Berichten: 247
Topics: 72
Lid sinds: Oct 2006
ik heb een 245 uit 1978 zonder stuurbekrachtiging .
Nu wil ik binnenkort nieuwe bussen en fusee's plaatsen aan de voorzijde en gelijk stuurbekrachtiging plaatsen.
Alleen ik zie dat er verschillende onderste fusee's te koop zijn: fusee voor zonder- en met stuurbekrachtiging.
Die fusee's bedoeld voor st.bekrachtiging hebben ook een klein knikje in het model.
Wat is wijsheid en welke zal ik bestellen?
Berichten: 203
Topics: 43
Lid sinds: Jun 2013
(17 June 2020, 21:43)gydomatra schreef: ik heb een 245 uit 1978 zonder stuurbekrachtiging .
Nu wil ik binnenkort nieuwe bussen en fusee's plaatsen aan de voorzijde en gelijk stuurbekrachtiging plaatsen.
Alleen ik zie dat er verschillende onderste fusee's te koop zijn: fusee voor zonder- en met stuurbekrachtiging.
Die fusee's bedoeld voor st.bekrachtiging hebben ook een klein knikje in het model.
Wat is wijsheid en welke zal ik bestellen?
Als je er meteen een bekrachtigd stuurhuis in zet zou ik ook meteen de fusee's met t knikje plaatsen. Anders moet je later nog een keer de boel uitlijnen.
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Die met t knikje geven één graad meer balhoofdhoek (waarom bedenkt Volvo zulke onnozelheden) met een iets betere rechtuit-rijstand en iets meer weerstand in het stuur. Dus, handgestuurd heeft een groter stuur en de rechte fusees en andersom.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 247
Topics: 72
Lid sinds: Oct 2006
Dank voor de reacties. Ik ga de knik fusee's bestellen.
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
(18 June 2020, 09:06)Marc1970 schreef: Die met t knikje geven één graad meer balhoofdhoek (waarom bedenkt Volvo zulke onnozelheden) met een iets betere rechtuit-rijstand en iets meer weerstand in het stuur. Dus, handgestuurd heeft een groter stuur en de rechte fusees en andersom.
Bedenk wel dat je aan het stuur-formaat niet betrouwbaar kunt zien of er sturbekrachtiging in zit of niet.
Mijn 1976er heeft een fors stuur, maar ook (origineel) stuurbekrachtiging. Fusees durf ik niet zo te zeggen, daar let ik niet zo vaak op....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat van het grotere stuur heb ik half ergens gelezen ooit en ik vond het zo grappig dat ik het onthouden heb, maar het zou misschien eerder een kwestie van bouwjaar en zo kunnen zijn, de stuurgrootte.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 203
Topics: 43
Lid sinds: Jun 2013
klopt, de sturen (in ieder geval van de 70's 240's) gaan op bouwjaar. 1974 tot vroeg in 1976 heeft het eerste type (die dacht ik in de laatste 140 serie zaten) 76 tot medio 78 heeft een dun groot stuur met een iets andere kern dan 1e type. en vanaf eind 78 is het stuur ietsje kleiner met een dikkere rand. Halverwege de jaren 80 werd het stuur nog iets dikker en kleiner.
Stuurbekrachtiging is er natuurlijk zo ingezet, en het stuur zal niet automatisch mee gewisseld worden. Ik vind het zelf heerlijk soepel sturen het oude dunne stuur icm stuurbekrachtiging.
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***