Berichten: 1.780
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
We zijn in de gelukkige positie dat we een brug hebben kunnen aangeschaffen.
Bekend probleem waar men dan tegenaan loopt is het 380 V verhaal ,
terwijl je alleen 220 tot je beschikking hebt.
Nu wordt overal op het net gesproken over de "steinmetz" schakeling.
Dit is een truuk om met een condensator een 380 draaistroommotor op 220 te laten draaien.
De hele theorie is mij bekend (WTK opleiding),maar WERKT het ook.
Dus is er iemand die met zo'n aanpassing draait?
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 2.836
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
M'n vader heeft zo een kolomboormachine draaien. Draait goed hoor.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Als je maar 1/3 van het motorvermogen overhoudt, en niks verandert aan de kabeloverbrenging, kan je uiteindelijk denk ik nog maar 1/3 van het gewicht heffen.
Ik theoretiseer maar wat als elektroleek.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
koop gelijk een c16 zekering. b16 klapt eruit
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Er zijn ook frequentieregelaars te koop die van 220V 380V vormen.
Deze regelaars zijn eigenlijk bedoeld om de draaisnelheid van motoren te regelen maar ik gebruik hem voor mijn bandschuurmachine met 380V motor in m'n schuurtje met 220V
Bijkomend voordeel is de instelbare softstart zodat de motor niet in een ruk opstart met dienovereenkomstige stroomopname/piek.
Op marktplaats worden ze gebruikt veel aangeboden maar let op;
-gewenste (motor)vermogen
-ingangsspanning 220V uitgangsspanning 380V
succes
Berichten: 2.836
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
242-turbo schreef:koop gelijk een c16 zekering. b16 klapt eruit
Ik heb er niet heel veel verstand van. Maar C16 is een trage zekering?
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
vooral het aanloopkoppel gaat omlaag met die condensator. misschien gewoon proberen of het gaat.
frequentieregelaar met 230V in en 3x230v uit zou ideaal zijn. Dan nog de motor van ster naar driehoek schakelen (meestal staan de kleinere 3 fase 400v motoren in ster herinner ik me). De regelaar niet te klein nemen. Opletten met lage toeren (koeling), gewoon op 50hz laten lopen maar dan met een lekker langzame ramp up (opstart tijd).
Ik heb een dergelijke frequentieregelaar waar ik een 400v motor op laat lopen, gaat goed op 3x230. koppel is ook goed.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.780
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Mijn kolomboor werkt ook op die manier.De truuk wordt overal toegepast.
Ik wil alleen bevestigd zien dat iemand z'n brug zo heeft draaien.
Marc: die theorie klopt wel grotendeels .Je levert behoorlijk wat vermogen in.Van de 3500 kg zal zo'n beetje 2000 kg overblijven
Genoeg voor een Amazon of een V70 .
In de freq.omvormer ga ik me nog even verdiepen.Misschien is dat een optie (kosten!)
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
wellicht is er een mogelijkheid om de overbrenging aan te passen...
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Of 380 volt aanleggen, kan je later ook een knappe laskar aansluiten
mile:.
Bij de meeste huizen komen er toch al 3 fasen binnen onder de meterkast en met 3x 16 amp heb je wel genoeg voor een brug
dacht ik.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970