Berichten: 969
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2010
Gisteren deze Pontiac Firebird Trans Am opgehaald.
www.HydrodipHelmond.nl heeft het artwork aangebracht.
Berichten: 969
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2010
Terug in de workshop
Berichten: 969
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2010
23 February 2017, 09:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 February 2017, 09:28 door SFRC.)
[Volvomodus=on]
*************************** VOLVO UPDATE ****************************
De 245 heeft weer een verse APK. Met een adviespuntje voor de achterbanden en revisie van de handrem. De afgelopen paar jaar hebben we op Vredestein Quatrac 3 gereden. Beperkt aan te bevelen. De slijtage is 3 keer zo hoog t.o.v. Michelin Energy Saver. Ook is de grip minder en het stuurgevoel niet zo precies. De wang van de band lijkt te slap voor een 245.
Ook ligt er nu een B23A in (van Asterix overgenomen). Lekker frisse kop (ondanks LPG) en het motortje loopt als een naaimachine. Geen strepentrekker en een heel ander vermogensopbouw dan de oude B230. Die was dan ook wel wat vermoeid. Komend weekend een stukje sturen om te voelen hoe het allemaal werkt. Hoe rijdt het boven de 80 km/u? Is hij door het hele toerenbereik soepel en krachtig? Werkt hij net zo lekker op LPG als op 98?
[/Volvomodus]
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
23 February 2017, 10:05
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 February 2017, 10:06 door Marc1970.)
Een oudere nieuwere motor, gefelsteerd. Ik zou het wel knap vinden als je verschil merkt tussen de nieuwe oude en de oude nieuwe 'low friction' 2.3 liter, vooral de balansgewichten van de krukas zitten er anders op en drijfstanglagering is anders.
Maar als de oude nieuwe boven de 80 al tegen begon te vallen, was die behoorlijk opgereden (ook vreemd). Wel goed op toeren laten komen?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 969
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2010
23 February 2017, 10:26
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 February 2017, 10:41 door SFRC.)
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Moeilijk vergelijken tussen die twee.
Een graadje meer of minder voorontsteking, andere veertjes op de gewichten van de centrifugaal vervroeger.
Nokkenas, compressie achteras verhouding.
Jou oude b230 was toch een b230 met heron kop en voorzien van een a nokkenas?
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 969
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2010
Klopt. Met een slingerende krukaspoelie, bijna uitgestelde kop en ik vermoed kantelende zuigers.
En ik heb nu de motor van Martinus.
Ik rijd met een 123 ontsteking en ben nu van programma gewisseld.
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Mijn b230k zat een rare tik in maar bakken met koppel van stationair toeren tot 3000 toeren.
Bij 4000 toeren hield het wel op.
Standaard t nokkenas.
Nu met b230f voorzien van a nokkenas, zelfde ontsteking en uitlaat, andere inlaat iets minder koppel bij lage toeren maar trekt vloeiend door naar 5000 toeren.
Iets meer na ontsteking geeft iets minder koppel onderin maar trekt wel door naar 6000 toeren.
Deze motor voelt veel soepeler aan.
Ik denk dat de zwaardere zuigers van de b230k het geheel minder soepel maakt.
Of het is de hogere compressie.
Ik ben nog wat aan het experimenteren met de ontsteking van de b230f en wil de compressie nog omhoog brengen.
Ps ik heb alleen lpg.
150 op de GPS is trouwens geen probleem met mijn 145 maar het toerental is dan niet leuk meer.
Achteras is 1 op 4.56
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 969
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2010
10 March 2017, 19:04
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 March 2017, 19:08 door SFRC.)
Berichten: 969
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2010
10 March 2017, 22:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 March 2017, 22:49 door SFRC.)
Nieuw / verbeterd steegje met een Land Rover 109
Nieuw / verbeterd steegje met mijn Land Rover 109 (niet die van Jambon!)