9 January 2017, 23:18
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 January 2017, 15:34 door Grey240Polar.)
Onlangs heb ik de pomphouder (sender unit) en de primaire pomp (intankpomp) vervangen van mijn 1992 245 met bijna 313.000 km op de teller. Ik kwam er daarbij achter dat de pomp niet de schuldige bleek te zijn van het niet willen werken. Wellicht dat dit meer kan gaan spelen, vandaar dat ik onderstaande even wilde delen, misschien scheelt het je een keer opnieuw de tank in te moeten.
Dit is hoe mijn oude sender unit eruit zag:
Dat viel reuze mee, en als de roest op het pijpje van de retourleiding wat minder was geweest, dan had ik geen nieuwe besteld. Het echte probleem zat hem, zo bleek later, in de kabeldoorvoer. Valt je op dat de grijze epoxy giethars in het plastic van de kabeldoorvoer ongeveer 1 mm omhoog is gekomen? En dat witte goedje in barstjes aan de zijkant?
Hier is beter te zien dat de expoxy eruit is gedrukt:
Dit is het teken dat je ook je sender unit moet gaan vervangen, en niet alleen de pomp, ongeacht de staat van het metaal van de sender unit zelf.
Zelfs al zit er maar weinig roest, de doorvoer kan toch geleden hebben, want zo weinig zat er bij mijn 245:
Na het uit het metaal halen van de doorvoer valt op dat de onderzijde er niet zo fraai uit ziet:
Rondom de rubberen ring is het plastic nogal rafelig en deels weggebroken. Ook weer dat doffe witte goedje (hier inmiddels deels weggekrast).
Na het verwijderen van het plastic bleef er dit over:
De geleider van de pomp is door corrosie onderbroken.
Navraag op een collegaforum aan de andere kant van de oceaan leert dat dit daar een veelvoorkomend probleem is. Wellicht dat we het hier ook vaker gaan zien.
Er wordt daar aangenomen dat de roestvorming van de bovenkant van de sender unit de veroozaker is, maar ik denk dus dat dit juist van binnenin de doorvoer komt. Zodra het plastic door ouderdom/vibratie barst en er vocht in kan komen gaan de geleiders corroderen. Dit zet uit en drukt het plastic verder stuk en de epoxy omhoog. In de link hierboven werd zelfs een compleet afgebroken doorvoer gevonden.
Dit is hoe mijn oude sender unit eruit zag:
Dat viel reuze mee, en als de roest op het pijpje van de retourleiding wat minder was geweest, dan had ik geen nieuwe besteld. Het echte probleem zat hem, zo bleek later, in de kabeldoorvoer. Valt je op dat de grijze epoxy giethars in het plastic van de kabeldoorvoer ongeveer 1 mm omhoog is gekomen? En dat witte goedje in barstjes aan de zijkant?
Hier is beter te zien dat de expoxy eruit is gedrukt:
Dit is het teken dat je ook je sender unit moet gaan vervangen, en niet alleen de pomp, ongeacht de staat van het metaal van de sender unit zelf.
Zelfs al zit er maar weinig roest, de doorvoer kan toch geleden hebben, want zo weinig zat er bij mijn 245:
Na het uit het metaal halen van de doorvoer valt op dat de onderzijde er niet zo fraai uit ziet:
Rondom de rubberen ring is het plastic nogal rafelig en deels weggebroken. Ook weer dat doffe witte goedje (hier inmiddels deels weggekrast).
Na het verwijderen van het plastic bleef er dit over:
De geleider van de pomp is door corrosie onderbroken.
Navraag op een collegaforum aan de andere kant van de oceaan leert dat dit daar een veelvoorkomend probleem is. Wellicht dat we het hier ook vaker gaan zien.
Er wordt daar aangenomen dat de roestvorming van de bovenkant van de sender unit de veroozaker is, maar ik denk dus dat dit juist van binnenin de doorvoer komt. Zodra het plastic door ouderdom/vibratie barst en er vocht in kan komen gaan de geleiders corroderen. Dit zet uit en drukt het plastic verder stuk en de epoxy omhoog. In de link hierboven werd zelfs een compleet afgebroken doorvoer gevonden.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47