
Demo:
http://www.youtube.com/watch?v=4PliEZYXYuo
Overigens wat betreft eigendomsfles:
Deze ruil je altijd om inclusief keuring. Ook al is de datum 10 jaar verlopen.
Maakt helemaal niets uit.
Volvo 244 GLE - Volvo 940 Estate