Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Ik wil het stuur losmaken om het weer recht te zetten.
Maar dan moet eerst het claxon-deel in het midden los.
Hoe doe je dit? Haynes zegt gewoon sideways induwen en het softe deel weghalen. Maar mijn 76er heeft geen soft deel, en aan 43 jaar oud plastic gaan trekken is niet zonder risico's, weet ik uit ervaring.
Hoe haal je dat deel er dus af zonder de plastic delen te breken?
Gewoon brute kracht? Waar dan de kracht te zetten?
Zijn er palletjes, lipjes, haakjes? Zo ja waar?
Bij voorbaat dank!
Plaatje met het stuur er op, er zijn er immers meerdere.
PS: ik heb het ooit los gehad om de plastic kuip aan achterzijde van stuur te vervangen (ook oud bros kunststof), ik heb toen dus kennelijk het stuur verkeerd terug geplaatst. Dus uitlijnen is zeer waarschijnlijk niet nodig.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Vandaag niemand hier die kan bevestigen dat het harde plastic deel gewoon van de rest los getrokken moet worden, of waar de kracht gezet dient te worden?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 680
Topics: 110
Lid sinds: Apr 2012
Neem aan dat deze op een bepaalde manier geklikt zit net zoals bij de latere types.
Dan heb je een centrale moer die kan je dan loshalen vrij simpel te doen.
Kan zijn dat het stuur wat vast zit door stof vetresten van de afgelopen 43 jaar dus beetje brute kracht is wel nodig.
Is als het goed is een 27.
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Dank voor je reactie!
Ik maak ook die aanname bij eerste stap, maar wil graag meer info.
De rest zoals je beschrijft verwacht ik wel uit te komen.
Mar juist die eerste stap dus, loshalen claxon cover.
Is het schuiven,trekken, duwen, palletjes ergens?
Ik ben wat huiverig om de kracht te veel of verkeerd te zetten en weer op zoek te moeten naar vervangende delen...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 680
Topics: 110
Lid sinds: Apr 2012
Ja snap ik.
Zeker omdat het een vroeg model 240 is.
Dan is onderdelen zoeken zeer lastig.
Maar zie nergens een andere vorm van bevestiging zo op de foto.
Dus neem aan dat het gewoon hetzelfde principe is.
Gewoon de tijd nemen ook al duurt het een uur nou en.
Maar als het dan heel blijft is het dat wel waard zou ik dan vinden ...
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Zo te zien bij Haynes zit het middenstuk op de hoeken vastgeplopt op vier dopjes. Ik zou niet net als hunnie met een schroevendraaier er achter gaan peuteren. Hoek voor hoek beetpakken en recht naar je toe los trekken. Heel misschien een breed plamuurmes erachter als extra hefboom gebruiken.
Hier een foto vd achterkant: https://www.ebay.com/itm/Early-Volvo-240..._cvip=true
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
6 April 2019, 21:36
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 April 2019, 21:38 door BartJu.)
Dank voor je reactie Marc!
Voor de archivering even screenshot gemaakt van foto in je link.
Het lijkt of ie OF met d veren moet klemmen, of met het blok in het midden.
Dat moet te voelen zijn. Binnenkort eens proberen dus.
PS: mocht het plastic het dan toch nog begeven, dan scheelt het me in ieder geval een hoop zoekwerk naar vervanging....(maar hopelijk niet nodig).
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
Ik denk ook het middelste nokje (heb hetzelfde euvel dus let goed op )
Als je een lange sterke strip via de rechterkant eronder duwt naar het midden, is er het minst risico dat er bedrading wordt beschadigd.
Zo ga ik het i.i.g. proberen.
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
8 April 2019, 09:42
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 April 2019, 09:48 door Marc1970.)
Hier een beschrijving met foto's: https://www.autozone.com/repairguides/Vo...528006446f
Toch een ingewikkelde puzzel, met maar twee of drie stukjes. Op de eBay foto staan dan twee delen die op elkaar liggen, het foamkussen en de contactplaat vd claxon. Of en zo ja hoe die twee delen aan elkaar zitten, is niet te zien. Het kan ook nog dat de Autozone versie een luxere is met een boven en onderplaat, en de jouwe een simpele met twee delen aan elkaar geplakt.
Die nok in het midden vd contactplaat is om de afstand tot de stuurwielmoer te overbruggen, zodat je het midden van de claxon niet het stuur in kan slaan als je echt woedend op je stuur zit te bonken (overbodig natuurlijk Volvo rijders behouden altijd hun cool).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Nou, ik heb de cover eraf, en in een deel, geen schade.
Hoe zit het het dus vast?
Nou, in de 4 veren zitten opstaande randjes, rondjes, cylindertjes.
Deze vallen om de ronde delen die om de boutjes zitten. De boutjes zijn die waarmee de achterzijde van het stuur vastzit.
Plaatjes:
Het klemdeel aan het stuur in meer detail:
Het is dus inderdaad met voldoende kracht lostrekken, hierbij kun je wel op stuur, maar uiteraard niet op de achterkap van het stuur tegendruk zetten.
OP naar de volgende fase: het stuur loskrijgen. De moer is los, maar er zit nog geen beweging in het stuur (behalve rotatie) . Vannacht mag de WD40 nog wat inwerken...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
|