Berichten: 19
Topics: 10
Lid sinds: May 2018
Beste Volvoliefhebbers,
Ik heb een 242 '75 met B230FK. De benzinemeter in de auto geeft regelmatig verschillende waardes aan. In bochten gaat hij ook omhoog en omlaag, maar dit ben ik wel gewend van andere oldtimers. Het vervelende is echter dat elke keer wanneer ik de auto start er een andere waarde wordt aangegeven. Onder het rijden lijkt hij in eerste instantie de juiste waarde aan te geven om vervolgens niets meer aan te geven. Soms geeft hij ook gewoon direct aan dat hij leeg is, terwijl hij dan nog half vol is. Zit er toevallig ergens een weerstand die niet functioneert of moet ik het ergens anders in zoeken?
Met vriendelijke groet,
Tim
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Mijn eerste verdachten zouden een slecht contact, kapotte vlotter of een slechte spanningsregelaar achterop de tellerbak zijn. Als de koelvloeistoftemperatuurmeter ook niet lekker werkt is de spanningsregelaar vrijwel zeker de boosdoener, op het forum is wel eea te vinden over hoe die voor een paar euro na te bouwen is.
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
9 January 2019, 09:49
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 January 2019, 09:57 door BartJu.)
Of een defecte spanningsregelaar. Hierdoor kunnen er ook leuke fluctuaties in de teller uitslagen ontstaan.
Er zit een zo'n blokje achterop de klokkenwinkel (zorgt voor iets van 10V voor de klokken; weet niet welke jaargangen dit geldt,. iig de vroege)
En bij dynamo wordt de spanning ook geregeld, tussen dynamo, accu, en verbruikers. Ook dit kan verschillen per jaargang. Mijn 76er had hier ooit een defect, waardoor de tank 'vol liep' en motor juist afkoelde tijdens een rit van 170 km op LPG. Maar feitelijk was het een defect bij dynamo en laadcircuit.
Door de spanningsverschillen krijg je dan dus rare effecten op de meters.
Toevoeging:
Je noemt een 75er, met B230F, dat is uiteraard geen originele combinatie. Welk deel dus 'stoort' is niet per se duidelijk. Als je oude klokken hebt zijn de wrs anders afgeregeld dan de nieuwere die bij de latere motor horen.
Nietemin:
dat de tankmeter schommelt in de bochten laat, denk ik, zien dat de demping niet werkt. De meter zou redlijk traag moeten aanpassen, juist om het zenuwachtige geschommel eruit te halen.
dat de waarde varieert zou juist op laadstroom en toebehoren kunnen duiden: net na starten vraagt accu meer stroom, als ie weer vol is hou je dus wat meer over en dit zou de uitslag van meters kunne beinvloeden. Wel zou dat dan ook voor motor temp gelden, maar daar verwacht je dan ook wat verloop.
Zie je ook variatie in lichtsterkte van dash-lampjes?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 19
Topics: 10
Lid sinds: May 2018
(9 January 2019, 09:49)BartJu schreef: Of een defecte spanningsregelaar. Hierdoor kunnen er ook leuke fluctuaties in de teller uitslagen ontstaan.
Er zit een zo'n blokje achterop de klokkenwinkel (zorgt voor iets van 10V voor de klokken; weet niet welke jaargangen dit geldt,. iig de vroege)
En bij dynamo wordt de spanning ook geregeld, tussen dynamo, accu, en verbruikers. Ook dit kan verschillen per jaargang. Mijn 76er had hier ooit een defect, waardoor de tank 'vol liep' en motor juist afkoelde tijdens een rit van 170 km op LPG. Maar feitelijk was het een defect bij dynamo en laadcircuit.
Door de spanningsverschillen krijg je dan dus rare effecten op de meters.
Toevoeging:
Je noemt een 75er, met B230F, dat is uiteraard geen originele combinatie. Welk deel dus 'stoort' is niet per se duidelijk. Als je oude klokken hebt zijn de wrs anders afgeregeld dan de nieuwere die bij de latere motor horen.
Nietemin:
dat de tankmeter schommelt in de bochten laat, denk ik, zien dat de demping niet werkt. De meter zou redlijk traag moeten aanpassen, juist om het zenuwachtige geschommel eruit te halen.
dat de waarde varieert zou juist op laadstroom en toebehoren kunnen duiden: net na starten vraagt accu meer stroom, als ie weer vol is hou je dus wat meer over en dit zou de uitslag van meters kunne beinvloeden. Wel zou dat dan ook voor motor temp gelden, maar daar verwacht je dan ook wat verloop.
Zie je ook variatie in lichtsterkte van dash-lampjes?
Ik heb er enkele dagen op gelet en alleen bij t aanzetten van t knipperlicht varieert licht voor zover ik zie. Dat knippert dan als t ware mee met de knipperlichten t licht in de tellerbak