Topics: 4
Ik heb wat roest rond de gaatjes van het dak van mijn Volvo 245 usa 1982 waar het bagagerek vastzit. Ik ben op zoek naar de laatste inzichten voor wat betreft het behandelen van de moeizaam bijna schoongemaakte roestplekjes. Er is zoveel spul te koop dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Het gaat om wat er erop moet voordat de aflak eropkomt. Is gewoon primer al goed genoeg of kan ik voor de zekerheid beter een ander middeltje gebruiken, en welk dan, om te voorkomen dat roest toch weer kans krijgt. Ik hoor het graag.
Topics: 20
3 July 2018, 10:37
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 July 2018, 10:39 door petervanriemsdijk.)
Roest "adert" in de plaat en je kan het dus nooit helemaal wegschuren. Zelf heb ik de plekken zo goed mogelijk schoongemaakt en behandeld met RX5. Dat is waterdun en penetreert in de dieper gelegen roest.
Daarna schuren, plamuren en gronden.
(altijd eerst plamuren en dan gronden anders gaat de lak breken) Allerbeste is stralen maar dat is vaak geen optie.
Op de bodem heb ik overigens Branto Korrux gebruikt.
Topics: 36
Het beste is om het dakrek eraf te halen en dan terplekke met een speciaal mondstuk de plek stralen. Dan in de epoxy zetten om het eerste contact met de buitenlucht te voorkomen en dan aflakken. Ga je daarna het rek er weer op zetten dan zijn meestal de rubber voetjes niet meer afdoende om het water weg te houden. Ik gebruik altijd shellkit (texophalte) dit is een bitumen kit die je zelfs op nat ondergrond kan aanbrengen. Blijft zeer elastisch. Ik gebruikte het in mijn loodgieter tijd vaak als tijdelijk lapmiddel als een dak lekte of een goot. Maar als afdichting voor dit soort dingen is het ook ideaal. Als je het toepast plak rondom je voet van het rek je plaatwerk af want je doet altijd een te grote klodder kit erop en dat puilt altijd uit en het schoonmaken is dan wel een opgave.
Topics: 4
Oké, ik heb inmiddels over de Bruno epoxy positieve berichten gehoord en heb het idee dat dit zo’n beetje RX5, plamuur en primer alles inêén is.
Voor aflakken heb ik voldoende aan een lakstift van de kleurcode 130-1 en daarover nog blanke lak. Zo wil ik het gaan doen.
En als ik die shellkit gebruik voor de rubber plaatjes waar het rek opkomt, dan kan daar dus al geen vocht meer bijkomen. Maar is die kit er nog wel ooit eraf te krijgen als het nodig mocht zijn voor sluitwerk?
Topics: 107
Ik weet niet hoe groot de plekjes zijn maar een lakstift voor metallic lak is eigenlijk alleen te gebruiken voor steenslagjes of krasjes.