Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
24 November 2018, 17:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 November 2018, 18:09 door Marc1970.)
In het oog vd schokbreker zit een rubber en daardoor een stalen bus. Die bus trek je strak tegen alles aan met de bout (moer dacht ik). Maar als het rubber versleten is, kan nog steeds het oog vd schokbreker tegen de auto tikken.
Maakt zo'n leuk klokklokklobber geluid als je over klinkers rijdt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
25 November 2018, 08:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 November 2018, 08:30 door Grey240Polar.)
Was het maar zo simpel... maar dit had ik al uitgesloten.
Ik kan me niet voorstellen dat die bus a.g.v. de speling nog kan bewegen als de moer er met de voorgeschreven 85 Nm op wordt vastgezet, bovendien heb ik dit al uitgeprobeerd i.c.m. tyrapje als opvulling tussen bout en oog èn vastgezette moer.
Ik weet dat er bij de proefrit een zeer doorgezakte vering en deinerige (versleten) loadadjusters (o.i.d.) onder zaten die voor verkoop zijn vervangen door verzwaarde veren en Sachs dempers.
Zou het kunnen dat deze auto lang heeft rondgereden met veel meer kracht op de bevestigingspunten van de dempers die nu door het grotendeels wegvallen ervan zich zou kunnen uiten in materiaal-stress geluiden van binnenuit de bout of kokerbalk of is dit wat vergezocht?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
25 November 2018, 14:24
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 November 2018, 16:31 door Marc1970.)
Nee dat kan ik me niet voorstellen, de demperbevestiging draagt nauwelijks gewicht maar absorbeert vooral overtollige veer-energie. In geval van load-adjusters/ride levellers komt daar misschien 50 kg bij, per bout? Ik heb bij 140's wel s in die balk gezaagd e.d., die is al een 50% dikker dan de deurplaat bv, en dan zit nog zo'n plak ijzer ter versteviging achter.
En ik ben nog geen slechte, halve of dubbele puntlas tegengekomen in de 140/240.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
25 November 2018, 17:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 November 2018, 08:09 door Grey240Polar.)
Ok, dat dacht ik al, maar ff dubbelchecken kan geen kwaad.
Omdat ik vandaag weer op pad ben geweest - en het geluid me vooral stoort en geen echte zorgen meer baart (het is immers geen lager) - heb ik bij thuiskomst toch maar even de dempers losgehaald en een stukje stapvoets gereden (dein dein)... Dan is het er toch echt niet, dus het is ook niets anders dat ik ermee had verward.
Ik bleef iets simpels over het hoofd zien totdat ik na het weer vastzetten en terug op de wielen zetten van de auto de bovenste helft van de demper goed vastpakte en in verticale richting probeerde te bewegen. Dan voel ik het getik gewoon (terwijl het oog toch echt niet beweegt) en kan het eigenlijk niet anders meer zijn dan dat het van binnenuit de demper komt. Beide dempers doen het, trouwens, al heeft die LA het erger. Het is iets dat erin is geslopen want in het begin toen ik de auto net had was er nog niets aan de hand.
Zou het wat enthousiast nemen van drempels i.c.m. stuggere veren toch wat te belastend zijn voor die goedkope Sachs dempertjes (101 471), vooral bij het uit de veren komen en ik de indruk heb dat zij de veerweg gaan begrenzen? Zijn deze qua afmetingen en veerweg eigenlijk wel vergelijkbaar met de OEM dempers?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
25 November 2018, 22:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 November 2018, 23:36 door Marc1970.)
De originele dempers zijn ook van Sachs, en ze zijn bedoeld om de veerweg te begrenzen (aan de bovenkant zit de veer los in een houder). Als de schokbrekers het niet doen, zijn de volgende onderdelen die daarvoor te vinden zijn onder de auto de remslangen.
Wat vinden de standaard demperstangen, -zuigers, -rubbers en -klepjes van de stuggere veer? Hij veert langzamer in (gewenst effect) en harder uit (ongewenst), dus meer dempwerk, iedere keer. Misschien slijten ze wel in een noodgang.
De verenmaker zegt dat het niet uitmaakt: https://www.lesjofors-automotive.com/aut...y-duty.asp
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
26 November 2018, 20:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 November 2018, 20:19 door Grey240Polar.)
Gezien het feit dat de hoogte van de auto (beladen of onbeladen) niet uitmaakt voor het optreden van het geluid zal het m.i. iets in het mechanisme in de dempers moeten zijn dat het geluid maakt. De demping heeft er iig nog niet onder te lijden want zodra je klinkerwegen en drempels neemt wordt je er duidelijk aan herinnerd dat de veren verzwaard zijn. Op gladde wegen valt dat overigens nog wel mee.
Mijn vorige 245 stond achter op standaard veren en oliedempers (allebei vernieuwd) en was veel gezapiger maar dat was met belading dan ook meteen een groot nadeel.
De Monroe dempers maakten iig nooit een hoorbaar geluid, dus ik overweeg nu om alleen de dempers te vervangen door een ander fabrikaat en de verzwaarde veren te laten zitten. Dat hardere karakter vind ik ergens ook niet verkeerd.
Mijn oog werd bij het zoeken naar andere dempers getrokken door de Bilstein B4 gasdempers. Op mijn Amazon heb ik een tijd die geel/blauwe Bilstein dempers gebruikt, maar op de achteras i.c.m. verzwaarde veren (i.v.m. LPG-tank) was dat zeer hard. Zelfs zonder IPD stabilisatorstangen helde die auto niet over in bochten. Ooit volgde ik die auto en zag dat de achteras amper bewoog t.o.v. de carrosserie in die setup
Kan ik een dergelijke hardheid ook nu weer verwachten met gasdempers en blijf ik beter bij oliedempers? Of zijn die B4's van Bilstein niet zo hard als wat ik op de Amazon had?
Ik zie drie veerstaaldiameters waarvan de 14,5 mm de verzwaarde variant is. Begrijp ik het goed dat 12,75 mm af-fabriek gebruikt werd i.c.m. gasdempers en 13,2 mm i.c.m. oliedempers, of had dat meer iets te maken met wel of geen load-adjusters?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
26 November 2018, 22:17
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 November 2018, 22:19 door Marc1970.)
Ooit ergens dit gevonden:
Spring thickness according to VADIS
Front:
1229337 14.2mm
1229338 13.5mm
1229339 13.3mm
1229137 13.85mm/13,9mm
1205951 14.8mm
1330841 13.5mm
Rear:
1212426 12.0mm 244GL, 244GLE,242/244GLT,265GL,264,262C
1212427 12.7mm 245DL,GL,D
1229052 12.95mm 245/265GL,DL,GLE
1206750 13.8mm 245DL Australia
Volgens mij is 12,7 voor te combineren met Nivomats en 12,95 mm de standaard estate veer (in latere onderdeelboeken heet deze 13,0 mm). Dan is 14,5 een stevige veer, die zou makkelijk 50% sterker kunnen zijn dan standaard.
Kweenie of deze link werkt: https://weblisher.textalk.se/gcp/20160127-009/?page=881
Ik weet niet zoveel van schokdempers, in het boek staan er twee voor de 5 deurs, de 1206641 en de 1228344, zonder vermelding dat die bij een bepaalde veer horen. De 1206641 noemt Nordicar toevallig een Bilstein B4, verder allerlei merken. Die andere is overal allerlei merken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
26 November 2018, 22:58
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 November 2018, 07:42 door Grey240Polar.)
Oeps, nou herinner ik me pas e.e.a. van toen ik de dempers en later de veren van mijn vorige 245 moest vervangen.
Op een gegeven moment ging een achterdemper lek en plaatste ik Monroe oliedempers die ik bij de automaterialenzaak haalde. De oude dempers hadden een rubberen hoes en hadden geloof ik een paars kleurtje onder het tectyl, en waren mogelijk dezelfde Boge Nivomats als in deze thread: http://volvolvo.nl/thread-11925.html.
Binnen een jaar tijd zag ik de toch al niet erg hoog staande achterzijde inzakken en kocht ik bij een specialist nieuwe veren. Hij had het over bepaalde een veer/demper combi's waar de 245's de fabriek mee verlieten en dat de Monroes die ik had geplaatst eigenlijk bedoeld waren voor de wat dikkere, maar niet verzwaarde, veer. De oude veren waren inderdaad een fractie dunner dan die ik had meegekregen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
2 December 2018, 10:49
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 December 2018, 10:51 door Grey240Polar.)
(26 November 2018, 22:17)Marc1970 schreef: Ooit ergens dit gevonden:
Spring thickness according to VADIS
Front:
1229337 14.2mm
1229338 13.5mm
1229339 13.3mm
1229137 13.85mm/13,9mm
1205951 14.8mm
1330841 13.5mm
Rear:
1212426 12.0mm 244GL, 244GLE,242/244GLT,265GL,264,262C
1212427 12.7mm 245DL,GL,D
1229052 12.95mm 245/265GL,DL,GLE
1206750 13.8mm 245DL Australia
Volgens mij is 12,7 voor te combineren met Nivomats en 12,95 mm de standaard estate veer (in latere onderdeelboeken heet deze 13,0 mm). Dan is 14,5 een stevige veer, die zou makkelijk 50% sterker kunnen zijn dan standaard.
Kweenie of deze link werkt: https://weblisher.textalk.se/gcp/20160127-009/?page=881
Ik weet niet zoveel van schokdempers, in het boek staan er twee voor de 5 deurs, de 1206641 en de 1228344, zonder vermelding dat die bij een bepaalde veer horen. De 1206641 noemt Nordicar toevallig een Bilstein B4, verder allerlei merken. Die andere is overal allerlei merken.
Alsnog bedankt voor de moeite van het opzoeken, de Volvo-nrs. geven nl. wat houvast, maar ook veel verwarring. Die nrs. leiden in de meeste gevallen tot verschillende vervangers zodat je door de bomen het bos niet meer ziet.
1229052 is volgens Volvo een 13 mm veer maar Lesjöfors (en vele anderen) geeft je dan 14 mm (de 4295816). De veren die ik nu heb heb ik opgemeten en zijn geen 14,5 mm (zoals Skandix zegt bij het nr. dat op de veer gedrukt staat) maar 14 mm.
Ik heb na wat wikken en wegen besloten om toch af te stappen van de verzwaarde veren, en ik heb gekozen voor de 122427's (Lesjöfors 4295803) van 12,7 mm, en die wil ik koppelen aan Bilsteins. Het enige waar ik nog over twijfel is of ik voor de B4 of voor de B6 wil gaan...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
2 December 2018, 12:19
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 December 2018, 13:23 door Marc1970.)
Haha, het is onvermijdelijk dat iedereen zo'n zooitje maakt van de onoverzichtelijke Volvo onderdelenwereld. Maar de 12,7 is dun voor de estate, en het verschil van 0,2 mm t.o. standaard wordt gecompenseerd door actieve werking vd Nivomats.
Het verschil in hoogte van die 0,2 mm veerdiameter (tussen werkende en kapotte Nivomats) is 50 mm, lijkt mij veel maar goed, vlgs IPD: https://www.ipdusa.com/techtips/10024/wh...-have-them
Volgens mij zijn beide Bilsteins passieve niet-instelbare schokbrekers, en gaat je achterkant hoedanook wat zakken.
Ik vond mijn 240 ook te laag (LPG tank), maar was zeer tevreden over de waggelende standaard vering en demping, dus ik heb er 2 cm blokjes onder gelegd. Ik heb de veerdiameter toen s gemeten, ik kwam op een relatief schoon stukje uit op 13,1 mm, standaard dus. Deze standaard vering heeft zelfs een rekenfoutje van 500 kg straatstenen overleefd.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
|