Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vochtprobleem condens lpg-tank
#1
hallo allen,

Ik merk in mijn 244 dl (1976 b21a) nu de herfst weer aanbreekt dat de grote 70l lpg-tank bij het optreden van externe temperatuurverschillen zoveel condens produceert dat er veel vocht in de auto blijft staan, dat dan weer richting hoedenplank, achterbank en bodem neerslaat.
is daar iets aan te doen? de tank inpakken? waarmee? mag dat van de rdw?

groet robert
Antwoord
#2
Mag niet want ze willen dat ding kunnen beoordelen bij de APK. Maar als je de APK in de zomer doet, kan je s winters allerlei gekkigheid uithalen met je auto.

Je kan er noppenplastic omheen lappen, of een dekentje bijvoorbeeld, kijken of het scheelt. En de kofferbak waterdichter maken (dat is de echte uitdaging).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Condens treedt uiteraard vooral op op koude oppervlakken, wordt de tank koud door het verdampen van gas? Zou niet moeten, daar heb je immers de verdampert voor. ik neem dus aan dat het volle tank is die niet (snel) mee opwarmt en dan warmere, vochtige lucht tegenkomt. Misschien een voordeel van een 245 met staande ringtank, want vocht op LPG tank herken ik niet zo.
Hoe hoort de ventilatie van de kofferbak te zijn bij een 244? Check ook of die voldoende kan ademen, zodat er ook vocht weer uit kan.
Bekijk ook even of je kofferbakkleprubber nog goed afdicht, anders komt er makkelijk extra vocht bij. In mijn 340 had ik ook minder last van condens toen ik de deurrubbers had vervangen. Al was dat vooral op de ruiten.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#4
ja de luchthuishouding mag ook wel even gereviewed worden inderdaad. het lijkt me dat de tank minder snel opwarmt in het zonnetje na een koude nacht of bewolking.
is het niet zo dat er ook water door het laagste punt in de bodem van de kofferbak weg moet kunnen?
ik denk erover radiatorfolie dat tzt makkelijk te verwijderen is en allicht daaromheen een oude katoenen badhanddoek. ondertussen kun je de achterbank en hoedenplank natuurlijk ook afschermen. we gaan het proberen.
Antwoord
#5
De Volvo is wel zo waterdicht ontworpen ooit dat er geen voorzieningen voor latere lekkages zijn. De cabine ventileert heel effectief van voor naar achter, maar de kofferbak is een afzonderlijk dicht aanhangsel. Alleen onderin de reservewielbakken zitten twee rubber doppen met een minimaal gaatje, ik vermoed voor het geval je een natte lekke band erin zet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
haha ja duidelijk. ze zullen ons lpg-gebeuren wel over het zweedse hoofd gezien hebben
Antwoord
#7
inmiddels de gastank ingepakt en toch ook vocht tussen het achterruitrubber aangetroffen, dichtgekit en misschien van het voorjaar maar eens die ruit eruithalen en kijken wat de roestschade is.

Maar: in de holtes achter de raamlijsten en bordkarton/skaipanelen stukken schuimrubber gevonden, is dat normaal?
Antwoord
#8
Weinig ervaring met de 240 sedan. Maar als het Volvo schuimrubber is, is het duidelijk voorgevormd. Ze hebben niet zomaar wat stukken geknipt in de fabriek en in de carrosserie gepropt. Bij het doorvoergat vd pook zit een origineel stuk schuimrubber, dat heeft precies de vorm van de ruimte waar ie voor bedoeld is.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
moeilijk te zeggen, het is wel een beetje vorm maar alleen omdat er een bochtje in zit.
misschien vind ik nog wat vergeten smokkelwaar als ik goed graaf!
Antwoord
#10
Dit is al het isolatie spul aan boord: https://vp-autoparts.com/en/artiklar/vol...index.html en met nummertjes etc: https://www.volvowholesalepartsdirect.co...01.html#10
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Draaddoorvoer naar tank defect, trendvorming. Grey240Polar 2 4.351 11 January 2017, 20:28
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)