Rene,
Juist. Niet helder, die functie. Je moet er bij nadenken, het werkt niet intuitief.
Ik heb ondertussen met al heel wat verschillende soorten software gewerkt. De verschillen zijn groot, beslist. Geluidssoftware van SoundForce, versie 4.5, werkt als een dijk. Dat gaat snel, intuitief, foutloos. Het is een verademing. Corel PhotoPaint gaat wat stroever, en als je de tijd neemt om vastlopers te vermijden, loopt het goed. Maar soms botst het met andere beeldsoftware en dan floept het midden in een handeling weg. Word heeft de irritante eigenschap uitgewogen plaatsing van afbeeldingen door de war te schoppen en uitvogelen hoe je dat kunt voorkomen doet je verzanden in onduidelijke aanwijzingen. Wat tekstverwerker betreft is Pagemaker veel beter. De opmaak staat zogezegd geramd (kun je op slot zetten), alleen werkt het programma wat langzamer. Het is ook geen recht-toe-recht-aan tekstverwerker, maar een (oud) opmaakprogramma. Studio, videosoftware, is een regelrechte ramp. Je kunt tijdlijnen wel op slot zetten, maar de vastlopers zijn talrijk en het risico van onbedoeld weggooien is nog groter dan bij volvolvo.
De makers van al die software beweren stuk voor stuk professionele programma’s te maken. Ik vraag me af wat ze daar mee bedoelen, of ze kennen het bestaan van woordenboeken niet. En ben je verleid tot aanschaf van een “verbeterde” versie, dan loop je wel vast in alweer een andere bug. Ben ik cynisch? Ja, zeker als je bedenkt dat software er is voor de gebruikers en niet andersom. Ik weiger ook pertinent aanwijzingen naar moderators te sturen die ze op een bug wijzen: dat hadden ze ruim van te voren zelf moeten doen. Ze zijn tenslotte afhankelijk van gebruikers, als die wegblijven hebben ze een probleem.
Goed, het is gezegd, nu over naar oude correspondentie. Het staat tussen >>> (begin) en <<< (einde).
grille
De APK is tot augustus 2018 en er staat nog net geen 250 duizend op de teller.
Jaren geleden kreeg de 245 een flinke opknapbeurt door door o.a. een nieuwe laklaag in kleur 215 (lichtblauw metallic). De auto stond nl. buiten.
Roest heeft inmiddels flink toegeslagen, met name in het koetswerk. Ook in de bodem zitten wat lelijke plekken.
Ik heb al vier goede velgen. Deze laat ik opnieuw poeder coaten.
Verder zoek ik voordeuren links en rechts, en een achterklep.
De achterklep lekt als een mandje. De onderrand is vrijwel doorgeroest.
Het kan ook aan de rubbers liggen of de scharnieren, maar ik heb geen waterkanaaltjes gevonden.
Water er in bezorgt de auto nog meer ellende, dus de achterklep moet zo snel mogelijk vervangen worden.
Twee voordeuren en een achterklep.
Wie heeft ze liggen?
Ze kunnen best helemaal kaal zijn, of half compleet met ramen ed. of helemaal compleet.
Maar zonder roest. Een klein deukje of wat krassen is geen bezwaar.
grille
_____
Grille
Ik heb wat voor je denk ik, komt van een 82er geef ff je mail adres dan zal ik wat foto's sturen en misschien heb je er wat aan. Hoef er niet veel voor te hebben als ik het maar kwijt ben. Ik ben mijn 245 uit 82 aan het upgraden naar een jaren 90 model. De volvo komt uit california (2008) naar NL in jan 2013 in de werkplaats gezet en daar staat hij nog steeds. Hou er wel rekening mee dat de portieren kaal zijn dus alleen maar blik en geen ramen,rubbers, raammechaniek, glas, slotwerk, deurpanelen etc etc. Nogmaals ik hoef er niet teveel voor te hebben anders gaat het naar bangers bij mij op de hoek of naar het oud ijzer. Natuurlijk zit er her en der een kras en een deukje en misschien is er ook nog een roestplek te vinden.
Ik hoor het wel.
Gr Rene
_______
Dag Rene,
Dank voor je bericht. Ik kan er zeker wat aan hebben. Jouw 82-er upgraden naar een 90 model, daar zal heel wat werk in zitten. Motor met inspuiting, stuurbekrachtiging, deuren met slikranden aan de onderzijde etc. Misschien een andere gril en een z.g. longnose.
Als het jou gaat zoals het mij gaat zal dat wel lukken. Een big- of longnose motorkap heb ik al gevonden op marktplaats (willem en willem jr.), ook deuren met slikranden.
Ik houdt de mijne graag in oorspronkelijke staat (niet origineel als er andere deuren op komen etc., maar nog wel oorspronkelijk want dezelfde serie). Mijn voordeuren zijn onder echt slecht, het was schrikken. Ook mijn achterklep.
OK., stuur mij foto’s, naar info@pcoene.nl
Liefst met details van de deukjes. Hebben de deuren zwarte raamlijsten?
Uiteraard zal ik de beste deuren kiezen, want een deuk weg werken gaat ook kosten. Misschien kan een deukje er gemakkelijk uitgedrukt worden, zeker als de deur kaal is.
Geef ook even aan waar je woont. Zelf woon ik in Houten, nabij Utrecht.
Dank alvast,
groet,
grille
_______
(24-05-2017 - 22:00)
Hoi grille
Vreemd idd maar maakt niet uit. Mijn 82er is een usa versie en standaard voorzien van injectie, stuurbekrachtiging, 4 traps automaat, cv airco leder interieur (nu even niet) cc (weer monteren) elektrische ramen voor en achter (niet meer aanwezig door interieur van een jaren 90model). Het ombouwen naar een jaren 90 model is alleen maar de motor, interieur ramen met lijsten van de jaren 90 en de achterklep is van een 93er superpolar. De portieren die ik heb zijn die met die slik randen maar die gaan eraf en ik las de gaten dicht zo heb je dan weer een deur die eruit ziet als een begin jaren 80 volvo 2 serie deur. Verder blijft de bignose en de schermen met grill en usa koplampen behouden omdat ik dit de mooiste neus voor een 2 serie vindt maar dat is persoonlijk. Oja de sierstrippen op de flank vervang ik ook voor de brede zwarte met rvs gepolijst randje erin. Verder zijn de achterlicht units rood-wit-wit-rood. Wat betreft de motor zit ik nog in dubio, de 2,1 k-jet gaat in iedergeval dr uit die injectie is niet meer goed. Ik heb nog een 2,3 ltr carb staan maar een dikke V8 lijkt mij ook wel wat hoor of een V90 3 ltr 6 cill.
Ik zal je morgen wat foto's sturen, het zijn deuren van een 82er dus zonder slikranden en zonder de zwarte plakrand aan de bovenkant.
Ik woon in krommenie auto staat in busch en dam 5 tot 10 min rijden van mijn woning in krommenie
Gr Rene
Schreef ik op 11-05 over de toestand van mijn oude Volvo 245 GL, inmiddels is de eerste stap naar revitalisatie gezet. Ik heb vier tweede handse stalen originele 240 velgen op te kop getikt tegen een bodemprijs. Ze waren zwart af fabriek geverfd, vrijwel zonder roest en zonder stoeprand schade. Deze heb ik laten poedercoaten bij een bedrijf die niets anders doet dan dat. Dus met weglating van allerlei schakels er tussen zoals garagebedrijven of restaurateurs. Want die willen er ook wat verdienen (wat ik ze gun, maar zo stel ik mijzelf ook op: er wat aan overhouden). Rechstreeks met de man die het coaten zelf doet, dus.
De velgen zien er verschrikkelijk goed uit. Alleen de naad tussen de twee delen waar de velg aan elkaar is gelast moet nog een “randje” blanke lak krijgen.
Het blijkt dat in die naad de oude rommel niet geheel kan worden weggestraald. Water en steengruis bleef jarenlang in de naad zitten en als je er nu geen nabehandeling aan geeft dan gaat dat weer roesten. De clou is dat je in die naad, met bijvoorbeeld een pipet, wat gewone blanke lak laat lopen tot deze vol is. Dan blijft ook daar verder roest weg. Een prima tip die ik bij deze aan dit forum doorgeef.
Inmiddels ben ik flink op streek betere clignoteur”lenzen” voor de voorste lichten en achterlichten aan te schaffen. In de mijne zitten barsten en scheuren en de spiegels zijn dof.
Er blijkt een verschil te bestaan tussen oude en nieuwere clignoteur en/of lenzen. Je moet de maat opnemen om te achterhalen welke je hebben moet. Ook aan de bevestigingsschroeven kun je het model herkennen.
Doffe spiegels kun je oplappen tot vrijwel nieuw met speciale “chromsilber lack”. Dat is niet-veegvaste lak, eveneens niet-weerbestendig, die vrijwel gelijk is met het spiegelende effect van hoog glanzend chroom. Kortom, alle knipperlichten gaan weer superhelder stralen. Dat die lak niet veegvast en niet weerbestendig is is geen probleem: lichten moeten waterdicht zijn en voor het verwisselen van lampjes hoef je niet bij de spiegels te komen. Ik heb het al eens eerder gedaan. Het werkt perfect.
Overigens zijn bij Praxis ook andere merken met net zo’n lak verkrijgbaar: Sencis en Motip.
Aan de deksel kun je zien wat er in zit.
grille
Als je mij foto’s stuurt, vertel me dan als je wilt hoe je dat doet op het forum, dan kan ik wat terugsturen. Ik kan het hier niet vinden: een bijlage meesturen werkt niet. Uiteraard is het sturen van foto’s via email mij wel bekend.
Ik rijdt sinds 1978 Volvo, mijn eerste was een 244 DL. Mijn 245 rijdt, dat wil zeggen, er mankeert nogal veel roest aan, vooral plaatwerk. Maar hij rijdt “gewoon”. Ik heb de auto altijd laten onderhouden bij een dealer en als er wat aan mankeerde, ook de kleine dingen, werd dat gerepareerd. Alle rekeningen heb ik nog. Op dit moment is de distributieriem het eerste wat vernieuwd moet worden, de riem is wat verdroogd (kleine barstjes). Of de motor vrijlopend is (de zuigers stoten niet tegen de kleppen als de riem breekt) weet ik niet maar volgens de monteur is dat wel zo. Naar verluid heeft Volvo destijds de compressie van de B-serie motoren opgevoerd door simpelweg de zuigertoppen vlak te maken. Oorspronkelijk waren die hol. Holle zuigertoppen kan de z.g. vrijloop betekenen.
In ieder geval: hij rijdt en ik ben er zuinig op. Zijn kleur is licht blauw metallic.
Nu ik met revitalisatie ben begonnen, ik heb eerst een inventarisatie van alle roestplekken gemaakt, hoop ik de kosten in de hand te houden. Dat begint met zoeken naar goedkope en vooral goede onderdelen zoals deuren etc. Daarbij moet ik ook letten op de juiste uitvoering.
Mijn 245 is een gewone carburateur uitvoering met een B12 A motor met 107 pk en een drietraps B35 (B55?) automaat. De automaat lekt wat olie sinds deze gereviseerd is geweest door water, de oliekoeler liet radiatorwater door! Dat is v.w.b. mechaniek en motorisch alles. Hij spoort goed, de vering is wat stugger sinds achter de oorspronkelijke opblaasbare schokbrekers zijn weggehaald (ondingen), hij start vrijwel onmiddellijk, zeker na een half uur stilstand. Ruitenwissers, claxon, uitlaat, lichten, remmen, ook de handrem, dynamo, kachel, benzinepomp, waterpomp, thermostaat doen het allemaal. De ruitensproeier achter is verstopt, de ramen in de deuren zijn vast(geroest) en veel interieurlampje zijn doorgebrand, dat is alles en dat kan weer gemaakt worden. Oh ja, ik hoor wel eens een achterwiellager zoemen en een band heeft nog 1,6 mm profiel.
Ik heb de auto lange tijd niet gebruikt, een andere auto nam ik voor de afstanden, inderdaad een Volvo. Maar ondertussen bleek de 245 te goed om weg te doen.
Het glas van mijn clignoteurunits heeft wat barsten, die worden vervangen. Ik heb de gewone: rood, wit, oranje, rood. Het model van de voorste clignoteurs kan afwijken van het USA 1982 type Volvo wat jij hebt, vermoed ik. In ieder geval moet je letten op de schroefgaten, daar kun je het model aan herkennen. Zoals je hierboven kunt lezen, mijn revisie tip voor spiegels, kun je de helderheid van clignoteurs weer terugbrengen naar de oorspronkelijke staat. Na tientallen jaren worden spiegels dof. Ik vermoed dat Volvo toen nog niet het metalliseren van plastic kende. Nu is dat geen punt meer.
Voor wat betreft roest: de bodem heeft twee rotte plekken, die moeten gerepareerd worden om weer door de APK te komen. Al het andere pak ik gepland aan, dat hou ik het langst vol.
Krommenie is goed haalbaar vanuit Houten, ongeveer een uur. Ik heb op internet 240 model deuren zien staan voor euro 45,00, en achterkleppen voor euro 75,00. Mijn achterklep heeft een sierrand in het glasrubber. Mijn deuren hebben zwarte raamlijsten. Dat zwart is geen gewone lak, maar een soort plastic of poedercoat. Mijn spiegel”plaat”, waar de buitenspiegels aan vastzitten, zijn verroest, gewone zwarte lak houdt roest niet tegen.
Mvrg., grille
(25-05-2017 - 17:29)
Hallo Grille
In 1978 was ik 6 jaar je rijd dus al een tijdje volvo lees ik. Ik sinds 2006 Begonnen met een amazon combi uit california 1966 zelf gerestaureerd en gespoten en sinds 2010 de volvo 245 ook uit california. Sinds de mrb perikelen staat hij in de werkplaats bij mijn opel admiral en fiat 850 wachtend op betere tijden. Onze hedendaagse auto is een 97er volvo 945 2,3 LPT
Wat betreft de foto's plaatsen zal ik je een uitleg geven. Zal daar vanavond ff voor gaan zitten, heb vandaag de hele dag in de zon gewerkt en ben een beetje brak nu.
_____
(25-05-2017 - 21:26)
Grille,
Om foto's te plaatsen is photobucket te gebruiken. Je upload daar je foto naar toe en je krijgt dan dit te zien
Onder share thuis pfoto zie je wat knopjes en als laatste de IMG die gebruik ik altijd.
Bij mijn ipad moet ik de link kopiëren en die kun je dan hier in dit schrijf veld plakken en dan krijg je een URL. Code te zien. Als je dan je reactie plaatst zie je de foto of als je zeker wilt zijn dan klik je even op voorbeeld weergeven. Bij mijn laptop kan ik op de IMG klikken en kopieert hij de link zelf en dan is het plakken in dit schrijf veld en klaar.
______
Grille,
Ik ben met de foto's van het plaatwerk bezig maar mijn laptop is een oud beestje waardoor mijn photobucket regelmatig op vast loopt. Ik mail ze naar mijn outlook op mijn ipad. Zijn er best wel veel dus vanavond ga ik het niet meer redden zal mogelijk morgenavond worden eer ik er weer aan toe kom. Morgen overdag werken dus dan heb ik geen tijd.
<<<

Aha, een geheim ontdekt: een foto proberen mee te sturen. Ontvang ik een foutmelding:
- Het bestand dat u wilde bijvoegen is te groot. De maximale bestandsgrootte voor dat bestandsformaat is 500 kilobytes.
Dat moet je dan ook maar weten. Even van te voren laten weten dat er een grens is aan de bestandsomvang heet gebruiksvriendelijkheid.
Als het lukt: foto van de auto zelf, van de gepoedercoate velgen en van een spuitbus chromsilberlack
grille (he,he)
EEN foto is genoeg. Door de traagheid zie je niet dat de foto reeds in ge-upload. Er ligt geen barriere voor herhaald uploaden na de eerste keer. Dit is uhm. . .
grille