Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
16 February 2019, 10:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 February 2019, 10:55 door Nicolaas H.)
Soms zit je met iets simpels te hannesen. Ik kom er maar niet uit. In mijn handschoenenkastje zitten zeven bevestigingsgaten aan de voorzijde die eenvoudig bereikbaar zijn als het deurtje open staat. Geen probleem maar er zitten ook twee gaten aan de onderzijde bij de scharnieren, waar ik met een schroevendraaier niet bij kan. De schroefjes zaten er vóór de demontage met twee slagjes losjes ingedraaid maar ik wil ze er wel weer stevig indraaien. Ik vermoed dat het frontje er dan af moet ...
Maar hoe dan?
Wie het weet mag het zeggen.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De 'bogen' eraf halen schijnt genoeg ruimte geven. Anders de haakse schroevedraaier.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
16 February 2019, 16:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 February 2019, 16:54 door Nicolaas H.)
Haakse schroeverdraaier heb ik [ooit aangeschaft door jouw tip trouwens] maar ik krijg het er niet goed tussen om kracht te zetten.
Ik heb ook al naar die bogen zitten loeren maar hoe dat te doen zonder ze kapot te maken is mij nog niet duidelijk. ; )
![[Afbeelding: 33237548658_632c9a5549_b.jpg]](https://c2.staticflickr.com/8/7891/33237548658_632c9a5549_b.jpg)
Zoals beloofd ...
Ik heb nog een vraag over de kachel. Onder de kachel komt een slang uit de tunnel (zie foto). Ik weet niet waar ik die op aan moet sluiten. Ik weet zelfs niet of deze ooit ergens op aangesloten is geweest. Wie weet het?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
16 February 2019, 17:10
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 February 2019, 17:25 door Marc1970.)
Wat een ruimte ineens! Die slang is een noodafvoer, zit een tuitje onderin de kachelbehuizing. Zo werkt het moeilijk, je zet de slang aan de tuut, en dan zet je het hele ding op zn plek.
Hele jaargangen hebben het zonder die onderste twee schroefjes gedaan. Dat bogen idee heb ik van brickboard, ik zie in mijn auto niet hoe dat gedaan kan worden maar misschien gaat het makkelijker met het kastje uit de auto?
Ik zie wel wat die twee schroefjes toevoegen, het deurtje hangt zonder die twee toch wat slapjes aan het kastje.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
OK heb tuitje gevonden! Slang gaat er alleen met geen mogelijkheid uit. Ga het gewoon even proberen zo.
Die honderden draden ... Niet fijn. Ik ben benieuwd of ik alles in de juiste volgorde weer terug kan monteren.
Wat wel weer fijn is dat ik nu overal goed bij kan, bijvoorbeeld bij de afstelling van het remlicht. Mijn remlicht lichtte nogal laat op. Ik kon er nooit bij komen maar nu vrij eenvoudig klusje. Hoewel ik de stelschroef niet los kreeg was het vrij eenvoudig om de beugel waarin de schakelaar hangt een beetje naar achteren te buigen zodat de stift eerder uit de schakelaar komt en de achterlichtjes eerder oplichten.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
22 February 2019, 12:50
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 March 2019, 11:47 door Nicolaas H.)
(16 February 2019, 15:19)Marc1970 schreef: De 'bogen' eraf halen schijnt genoeg ruimte geven. Anders de haakse schroevedraaier.
Ik ben erachter ... Ik was deze tip nog nergens tegengekomen dus misschien heeft het forum er iets aan. Je kunt de scharnierpennetjes inspuiten met WD-40 en ze er dan met een dreveltje of flinke spijker uittikken.
Daarna het kleploze kastje [de boogjes kunnen er nu ook uitgemanoeuvreerd worden] eerst lekker vastzetten om daarna de klep er weer in te tikken.
Wat heerlijk!
PS Je moet wel eerst de stijl van het frame [links naast het handschoenenkastje] even loshalen. [Twee schroefboutjes boven en één bout beneden].
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Ik kwam er trouwens achter dat de aansluiting van de remlichten [inclusief derde remlicht] op het rempedaal wat slordig gedaan is. Ik moet vijf kabeltjes op hetzelfde punt aansluiten. Hoe krijg ik dat
netjes en
veilig gedaan?
Ik gebruik in huis onderstaande lasklemmen [maar dan met meer aansluitmogelijkheden]. Is dat in de auto ook goed bruikbaar of is er een betere oplossing voor auto's?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 718
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
(23 February 2019, 22:09)Nicolaas H schreef: Ik kwam er trouwens achter dat de aansluiting van de remlichten [inclusief derde remlicht] op het rempedaal wat slordig gedaan is. Ik moet vijf kabeltjes op hetzelfde punt aansluiten. Hoe krijg ik dat netjes en veilig gedaan?
Ik gebruik in huis onderstaande lasklemmen [maar dan met meer aansluitmogelijkheden]. Is dat in de auto ook goed bruikbaar of is er een betere oplossing voor auto's?
![[Afbeelding: wago-221-lasklem-4154710.jpg]](https://www.elektrototaalmarkt.nl/media/catalog/product/cache/6b1c09900b407c50fce2db5e66ebc123/w/a/wago-221-lasklem-4154710.jpg)
Op zich wel een goed systeem denk ik echter zou je de draden moeten vertinnen maar worden ze dan net zo dik als de dunste 220 draad (schakel draad) het moet wel goed blijven zitten natuurlijk. Ik ben een voorstander van solderen en krimpkous. Al die stekkers geeft op den duur toch problemen
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
24 February 2019, 11:55
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 February 2019, 11:57 door Nicolaas H.)
Het is juist wel goed dat de draden wat dikker worden. Ik dacht er twee in elke klemmetje te steken [er moet ook een draadje naar de schakelaar zelf].
Steeds twee kabeltjes in elkaar vlechten en dan ik een klem. Per twee kabeltjes aan elkaar solderen ga ik zeker doen.
Ik lees dat de klemmetjes behalve voor installatiekabel ook geschikt zijn voor patchkabels.
(23 February 2019, 22:32)RM schreef: (23 February 2019, 22:09)Nicolaas H schreef: Ik kwam er trouwens achter dat de aansluiting van de remlichten [inclusief derde remlicht] op het rempedaal wat slordig gedaan is. Ik moet vijf kabeltjes op hetzelfde punt aansluiten. Hoe krijg ik dat netjes en veilig gedaan?
Ik gebruik in huis onderstaande lasklemmen [maar dan met meer aansluitmogelijkheden]. Is dat in de auto ook goed bruikbaar of is er een betere oplossing voor auto's?
![[Afbeelding: wago-221-lasklem-4154710.jpg]](https://www.elektrototaalmarkt.nl/media/catalog/product/cache/6b1c09900b407c50fce2db5e66ebc123/w/a/wago-221-lasklem-4154710.jpg)
Op zich wel een goed systeem denk ik echter zou je de draden moeten vertinnen maar worden ze dan net zo dik als de dunste 220 draad (schakel draad) het moet wel goed blijven zitten natuurlijk. Ik ben een voorstander van solderen en krimpkous. Al die stekkers geeft op den duur toch problemen
Ik denk dat ik ze per twee kabeltje aan elkaar soldeer om ze daarna in de lasklem te steken.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
25 February 2019, 22:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 February 2019, 13:17 door Nicolaas H.)
Eigenlijk best een elegante oplossing, al zeg ik het zelf. Het zit muurvast en mocht het ooit kapot raken is het zeer eenvoudig los te halen en te vervangen. Alle draden zijn vooraf vertind of aan elkaar gesoldeerd.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]